Gå til innhold

Trenger tips/råd om ammeinnlegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lekker veldig mye (synes iallefall jeg). Har på de siste 2-3 dagene brukt ca 50 engangsinnlegg. Har blitt litt sår nå, og lurer på hvilke ammeinnlegg som er best? Har bare prøvd natusan og libero sin. Natusan sin sitter ofte fast, og det lekker ofte igjennom. Libero sin var bedre, men også den fylles opp veldig fort. Apotekene har jeg hørt skal ha noen bra innlegg, men også de har jo mange forskjellige merker.

Har hørt noen nevne å bruke ullinlegg og så engangs utenfor, men hvor ofte må man da vaske ullinnleggene? Jeg vil jo gjerne prøve å unngå å få brystbetennelse, og er jo høsten her med kjøligere luft også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Det er lurt å ha ammeinnlegg i ull, spesielt nå når det begynner å bli kaldt. Ulempen med ullinnleggene er at de blir veldig fort våte og man blir gående med to våte flekker på genseren. Jeg måtte gå over til engangsinnlegg selv om jordmor sa at dette var fy!! Natusan sine fungerte bra for med.

Husk at hvis du bruker engangs, så kan du bruke ullinnleggene utenpå.

Skrevet

Nei Natusan og Libero funker overhodet ikke! Med mindre man lekker veldig lite.

Avent og Chicco er det beste når man lekker mye. I vinter brukte jeg Avent og ullinnlegg over. Det var utrolig deilig. Varmt og godt. Jeg vasket aldri innleggene siden de fikk aldri noe melk på seg.

Husk at selv om størrelsen kan virke avskrekkende er det fordi innlegget skal dekke HELE brystet, ikke bare rundt brystvorten som vanlige innlegg gjør.

Skrevet

Boots apotek har også LanaCare ullinnlegg. De jeg brukte. Veldig deilige :)

Skrevet

Medela ammeinnlegg er supre, har prøvd mange og de er de aller beste for meg :)

Skrevet

Jeg likte ikke å bruke bare ull. Jeg brukte ull utenpå engangsinnleggene hvis jeg skulle utendørs på vinterstid.

Det kommer litt an på hvor mye man lekker, om man må vaske dem ofte eller ikke. Men etterhvert begynte det jo å lukte litt. Husker ikke helt hvor langt det gikk imellom. Det er en stund siden.

Ellers likte jeg libero sine veldig godt, og avent sine. I starten hadde jeg Thermobaby sine ammeinnlegg, men de kan ikke kjøpes hvor som helst. Jeg kjøpte de på Barnas hus. Hører mange skryter av et merke som heter Chicco, men tror bare de selges på utvalgte apotek.

Skrevet

Jeg syns chicco er de beste og har best passform (hvertfall til meg). Forrige gang jeg ammet kunne man kjøpe dem på alle apotek, nå har jeg bare funnet dem hos Barnas Hus, men mulig babyshop og de andre babybutikkene har dem også. Medela er en god nr2 og dem får man tak i på de fleste apotek. Begge disse kapsler inn væsken, litt på samme måte som bind fungerer, så da blir man ikke så lett sår og de blir ikke våte gjennom.

Avent har jeg også prøvd og de er greie som en kriseløsning, men ikke hvis man får tak i chicco eller medela. Ulempen med dem er at de er så tykke + at de har "bulk" med plass til brystvorta og den bulken ser man gjennom klærne.

Ullinnlegg har jeg aldri skjønt poenget med, for at man skal få brystbetennelse må man få bakterier på puppen, uten bakterier, ingen betennelse. Hvis man først får bakterier i puppen, må kroppen få lov til å bruke energi på å bekjempe bakteriene og det klarer den lettere hvis man er varm, ikke bare på puppene, men på hele seg, så trikset er å generelt ha på seg nok klær til at man ikke fryser og det pleier jo de fleste å ha uansett om man ammer eller ikke...

Skrevet

Ull først. Innenfor brukte jeg de billigste ammeinnleggene men helt innerst på puppen brukte jeg noe myke oppklipte tskjorter. Ble aldri sår da. Enten du eller gubben har vel noe liggende innerst i skapet kansje? Både avent å chicco er jo bra innlegg men lekker man mye kan det fort bli veldig dyrt syns jeg

Skrevet

Jeg er mest fornøyd med libero! Begynte med medela sine, men de syns jeg lukter litt etter en liten stund. Dessuten så følte jeg at de ble fryktelig klamme..

Men etter som jeg ser det i denne diskusjonen, så er det veldig individuelt!

Hva med å bruke disse melkeoppsamlerne du kan kjøpe på apoteket?

Verfall under amming dersom du lekker mye fra der andre brystet!

Skrevet

Jeg anbefaler Termobaby sine ammeinnlegg!

De er laget på samme måte som bleiene, og setter seg ikke fast på brystvortene...

Det er sant som det er skrevet tidligere her, at man ikke får tak i disse overalt.. BarnasHus fører dem i Norge, og de kan kjøpes på nettsidene deres om du ikke har en butikk i nærheten.

Bor du nærme svenskegrensen selger de dem også her..

Jeg synes i alle fall de er supre, og verdt et forsøk å prøve kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...