Gå til innhold

1 åring, er det bare trass???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på litt over 1 år. Hun har i det siste begynt å leke mer aggressivt. Slår lekene hardt i andre ting, skikkelig hardt og mange ganger. Ser ut som et slags anfall av aggressivitet. Hun slår til oss, med vilje når vi nekter henne ting og tang. Vi har ikke vært superstrenge med henne, men har hadd faste regler. Hun er egentlig vedlig snill, og elsker andre barn og folk.

Men hun er mer hardhendt med andre barn og mange små barn er litt redde henne, og hennes litt voldsomme oppførsel. Andre som har lignende? Er jo bekymret for adhd og lignende. Hun har alltid vært veldig viljesterk og selvstendig, men syns dette er helt nytt denne adferden hun har vist den siste tiden.

Hun er jo nylig startet i barnehage også, kan det være at hun ikke trives der? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun høre 100% normal ut :-) Vår datter er også en eitel og ganske så rå mot andre. De ansatte synes det er litt morsomt, for hun er knøttliten i forhold til de andre på avdelingen, men har mer temperament enn alle de andre til sammen og skremmer vannet av noen av 2 åringen med sin brutale fremferd. Hun er jo lillesøster også da, med intet mindre enn tre eldre brødre, så kanskje ikke så rart at hun er tøffere enn toget ;-P

Husk bare på at det enda er en god stund til (noen mener ikke før de er ca 3 år) hun er så stor at hun fullt ut forstår at andre føler det samme som hun. Når hun slår dere og er hardhendt med andre barn, så forstår hun ikke at andre får vondt. Det må dere lære henne ved å forklare det igjen, og igjen, og igjen. Det er også helt normalt å være en hissigpropp i den alderen. Alle mine 4 har begynt ved 9-10 mnds alder, og så har "trassen" gått i bølger av og på siden det. Har gitt opp og tro at det noen gang vil gå over, for eldstemann blir snart 8 år nå og kan fortsatt har raserianfall og trassbyger, hehe...

tter fire barn, masse venninner med barn, masse lesing på DB osv, så har jeg kommet frem til følgende konklusjon: At barn trasser er sunt og normalt, og jeg ville vært MYE mer bekymret dersom jeg hadde hatt et barn som aldri slo/lugget/bet/kløp andre barn, aldri hylte rasende, aldri gjorde det motsatte av det som det ble fortalt osv. Den viljestyrken hun viser nå vil komme henne tilgode i tenårene når hun skal tørre å si nei til ting hun ikke vil. For da skal man virkelig være tøff og modig, for å si nei til alkohol, røyk, ha sex eller hva det måtte være når alle maser og en kanskje ikke vil. Vær glad for at hun har vilje og fortsett med å være vennlig og bestemt med henne. Dette vil roe seg, så komme tilbake i en annen form, roe seg, komme tilbake osv gjennom hele oppveksten.

Skrevet

For et flott svar Alva♥♥♥♥ !!

Har selv ei trassig jente på 15 mndr som er en utfordring for tiden. Godt å høre at det er helt normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...