Maewin Skrevet 16. september 2010 #1 Del Skrevet 16. september 2010 Så da kom jeg meg endelig til en lege.. utrolig mye om og men siden jeg mangler fastlege i området og ingen ville ta meg inn.. Til slutt fikk vi bestilt en time hos privatlege, og jeg møtte opp i dag full av nerver og stress. Jeg har legeskrekk og har ikke tatt blodprøver siden jeg var 2 og et halvt år gammel, så det var kanskje ikke så rart.. Så ble jeg sendt inn til legen. Ganske ung fyr, virket veldig stresset og lite interessert. Jaja, jeg betaler kanskje 840 kroner for legetimen, men han er jo ikke fastlegen så hva kan jeg forvente egentlig? Etter å ha spurt meg veldig få spørsmål, bare det som var nødvendig på helsekortet tror jeg, klemte han bittelitt på magen, sa han ikke var helt sikker på hvor mye livmoren hadde steget (om den hadde det? jeg spurte klart "er jeg gravid" og han sa "jada, med symptomene dine og manglende mensen er du det") og sendte meg ut til blodprøver og veiing. Og det var alt han sa til meg. Værre var det nesten at etter at jeg tok prøvene ble jeg bare gitt skjemaet og bedt om å betale. "Prøvene ser fine ut, de" sa de, men nå sitter jeg her med et helsekort jeg ikke forstår bæret av, og som mangler symfysemål selv om jeg er 15+2. Tror greia under urin sier LH, hva betyr det liksom? Alle var fult klar over at jeg er førstegangsgravid og jeg er ikke akkurat en gammel dame med mine 24 år. Håpte på LITT mer omtanke, liksom.. Håper virkelig det blir bedre hos jordmor, og når jeg får reist oppover til hjemstedet mitt for å møte fastlegen min... skuffa! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142328707-skuffende-f%C3%B8rstegangskontroll/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulla med tre små Skrevet 16. september 2010 #2 Del Skrevet 16. september 2010 Kjenner meg igjen i fht mannlig lege... Er gravid for tredje gang nå, og går bare til legen på første kontroll. Alle andre kontroller hos jordmor. MYE bedre! Kan ellers anbefale at du leser Gro Nylanders bok "På vei". Der står omtrent ALT du trenger å vite om svangerskap og fødsel! Jeg følte iallfall jeg visste mer om svangerskap enn min mannlige fastlege etter å ha lest den! :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142328707-skuffende-f%C3%B8rstegangskontroll/#findComment-142328754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulla med tre små Skrevet 16. september 2010 #3 Del Skrevet 16. september 2010 Ps. Det står forresten ikke noe symfysemål i mitt helsekort heller, og jeg er 16 + ett eller annet nå, og har nettopp vært på første kontroll. (litt treig, hehe) Hva LH under urin betyr, vet jeg ikke, for hos meg skriver de bare neg., men jeg regner med at hadde det vært noe unormalt med den, hadde du definitivt fått vite det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142328707-skuffende-f%C3%B8rstegangskontroll/#findComment-142328781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mama88 Skrevet 16. september 2010 #4 Del Skrevet 16. september 2010 Høres akkurat ut som min førstegangskontroll var også! Var kjempeskuffet da jeg var ferdig hos legen, og følte meg hakket tommere enn det jeg var før jeg gikk inn. For det første hadde jeg akkurat fått meg ny fastlege, kvinnelig sådan, men fikk en mannlig på førstegangskontr.. Han spurte meg bare om det som skulle fylles ut på helsekortet, "pirket" meg litt på magen og sendte meg avgårde. Det ble ikke ført opp symfysemål på helsekortet mitt heller... Da jeg spurte angående jordmor, og når det var på tide at jeg skaffet meg en, fikk jeg til svar at jeg måtte spørre de i resepsjonen, for det visste han ikke!! Nei, vet du hva Maewin. Alle jeg kjenner har bare hatt dårlige førstegangskontroller, så dette er du ikke alene om! Få deg heller en jordmor på nærmeste helsestasjon, de er mye mye mer interessert i å ta vare på deg, svare på spørsmålene dine og å følge deg opp Dit kan du også gå når du føler for det, og om du ikke får komplikasjoner under svangerskapet ditt er det ikke behov for at du trenger å gå til noe lege, men holde deg til jordmor Jeg sier bare masse lykke til, KOS deg masse med lillegull i magen Få deg en jordmor, så vil ting bli veldig mye bedre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142328707-skuffende-f%C3%B8rstegangskontroll/#findComment-142329385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maewin Skrevet 17. september 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 17. september 2010 Takk, jenter. Det er fint (men også trist da!) å høre at jeg ikke er helt alene. Det var bare så antiklimaktisk å endelig komme meg til legen og få så lite respons. Jeg har vært kjemedårlig i nesten to måneder nå, og har spist og sovet veldig dårlig, men det brydde han visst seg ikke om. Om jeg en gang var i arbeid spurte han ikke, så ja, følte meg veldig satt ut etterpå. Jeg har heldigvis fått jordmortime den 27 denne måneden, så håper det blir en bedre opplevelse for meg! Lykke til til dere og miniene i magen! <3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142328707-skuffende-f%C3%B8rstegangskontroll/#findComment-142331052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hera_75 Skrevet 17. september 2010 #6 Del Skrevet 17. september 2010 Så synd at du fikk denne starten, man forventer kanskje at helsepersonell skal være litt entusiastiske i forbindelse med svangerskap.. Min fastlege synes det er stas, og sa at det nesten er litt krig mellom jordmødrene og legene fordi "alle" vil følge opp gravide.. Når det sagt, ble det ikke målt symfyse før i uke 22, så det er nok ikke unormalt.. jeg ble heller ikke forklart de forskjellige prøveparametrene - tror man må spørre litt selv også. Det er ofte sånn at så lenge ikke noe er galt, blir det ikke kommentert at det er i orden, tror jeg.. Helt enig med de andre her - det blir sikkert bedre når du kommer til jordmor. Og blir det ikke det, så bytt jordmor! Man skal føle seg ivaretatt som gravid, men som ellers i helsesystemet må man selv sørge for seg selv.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142328707-skuffende-f%C3%B8rstegangskontroll/#findComment-142331344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamman til Stella og Håkon Skrevet 17. september 2010 #7 Del Skrevet 17. september 2010 Du er ikke alene, etter 2 timer venting kom jeg inn på labratoriet og tok blodprøver som gikk greit, snill hyggelig dame var det. etter det ble jeg sendt til fastlegen min som var stressa...han kjente ikke på magen min eller noe, bare sendte meg rett hjem igjenn! ble kjempe skuffa. men bare en ting jeg lurer på...du skal da ikke betale for legetimer når du er gravid? Det har hvertfall jeg hørt, å jeg betalte ikke for legetimen min jeg.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142328707-skuffende-f%C3%B8rstegangskontroll/#findComment-142331742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå