lilleღpersille Skrevet 16. september 2010 #1 Skrevet 16. september 2010 Hei! Har så vidt vært inne på dette før:) Guttene er nå 7 uker etter termin (premature). De har fått Nan fra før termin og det har for så vidt virka som at de tåler dette greit, men! De har til enkelte måltider vært veldg urolige, for meg virker det som at de svelger luft og får akutte luftsmerter. Dette kan ødelegge et helt måltid og vi må kjempe og krangle for å få i de litt i hvertfall. Dette skjer helst på natta. De får 6 måltider per dag og drikker opptil 135 ml per gang. De får mye luft i magen og er plaga med treg avføring. De får nå duphalac som har hatt god virkning. Men klarer likevel ikke bæsje hver dag. Barnelegen sa jeg ikke måtte bruke tempen da dette kunne føre til skader i endetarmen og aversjoner mot å bæsje selv...Hun sa også at det var greit at de kun bæsja inntil 5 dager i uka. De siste dagene, eller uka, har de blitt mer og mer urolige. Spesielt på kveldene. De gråter, begge to- ganske synkront. Er greit å trøste de, men vi må ha de i hendene hele tida. De siste dagene har de også gulpa mye, vanndig, helt til neste måltid. Når jeg kler av guttene, blir de helt rolige, ikke det at de er overoppheta. Det virker i hvertfall ikke sånn. Da ligger de å pludrer lenge, før de blir misfornøyde igjen. Tanken slo meg om det kan være noe ubehag ifht bleier eller tøy, men huda deres er kjempefin. Nå har jeg gått til innkjøp av Collett for å se om det kan ha noen virkning. Orker ikke ha det slik. Noen med erfaring i bytte av merke? Skreiv her tidligere at vi skulle redusere antall måltider fra 8 til 6 pga mye gulping. Dette har hjulpet mye, helt til de siste dagene. Men de er som sagt ikke helt fornøyde. Har prøvd å gi de mat tidligere enn hver 4 time også nå for å se om det er sult, men da får vi disse luftsmertene og begynner å gulpe mer igje. Ser ikke helt at løsningen at jeg skal tilby de mindre mengde mat heller, skal de ikke regulere seg selv liksom? Huff, beklager, men blei langt (alt er skrevet med en hånd, mens andre holder og vugger lillegutt, hehe) Trenger litt lys i tunellen her! Hjelp meg!
ett til! Skrevet 16. september 2010 #2 Skrevet 16. september 2010 jeg vet ikke hva det kan være som plager guttene dine,men hva med å oppsøke alternativ hjelp?vet at osteopater kan være flinke til å finne ut hva som evt plager små babyer,og vet av flere som har fått hjelp.eller manuell terapaut? kanskje er det noe fysisk med de som du ikke kan se?altså,ikke noe farlig,men noe bare en med den rette utdanninga kan se?
2010 Mammaen Skrevet 16. september 2010 #3 Skrevet 16. september 2010 Hei! Jeg har ikke mye erfaring med mme for jeg ammer. MEN jeg har gitt litt ved noen anledninger, og gutten vår fikk mye luft av NAN. Kjøpte derfor Hipp for å se om det hjalp, og det er faktisk bedre for magen til gutten vår. Det er nok greit å prøve ulike merker for å se om det hjelper. Ellers har jeg lest at magevondt (kolikk, men også "vanlig" magevodt) når en topp rundt 7 uker, for så å bli gradvis bedre, så det kan være at de er på det verste nå og at det vil bli bedre etterhvert. Har du prøvd litt malt i melken for treg mage? Kom til å tenke litt på duphalac... Er det samme som laktulose(mener det er samme, bare ulik produsent)? Jeg brukte det litt helt på slutten av svangerskapet og fikk MYE luft av den. Kan det være synderen?
EgG Skrevet 16. september 2010 #4 Skrevet 16. september 2010 Hva om du prøver litt fenikkelte i flaskene? Det forebygger/hjelper mot luft. Jenta mi er flaskebarn og da hun tok bare melk hadde jeg te i hver flaske. Rapte som en full sjømann til tider! :-D Hun hadde heller ikke avføring hver dag da. Men hun hadde hver 2.dag. Da vi gikk over til mer fast føde ble hun også har i magen. Jeg tok en vaskeklut med godt varmt vann og masserte endetarmen da jeg så hun holdt på å presse. (to gang endte det med å vaske stellebord, vegger og gulv :-) ) Håper noe av dette kan fungere. Jeg er full av respekt og beundring for dere tvillingmødre. For en fantastisk jobb dere gjør. Jeg føler jeg har hendene fulle med en. :-) Lykke til!
lilleღpersille Skrevet 16. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 16. september 2010 Takk:) Og tvillingpappaene! Jeg hadde ikke klart meg uten:) (han ble nesten litt snurt her ved siden av meg) :) Hvor mye fennikkelte da? Trekker du bare rett i vannet til melka da eller? Nei, det er ikke greit med disse små, får så vondt av dem når de viser så tydelig at de ikke har det helt godt. Men det er vel på helsekosten jeg får kjøpt denne teen da eller? Håper jeg slipper unna med å vaske gulv og vegger... Det gjorde jeg med forige mann.
lilleღpersille Skrevet 16. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 16. september 2010 Takk for svar:) Må nesten nødt til å tenke i disse baner om ikke noe annet kan hjelpe. Nå har de fått collett i kveld, så får vi prøve med det litt. Krysser fingrene, men om dette ikke går, så får vi ta det til neste instans.
lilleღpersille Skrevet 16. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 16. september 2010 Takk for innspill:) Setter pris på alle tips og råd:) Nå tester vi ut collett, så får vi se om det kan ha noe effekt, men tør ikke håpe for hardt... Malt har jeg prøvd, men de har bare blitt kvalme av det og jeg fant ut at de måtte ha mye i en flaske for å i det hele tatt få litt effekt på magen. Merker at lufta har økt på etter oppstart av duphalac (samme som Lactulose), Men problemet var der også før vi starta opp med denne. Men har forverret seg altså. Så det kan jo tenkes at den kan ha forverret det, ja. Men merker mye bedring på magen deres. Får håpe det er denne toppen de har nådd og at det bare skal bli bedre nå, så får håpe det du har lest er riktig;) Tenkte nå i sta å evt prøve å gi de en liten dose med mme 1,5 til 2 timer etter 18 måltidet, det er gjerne da urolighetene starter. Så får jeg se om det kanskje kan roe de. Alt må prøves... For det kan virke som sult, samtidig som at de ikke er det. Så er det den gulpinga da! For husker forge mann låg til puppen hele kveldene, kan det være at de også har behov for en liten skvett oftere på kveldene? Må testes i allefall:) Nå har de vært skikkelig urolige fra klokka var 19.45 og har nå roa seg etter måltidet kl 22 Ha en god kveld:)
mammatetogansketette:)) Skrevet 16. september 2010 #8 Skrevet 16. september 2010 Hei:) Har ikke særlig erfaring med sånt magetrøbbel, men har et tips som KAN hjelpe mht. gulping... la de "sitte" å spise- altså hold de rimelig oppreist istedet for å ha de liggende i armene når de spiser.. det hjalp på førstemann her.. Klarer du å se om de gulper fordi det kommer luft? Jeg fant faktisk ut at istedet for å ta (ofte) rapepauser var det bedre å gi poden vår nesten hele måltidet før vi tok pause, fordi han bare skreik om han ikke fikk spise seg rimelig mett når han først holdt på- og skrikinga i seg selv gjorde at han fikk endel luft i seg... mne han hadde aldri problemer med rapinga da, så...var bare veldig glupsk:) Lykke til, håper det bedrer seg snart- å oppsøke alternativ beh. hadde jeg gjort var jeg dere- om det var mulig:) Verdt å prøve?
EgG Skrevet 17. september 2010 #9 Skrevet 17. september 2010 Jeg kjøpte teen på apoteket. Men jeg tror de har det på matvarebutikker også. Det er hele korn. Står at det er til div middager osv. Men jeg tok 250ml vann i en kjele med 1 stor ts fenikkelfrø. Dette kokte jeg i 5min også lot jeg det trekke i 5min. Ga 2ts ferdig silt te i hver flaske.Kan også gi det direkte i munn, men det synes jeg ble bare søl. Resten av teen tok jeg i en tom flaske og satte i kjøleskapet slik at jeg ikke trengte å koke hver dag. I følge apoteket kan ferdig te stå i kjøleskap 2døgn. Det ble en ruting. Varmet teen sammen med vannet da. Slik at teen erstattet litt vann. Håpe det hjelper! Og beklager til tvillingpappaen. Godt du har en som vet hvor han hører hjemme og kan å prioritere. Det er slik det skal være.
H&M pluss tre små Skrevet 17. september 2010 #10 Skrevet 17. september 2010 Hei! Jeg er mor til to tvillingjenter. De er bare to uker gamle, men vi opplever noe av det samme som dere nemlig at jentene er en del urolige. Vi har fått tips om å ta de med til kiropraktor eller manuell terapaut for å se om de kan ha låsinger i nakke eller rygg. Det er visst større risiko for tvillinger å få dette siden de ligger ganske trangt. Så vi har time til tirsdag for å sjekke de. Ellers går vi til akupunktur for å hjelpe fordøyelsen til hun ene. Fikk beskjed at dersom tunger ikke har et hvitt belegg så var dette et tegn på at fordøyelsen ikke fungerer skikkelig. Og det har ikke hun ene.Vi har hatt to behandlinger og føler det har hjulpet. Hun er ikke så urolig lenger og kan faktisk sove en del timer i strekk. Akkurat som søsteren:)
lilleღpersille Skrevet 17. september 2010 Forfatter #11 Skrevet 17. september 2010 Tusen takk for svar:) Hvitt belegg har de begge to:) Synes faktisk det er noe bedre i dag, så blir spennende å se til kvelden. Mye mindre gulping, nesten lik null. Ellers så har jeg lokalisert nærmeste osteopat i området:) Og så vet jeg om et senter med akupungtører i nærheten også Takk for innspill!
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 17. september 2010 #12 Skrevet 17. september 2010 Heisann. Ville bare si at jeg både gir tillegg og ammer. Prøvde nan første gangen, men det grøtet seg i halsen og han fikk problemer med å få opp gulpet. Gikk over til collett og det fungerer kjempefint. Den er myye bedre for magen også. Lykke til.
Dikigoros_Høygravid Skrevet 17. september 2010 #13 Skrevet 17. september 2010 Hei, gutten min var ganske lik da han var på samme alder. Jeg fikk et tips av en veninde om barneboka til Anna Wahlgren. Etter å ha lest litt der og snakket litt med andre i samme situasjon forsøkte jeg å sette av kveldene til kun til babyen. Jeg satt meg godt til rette i stresslessen og lot han få ligge på brystet/i fanget for kos og nærhet i stedet for i vogga som jeg hadde gjort tidligere. Dette samtidig som jeg forsøkte å tilby mat litt før han brøt ut i gråt gjorde mine kvelder til fine kosestunder. Jeg passet på å ha både fjernkontroll, drikke og alt jeg trengte i nærheten, og hadde ikke så alt for mye "støy" rundt oss, selv om tv og lys var altså. Det tok i hvertfall lang tid for meg å forstå hvor stort dette nærhetsbehovet var, og hvordan det lett forårsaket andre problemer når det ikke ble dekket. Så kanskje dere kan prøve en kveld med en i hver deres favn:-) Lykke til i alle fall!!
lilleღpersille Skrevet 18. september 2010 Forfatter #14 Skrevet 18. september 2010 En liten oppdatering bare:) Tusen takk til alle dere som har giddet å gi meg noen råd og meninger:) Nå har vi testet ut Collett siden forgårs kveld. Gulpingen har blitt minimal! Men litt er der jo, og det er helt greit! De sliter litt med å bæsje ennå, men jeg vet at de har myk avføring nå siden de får duphalac. De skriker og er sinna under måltidene ennå, vet ikke om vi rett og slett har kommet inn i en vond sirkel her, da dette har bare blitt verre og verre. Håper det kan gå over snart. Kan nok hende de bare er glupske og svelger en del luft i starten av måltidet. I går kveld fikk de måltid kl 19, da hadde det gått 5 timer siden sist måltid. Og kl 21 ble de urolige som tidligere. Tok da å blanda et måltid til for å se om det var dette de ville. De spiste alt fra 65 til 100 ml! Og roa seg og tok natta etter dette! Tenk, stakarene har vært sultne! Huff, får dårlig samvittighet. Så våkna de rett før kl 24 og fikk et lite måltid til og sov til kl 05:) Er superfornøyd! Og håper nå at jeg har funnet løsningen på at de har vært urolige på kvelden:) Katta, eller om noen andre som kanskje vet: er collett ferdigblandet like mye ml som i Nan? Altså på Nan pakken står det at 120 ml vann med 4 strøkne skjeer = 135 ml drikkeklar væske, blir det da samme mengde drikkeklar collett?? Føler det blei litt vanskelig å forklare, men kankje dere skjønner likevel:)
EgG Skrevet 19. september 2010 #15 Skrevet 19. september 2010 Så flott at det har bedret seg for dere! Lykke til videre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå