Indigo 08-10-13 Skrevet 16. september 2010 #1 Skrevet 16. september 2010 Jeg fikk en liten godgutt på 4200g for ei uke siden, som er sulten og _meget_ sugesterk. Dag 3 og 4 etter fødsel var preget av MYE pupping, før melka kom for fullt nærmere dag 5. Har fått såre brystvorter, ikke så ille egentlig, men nok til at jeg må bite litt tenner innimellom når han pupper. Sliter litt med å få han til å gape høyt nok, men terper på det, og føler vi har god teknikk;) Såre brystvorter hører jo med for de aller fleste, måtte du holde ut lenge? Lang tid før herdinga var gjort? Tusen takk for svar!!
sillyfilly og Olivia Skrevet 16. september 2010 #2 Skrevet 16. september 2010 Ene brystet var sårt i 4 uker etter fødsel, men på andre siden gikk det greit etter 1 uke så jeg tror det varierer veldig. Du kan smøre med PureLan hvis det er ille På slutten av hvert måltid klem ut litt melk og la brystvortene lufttørke. Det hjalp meg
Gjest JuniGull2010 Skrevet 16. september 2010 #3 Skrevet 16. september 2010 Jeg har også en stor og sugesterk gutt, men jeg ble kvitt sårheten med engang melken kom for fullt. Jeg smurte på Purelan fra dag 1 på sykehuset, først som forebyggende og så for å behandle den lille sårheten jeg fikk før melken kom. Så Purelan 100 fra Medela! Det er noe alle ammende kvinner bør ha de første dagene! :-) Etter at du har ammet, lar du brystvortene lufttørke med litt melk på, så smører du brystvortene med denne salven. La brystvortene lufte seg! Selv brukte jeg nesten ikke bh de første to ukene, kun når vi hadde gjester... (En litt løs ammesinglet fra H&M fungerer bra, hvis du lekker og må ha innlegg).
Lille&Liten Skrevet 16. september 2010 #4 Skrevet 16. september 2010 For meg tok det nærmere to uker. Ble VELDIG sår, med sugeivrig barn som det var vanskelig å få til å gape høyt nok og lenge nok. Måtte bite tenna sammen mens tårene sto i øynene. Ble etterhvert veldig nøye på å avbryte vesla ved å stikke en finger inn i munnviken hennes hvis hun tok for "tynt" tak, og har også brukt trikset med melk som lufttørker på brystvortene samt smørt med Purelan. Vil tro du snart er over det verste!
MammantM Skrevet 16. september 2010 #5 Skrevet 16. september 2010 3 1/5 mnd. Trodde aldri smertene under ammingen skulle gå over, men det gjorde det til slutt altså. Jeg hadde ikke nok melk til jenta mi så hun ville ha pupp hele tiden. Gikk ned i vekt så begynte å gi henne litt MME en gang om dagen. Merket godt at hun endelig ble mett og brystvortene fikk litt fred. Etter 3 uker med litt MME på siden så hadde jeg mer enn nok melk selv og brystvortene var herdet! Kanskje du bør sjekke tungebåndet? Det var ett problem for oss i de 3 første dagene! Hilsen ei som har overlevd vannblemmer og blodblemmer på brystvortene!!
Rosa J10 Skrevet 16. september 2010 #6 Skrevet 16. september 2010 Jeg hadde både vannblemmer og skrubbsår. Etter ca 1 uke kjente jeg plutselig ingen smerter ved amming lenger. Akkurat som om det ble borte over natta. LETTELSE!
Makkapakka Skrevet 16. september 2010 #7 Skrevet 16. september 2010 Aller først, HOLD UT! Det vil bli bedre....!!! Jeg var ekstremt sår i 3-4 uker tror jeg. Måtte pumpe meg en stund for å avlaste puppene. Jenta mi hadde litt feil teknikk (for lite gap her også, særlig underleppa er "feil"), og har det fortsatt også, men etter at sårene mine grodde og jeg ble herdet så går det greit å amme nå. Kjenner det jo, men det gjør ikke vondt. Det blir nok en del smerte og tårer fremover, men det går over. Jeg klarer å amme nå, dvs. ALLE kan klare det. Trodde nemlig ALDRI vil skulle få det til!
Indigo 08-10-13 Skrevet 16. september 2010 Forfatter #8 Skrevet 16. september 2010 Tusen takk for svar:) Bruker "triksene" med å smøre melk på etter amming, samt lufttørker store deler av dagen. Bruker Pyrlilan litt også, men har tenkt at mest mulig lufttørking er det beste. Skal smøre Pyrilan litt oftere. Satser på at sårheten forsvinner iløpet av neste uke!
Indigo 08-10-13 Skrevet 16. september 2010 Forfatter #9 Skrevet 16. september 2010 Tusen takk for svar. Godt å høre at det kommer seg. Bruker "triksene" med både smøre med melk og lufttørker store deler av dagen. Har brukt litt Pyrlilan, men tenkt at det er best å lufttørke. Skal bruke Pyrilan litt oftere;) Satser på det bedrer seg iløpet av neste uke!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå