1+1 :) Skrevet 16. september 2010 #1 Skrevet 16. september 2010 Har en liten gutt på litt over 7mnd. som har sovet rundt fra ca 2mnd. Han har da lagt seg ca kl. 18.30 og sover til ca 09.00. Han sover greit på dagtid også. Og legger seg også fort til å sove på kveldene når han ska legge seg. Men når han har sovet ca 1 time (+/-) våkner han og er helt krakilsk og hyle og skriker. Jeg må mer eller mindre løfte han opp og riste ham før han reagerer på at jeg er der og at d ikke er noe farlig. Om jeg da prøver å legge han ned igjen i senga, hyler han like mye igjen. Jeg har prøvd å få han til å sovne igjen i armene mine, eller i mi seng, om han sovner igjen, blir han like krakilsk, om jeg putter ham oppi hans seng igjen. Det ender somregel med at jeg på ta han opp og inn i stua. Der kan han krype på gulvet og er fornøyd. Men om han får være der 1/2 time-1 time blir han igjen like krakilsk om jeg prøver å putte ham i seng igjen. De siste nettene har jeg måtte ha han i min egen seng (er alene) for å få han til og sove hele natten. Da sover han greit ved siden av meg. Hender han våkner og hyler, men får da roet han fort ned i og med at jeg ligger rett ved siden av han... Noen andre som har opplevd dette? Har prøvd sukkervann, men tror han er for stor til dette, det hjelper iallefall ikke. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Noen som vet hva som kan være galt? Han har fått to tenner, og har trodd at dette har kunnet vært pga. tennene, men dette har vart i flere uker nå, å det blir bare verre føler jeg... Er dette evt. ett problem jeg burde ta opp med leger eller Helsesøster? Hvem? Takker for alle svar
EgG Skrevet 16. september 2010 #2 Skrevet 16. september 2010 Sånn hadde/har jenta mi det også. Begynte ved ca 6mnd, hun er 7mnd nå. Jeg leste at det kan være mareritt. Rundt den alderen begynner de å ta inn flere inntrykk og da er det mye som er vanskelig å forstå. Vi prøvde/prøver å roe henne i senga først ellers tar vi henne opp. Men hun er ikke noe problem å få lagt igjen da. Har du prøvd å amme eller gi flaske etterpå da? Gir jo nærhet og trygghet. Trenger jo ikke være mye, bare noe kjent. Evt. gi en t-skjort som lukter "mamma" som koseklut. Kan jo være flere tenne også. Kanskje dentonox (eller noe slikt) kan være verd et forsøk?
mami78 Skrevet 16. september 2010 #3 Skrevet 16. september 2010 Opplever akkurat det samme med min gutt, 7mnd. Han har alltid vært så grei og sovet bra.Nå er han sur på ettermiddagene og natta er slitsom. Han våkner ofte og er nesten hysterisk. Kanskje mareritt? Det hadde jeg ikke tenkt på... Har tenkt å ringe fastlegen i morgen for det virker som han har det vondt og han gulper litt hver gang han våkner...Har tenkt på tenner, mage, allergi osv. Noe må det jo være! Han er min nr.3, de andre har ikke vært sånn... Lykke til, da vet du at vi er flere:) Kan skrive her hva legen sier...
1+1 :) Skrevet 16. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 16. september 2010 Ja jeg har prøvd d meste tror jeg. Har ikke så lyst å gi han mat, for er redd han ska få en vane med det. Men har prøvd en gang, uten hell, han ble sur for det var for lite melk (han har alltid fått mme) og hylte da jeg prøvde å putte han i senga igjen etter en stund med kos. Mami78: Jeg har ogstå vurdert å ringe legen, men litt usikker på om det er noe legen kan gjøre. Hadde satt stor pris på om du kan skrive hva legen sier. Er det noe legen kan gjøre er det ingen tvil om at jeg ogstå skal ringe legen Tusen takk for svar )
Lillemor&Gutta Skrevet 16. september 2010 #5 Skrevet 16. september 2010 Tror de aller fleste barna har en sånn periode rundt den aldere. Min og. Det kan være mareritt, seprasjonsangt, utviklingsprang, tenner osv. Jeg er alene med gutten og har ikke det store overskudde til konstant nattevåk så det jeg gjorde var at jeg la han i sin seng for natten. Var inne å trøstet, roet etc hvis han våknet. Våknet han etter jeg hadde lagt meg tok jeg han bare over i min seng. Dette pågikk vel i et måneder. Plutselig en natt sov han vidre når han fikk smokk. Etter et par uker til sov han bare gjennom. Nå hender det at han våkner i hal 6-6 tiden om morgenen og da kommer i min seng og sover til 7, men det er myyyyye bedre en hele natta. Mitt tips. Gi han tid. Hvis du ikke tror det er noe fysisk gærent så vil det gå over. Ja det er slitsom men det gjør det tilslutt.
Grand Old Lady Skrevet 17. september 2010 #6 Skrevet 17. september 2010 Min lille gutt på ca samme alder har også hatt perioder med hysterisk skriking etter at han har sovnet for natta. Øynene er lukket og det er vanskelig å få kontakt for å kunne trøste. Jeg har måttet vekke han for å roe han. Her får vi stort sett lagt han greit ned igjen etterpå, men har også måttet ta han inn i stuen et par ganger. Det har blitt stadig lenger tid mellom disse episodene, det virker nesten i dette forumet som om dette ikke er så uvanlig i denne alderen. Jeg tror iallefall ikke at det har vært noe fysisk i veien med gutten vår, men det er slitsomt og litt skremmende når dette skjer. Håper at det ordner seg :-)
1+1 :) Skrevet 18. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 18. september 2010 Takk for svar. Jeg forstå at det ikke er bare meg som sliter med dette. Men det er slitsomt, spesielt når jeg er alene med gutten min. Jeg får nok bare håpe det snart går over. Begynner å trenge litt mer søvn ett en time nå og en time da...
Sandy84 Skrevet 19. september 2010 #8 Skrevet 19. september 2010 Har skrivi et veldig likt innlegg om dette jeg også for litt siden:) Kjenner meg såå godt igjen, men her så roer han seg når jeg stryker over han eller tar han opp.. Han kan både være lys våken eller øynen helt igjen, men uansett så får jeg roet han ned... Lurte kanskje på om det kunne være at det var for mørkt der alene på soverommet om natta jeg da, så skal få opp ett nattlys idag tenkte jeg.. verdt å prøve.. virker ikke som han har noe vondt heller for da hadde han jo ikke sluttet å hyle når jeg kom inn bare... Han sov hos svigers i natt, der hadde han våknet en gang etter 1 time med soving, og bare vært inne 2 ganger med smokken.. det er jo IKKE NOEN TING i forhold til de nettene jeg har hatt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå