Gå til innhold

Jeg lurer på 2 ting:

Me.myself.agirl.and.one.more?

Anbefalte innlegg

1. Kan man spise salami når man er gravid?

2. Er det normalt med mye utflod når man er gravid. Jeg må bruke truseinnlegg og kjenner det kommer litt når jeg reiser meg. (Unnskyld detaljer). Hva er normalt og hva bør jeg være obs på? Er i uke 16.

Takk til alle dere som gidder å svare:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142327994-jeg-lurer-p%C3%A5-2-ting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Salami går vel under spekemat, så det skal man strengt talt ikke spise. Noen sier at man kan spise det hvis man fryser og/eller steker det, men det er jeg ikke sikker på.

Det er vanlig å ha mer utflod, og at den har en litt annen konsistens enn vanlig, men den skal ikke bli grønnlig/brun eller klumpete. :)

Jordmora mi sa spis alt med måte. Så lenge det var norsk mat med god dato så kunne jeg spise det. Så jeg tillater med en brødskive med salami/fårepølse en gang i blandt :)

Ja, det er vanlig å ha mer utflod. Den kan være litt hvitere og litt tjukkere enn vanlig.

Annonse

Du får litt sprikende råd her nå, og det er sikkert noen som vil synes du ikke skal spise salami. Jeg har endel utdannelse i mattrygghet, og vil prøve å svare så godt jeg kan.

Det er to farer som blir påpekt ved salami. Det ene er toxoplasmosesmitte, det andre er listeria.

Du kan testes for om du har hatt førstegangsinfeksjon med toxoplasmose. Har du det, tenger du ikke å bekymre deg - da er du immun. Det gjelder da også annen spekemat og kjøtt som er rødt i midten, feks lammestek. (Ikke kjøttdeig - det skal du alltid gjennomsteke!)

Er du, som de fleste av oss, negativ for toxo, kan du vurdere å ta forholdsregler. Salami og spekemat kan fryses eller stekes, da er du helt trygg. Imidlertid er det meget liten sjanse for å få toxosmitte hvis du spiser mat som har god holdbarhet og som er produsert her i landet - da kan du være trygg på at varene er transportert kjølt, og at hygieneforskrifter er fulgt.

Jeg er selv gravid og koser meg med salami og spekemat når jeg kjøper det selv, men er mer skeptisk til feks koldtbord og slikt, da jeg ikke vet noe om opprinnelse og holdbarhet.

Reiser du utenlands, type "syden" - hold deg unna. Der er slik smitte meget vanlig!

Listeria er meget sjelden i slike matvarer, og er aldri påvist i spekemat i Norge, så denne kan du godt la vær å bekymre deg for. Det er bløte, modnede oster som er utsatt for listeria.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...