Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #1 Skrevet 16. september 2010 Hvorfor Er det så mange som stønner når de føder? Skjønner at man lager lyder som man lager når man har vondt, men mange høres jo ut som noe helt annet? Stønnet dere når dere fødte?
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #2 Skrevet 16. september 2010 Eh..man stønner vel når man løfter ett tungt møbel også vel? Det blir nok litt stønning innimellom ynk, hyl og vræl. Det er en tung og vond oppgave å føde.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #3 Skrevet 16. september 2010 Jeg stønner ikke på samme måte som når jeg får orgasme når jeg løfter et tungt møbel nei... Jeg tror på at en fødsel er tungt og vondt, er ikke for ikkeno jeg har angst for og føde. Skjønn hva jeg mener da... Jeg er uvitende og lurer bare på hvorfor noen stønner på den måten når de føder... Ikke noe frekt ment til de som gjør det... Kanskje jeg gjør det selv, hva vet vel jeg?.... HI
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #4 Skrevet 16. september 2010 Stønnet vel ikke så mye nei, "kreistet" mer når jeg skulle presse ungen ut. Min bestemor, en klok dame, sa alltid til meg at man skal bruke kreftene på å føde, ikke rope og skrike, noe som lå i bakhodet mitt hele utdrivelsen.. Hun fødte tross alt åtte unger, så hun visste vel hva det var..
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #5 Skrevet 16. september 2010 Du har observert mange fødsler du skjønner jeg? Det finnes faktisk kvinner som får orgasme når de føder.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #6 Skrevet 16. september 2010 Jeg tror ikke jeg stønnet, jeg bare gråt jeg...Når pressriene kom, skrek jeg, men fikk beskjed om å holde opp med det, siden jeg tross alt måtte bruke kreftene på å presse...Ja,jeg skjønte at jeg måtte bruke krefter,men hallo!!!, det er vondt å presse,la oss skrike, stønne eller hva faen som er best for oss Ikke ment til HI, ment til jordmor ;D Mn er nok mange som stønner slik at det kan høres ut som noe annet ja. Jeg gjorde kanskje det mens jeg lå i badekaret,kom på nå at typen sa han ble kåt(han tulla) av at jeg lå i vannet med rompa i været å stønna
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #7 Skrevet 16. september 2010 Selv om man hører om fødselsorgasme er det nok ikke det du har hørt. Man er utslitt, så utslitt som man noen gang kommer til å være. Det er ikke det samme som 3000 m på videregående:) Ganske naturlig;)
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #8 Skrevet 16. september 2010 Skjønner at det skal være vanskelig og spørre om ting her uten og få dritt! Takk til dere som ga et ordentlig svar:) ja, jeg har hørt om fødselsorgasme, og nei jeg har ikke observert mange fødsler, som sagt har jeg skrevet "noen" ikke alle! Til dere som har gitt meg et svar; jeg har tenkt litt på det at jeg kanskje vil fokusere på fødslen og ikke det og skrike. Men jeg aner jo ikke om jeg klarer det. Selvom det høres mest fornuftig ut... Å ja, selvfølgelig, hvis man føler for og rope, stønne, banne eller hva, så gjør man jo selvfølgelig det! Alle kommer nok igjennom sin fødsel på sin måte! Men man blir jo sikkert utslitt av og skrike også.. Men man klarer vel og la være hvis man har bestemt seg for det? Kanskje?
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #9 Skrevet 16. september 2010 Fordi det er tungt å føde. Jeg stønnet mens jeg presset. Jeg presset HARDT, og da er det naturlig at det kommer noen dyriske lyder ut på slutten. Jeg hadde ikke kontroll over hvilke lyder jeg laget. Jeg syns det er helt merkelig at du henger deg opp i det.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #10 Skrevet 16. september 2010 Forresten skrek/hylte/ropte jeg ikke. Men det var ikke fordi jeg absolutt ikke ville, det var bare fordi det ikke føltes naturlig for meg.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #11 Skrevet 16. september 2010 Jeg er førstegangsfødene i 26 uke, har fødselsangst, og prøver og lære alt jeg kan om fødsel og være forberedt på det som kan skje. Jeg tror nok det er mange andre som lurer på rarere ting enn meg! HI
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #12 Skrevet 16. september 2010 Tror du skal være åpen for alt jeg. Det du skal oppleve er ikke det samme som å brekke en arm. Du finner ut etterhvert hvordan du skal takle det. Vanskelig å se slik på forhånd som førstegangsfødende. Jeg skulle f.eks ikke banne men alle inne i det rommet fikk gjennomgå! Og er ikke flau over det i ettertid heller, sånn blir det bare;)
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #13 Skrevet 16. september 2010 Tror du misforsto meg, hehe. Jeg syns det er merkelig at du henger deg opp i stønning, når det fins tusen andre ting ved en fødsel som er mye verre/eklere Men du skal nok se at det går helt fint. Selv hadde jeg en drømmefødsel, gjør det gjerne igjen.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #14 Skrevet 16. september 2010 Jeg er i uke 25 nå, og hadde en vond fødsel sist som de fleste - og med fødselsangst før den første fødselen. Nå vet jeg hva jeg går til og er helt avslappet, barnet må jo ut på en eller annen måte:) Kvinner har født i millioner av år og overlevd. Hvorfor skal ikke vi?
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #15 Skrevet 16. september 2010 Okei:) da beklager jeg.. Jeg kan være helt ærlig og si at jeg er ikke jenta med høyest selvtillit, ganske sjenert, og det og stønne seg igjennom en fødsel er litt uvirkelig for meg, og jeg tror jeg ville synes at det er litt flaut.. Derfor lurer jeg litt... HI
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #16 Skrevet 16. september 2010 Det er akkurat det som plager meg, at jeg ikke vet hva jeg går til. Blir nok enklere for psyken andre gang som du sier.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #17 Skrevet 16. september 2010 Prøv å fokusere på å puste så dypt du kan, rolig, og finn helt inn til det nederste dypet i kroppen, vanskelig å forklare, men da slapp smerten litt for min del... Selv om det høres helt absurd ut ; prøv å slapp av... Jeg klarte dette mye bedre med nr to, det hjalp veldig!
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #18 Skrevet 16. september 2010 Prøv å fokusere på å puste så dypt du kan, rolig, og finn helt inn til det nederste dypet i kroppen, vanskelig å forklare, men da slapp smerten litt for min del... Selv om det høres helt absurd ut ; prøv å slapp av... Jeg klarte dette mye bedre med nr to, det hjalp veldig!
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #19 Skrevet 16. september 2010 Ja, takk for tipset! øvde litt på dette med ei kollega for noen dager siden. Hehe.. Vi så veldig smarte ut der vi satt og pustet iiinn og uuut!.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #20 Skrevet 16. september 2010 Signerer 00:49, hvis man bare puster med hele magen og slapper heeeeelt av, så gjør det ikke like vondt. Det verste man gjør er å spenne seg og puste overfladisk! I tillegg går det fortere når man jobber med riene, i stedet for å jobbe mot dem Jeg anbefaler badekar på det sterkeste, det varme vannet lindrer godt, i tillegg til at det er lettere å slappe av. Jeg brukte visualisering som en avslappingsteknikk, vet ikke om du er kjent med det? I hvert fall, jeg så for meg at jeg gikk alene på stranden en sommerdag, det var solnedgang og himmelen var lilla, rød og rosa. Så lenge jeg fokuserte på det, klarte jeg å ikke tenke "au au au au", og det hjalp veldig for meg. (egentlig husker jeg ingen ting fra fødselen, annet enn akkurat den stranden, haha) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #21 Skrevet 16. september 2010 01:18 haha:) det skal jeg huske på! Har også tenkt litt på badekar. Pleier og bruke varme når jeg har menssmerter. Så tror på at det hjelper. takk for gode råd!
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #22 Skrevet 16. september 2010 Min store skrekk var å skrike så de skulle høre meg på gangen. Så jeg holdt igjen og holdt og holdt. Da jeg fikk lystgass ga jeg f*** og ut kom de lydene som var naturlig. Jeg følte mer at jeg var som en elg som stod i skauen og rautet, men så utrolig deilig det var å slippe taket og konsentrere seg om fødselen og ikke at jeg skulle være mest mulig stille. Tror man skal være åpen for det meste og la det som skjer bare skjer, selv om jeg vet nok at jeg kommer til å holde tilbake denne gangen også hvis jeg ikke får lystgass ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå