Gå til innhold

Hva har vi rett på?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med hva vi har rett på fra lånekassen og NAV.

Jeg har studert i 4 år og har to år igjen. Far er i jobb, og har vært det i 3 år. Vi prøver å bli gravide nå. Ved siden av studiene har jeg en 35 % stilling.

Når barnet kommer: Får jeg foreldrepenger fra NAV samtidig som foreldrestipend fra lånekassen? Og får jeg det samme fra NAV som jeg har fått utbetalt fra jobben hver mnd? Hvor lenge får jeg dette?

Hvor mye permisjon har far rett på, og kan jeg velge å ta ulønnet permisjon mens han er i permisjon, slik at vi kan være hjemme sammen med barnet sammen?

Håper noen kan svare :)

Fortsetter under...

Ja, du kan få foreldrepenger fra nav samtidig som du får fødselsstipend fra lånekassen. Du kan få 80% eller 100% av lønna di i henholdsvis 56 eller 46 uker. 3 uker skal taes før termin, føder du før mister du resterende av disse ukene/dagene, 6 uker er forbeholdt mor etter fødsel, og pappaen skal ha 10 uker. De resterende ukene kan du ta ut eller dere kan dele dem. Nav bryr seg ikke om hva du gjør mens pappaen har fedrekvoten slik at du kan jobbe, ta ut ferie eller ha ulønnet permisjon. Håper dette var til hjelp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...