Gå til innhold

Setefødsel/keisersnitt - fødehistorie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Svinger innom for å ta avskjed med 3. trimester! Takk for masse støtte og hjelp siste 6 ukene! (Siden jeg meldte meg inn :))

Julie kom for en uke siden 4 dager på overtid, og her går alt strålende foreløpig.

Fødselen startet med vannavgang kl halv seks på morgenen, og siden hun lå i seteleie måtte jeg ringe føden med en gang. (Hadde blitt fortalt at jeg kanskje ble hentet i ambulanse ved vannavgang). Jeg fikk beskjed om å ligge flatt, men at jeg kunne ta en rask dusj og spise litt før jeg kom oppover. Vi kjørte til sykehuset og ble lagt på et rom for å vente på at riene skulle ta seg opp. Etter et par timer ble jeg sjekket og hadde 4 cm åpning. Fikk fødestue og epidural ble bestilt. Pustet og peset meg gjennom et par timer med rier og hadde fin åpningsutvikling. Desverre var det litt trøbbel med epiduralen, da den bare virket på høyre side. Jeg meldte fra til begge jordmødrene, men ingenting ble gjort. Etter to timer med kraftige rier kun i venstre side ble anestesilegen kontaktet igjen pga noe trøbbel med epiduralapparatet. Med det samme han var innom nevnte jeg at jeg var smertefri kun på høyre side, og da sa han at det skulle han hatt beskjed om for lenge siden, for det var lett å fikse!! Det irriterte meg veldig! Men derifra (7cm) og ut til full åpning var jeg iallfall smertefri. Rumpestillingen til barnet ble sjekket rundt kl 16 og hun lå litt høyt oppe, så jeg ble bedt om å stå litt ved prekestolen ved siden av senga for å la tyngdekraften hjelpe til. Mens jeg stod der fikk barnet plutselig lav puls, og jeg ble veltet tilbake i senga. Da fikk hun veldig høy puls. Barnet var tydelig stresset. De sjekket rumpestillingen en gang til, og hun var kommet lenger ned, men lå fortsatt litt for høyt. Jeg prøvde å presse en gang for å se hvor fort hun kom, men det gikk litt for sakte for legene. Siden hun var såppas stresset og fødselen forsatt ville ta en time til ble det besluttet keisersnitt. Jeg kjente jeg ble litt skuffet siden jeg hadde brukt endel tid på avgjørelsen om å gjennomføre setefødsel, men jeg var ikke i tvil et sekund om at hennes ve og vel kom i første rekke, så jeg godtok legens avgjørelse uten et mukk. Jeg ble trillet inn til operasjon og forberedt, pappan ble kledd i grønt og plasert ved mitt hode, og kl 16.44 var hun ute. Verdens NYDELIGSTE lille pike ble vist frem for meg før de tok henne ut til veiing og vasking. Pappa ble med ut. De kom inn til meg igjen med henne, men jeg var dårlig og kastet opp og fikk ikke sett så mye. Følte meg dopet og uttafor. Ble trillet til overvåkning og ble forespeilet to timer der for å vente på at spinalbedøvelsen skulle gå ut. Og for et savn! Jeg prøvde å sove for å få tiden til å gå fort mens Julie og pappan puslet alene på føden uten meg. Jeg måtte ligge i 4 timer før bedøvelsen begynte å gå ut! Suuuperlange 4 timer! Heldigvis fikk jeg et kort lite besøk av Julie og pappa sammen med jordmor, og det var et himmelsk øyeblikk! Ble tilslutt trillet på barsel hvor jeg fikk Julie på brystet for første gang. Og derifra har alt vært helt fantastisk! :) Det er endel smerter etter keisersnittet, og jeg har ikke lov til å løfte tungt på 6 uker, men håper den tiden går fort. Jeg skal bruke den på å kose mest mulig med verdens nydeligste spedbarn :)

Klem til alle, og lykke til med alle forestående fødsler der ute!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel overstått, flink du:) Gratulerer så mye med Julie:)

Skrevet

Gratulerer så masse med lillejenta Flea!

Ikke si det var synd at det ble keisersnitt: det kunne like gjerne ha skjedd om hun lå riktig vei, husk på det!:)

Synd at du ble dårlig etterpå, og skjønner godt at du lå å savnet iløpet av de 4 timene;)

Håper keisersnittet gror fint, og at du får en flott barseltid!

Lykke til videre!

Ps: Må bare få si at dere har gitt henne et veldig pent navn;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...