FruFrydmedtotette Skrevet 16. september 2010 #1 Skrevet 16. september 2010 jeg og samboeren min har lyst til å reise til thailand i vinter,slutten av januar og da er lillegull ca 8mnd. Men er litt usikker på om det blir kronglete å reise med en så liten baby? Er det for varmt osv ? Har aldri reist med baby før naturlig nok da dette er min første:) Håper noen har erfaring,tips osv...
sillyfilly og Olivia Skrevet 16. september 2010 #2 Skrevet 16. september 2010 Jeg og min mann tenkte oss til Syden i desember med tutta som da er.. 11 måneder. Jeg tror ikke jeg ville hatt noen betekninger med å reise til Syden på vinteren når hun er såpass stor. Jenta mi er nå 8 mnd gammel. Greit å ta med en paraplytrille/reisetrille da. Så slipper du å styre med svæær vogn osv. Få i han/henne nok drikke så kanskje det er litt lurt å venne h*n til å drikke vann nå. Tror jeg ville tatt med grøt og sånn hjemmefra. Vet jo ikke hvordan barnematen er der borte. Om du velger å kjøpe maten der borte ville jeg gitt babyen melkesyrebakterier før du reiser og mens du er der. Kan løses opp i drikke. Feks Idoform eller Lifeline Barn, Fås på apoteket. Det jeg kan tenke på nå..
Money Skrevet 16. september 2010 #3 Skrevet 16. september 2010 Jo yngre jo bedre, synes jeg.Vi dro med eldstemann da han var 10 mnd, og jeg tok med grøt og glass med mat. Var der nede igjen da han var 3 år, og følte trassalderen startet da vi gikk ombord på flyet ned Dette er jo noe som minker i løpet av turen, og kan fylles opp med shopping i stedenfor Bleier og mme er det nok av. Jeg ammet utenom og slapp å tenke på mme. Grunnen for at jeg tok med mat var i tilfelle mini ikke kom til å like barnematen som er til salgs der. Orket ikke tenke på å innføre noe nytt for noen få uker. Vi brukte bæresele ganske ofte, og var veldig greit å ha på flyreisen. Og paraplytrille med myggnetting, slik at småen kunne sove mens vi var ute og hygget oss om kvelden. Dekk til huden med tynne klær for å unngå myggstikk. Jeg lot være å bruke myggmiddel. Ellers så var mini i skyggen hele tiden og drakk masse. Folk i Thailand er veldig glad i barn, og du behøver aldri å føle at barnet ditt er i veien noe sted. Tvert i mot kan det bli litt slitsomt når alle vil dulle hele tiden I april drar vi ned igjen, da med en på 5 år og ei på 8 mnd. Blir nok litt mer å holde styr på, men vi gleder oss! God tur
Gjest Kira06 Skrevet 16. september 2010 #4 Skrevet 16. september 2010 Jeg ville nok ikke reist, rett og slett fordi barnet er i en alder hvor det er "kjedelig" å sitte stille. Vi var i utlandet når vesla var både 3mnd, 8mnd og 10mnd, og må si at reisen med en på tre mnd var absolutt det enkleste. Var i Spania når hun var 8 mnd, og det var super stress å holde henne borte fra solen:) I tillegg vil de jo gjerne ned på gulvet for å krabbe og utforske, og det er ikke alltid det er mulig... eller at det er rent*s* Men det er ikke noe problem å reise med så små barn, man må bare være klar over at det ikke blir noe "sitte-og-slappe-av-i-solen"-ferie. Så jeg personlig foretrekker mer storby-ferie nå når vesla er såpass liten.
lykkelig-mamma:-) Skrevet 16. september 2010 #5 Skrevet 16. september 2010 E stor forskjell på å reise til syden og å reise til Thailand...jeg for min del hadde aldri reist til Thailand.... Har en helt annen bakterieflora i østlige strøk..noe jeg har hørt ikke er bra for små barn og om dem skulle få i seg noe baskelusker er ikke d heldig :-( Så jeg har hørt fra legen min + flere at F.eks Thailand ikke anbefales til barn under 3år... men syden som f.eks spania hellas osv er helt OK :-) Men dette er jo opp til hver enkel...
EgG Skrevet 16. september 2010 #6 Skrevet 16. september 2010 Jeg hadde ikke reist med en så liten baby. Som andre sier her så er den en veldig utforskende alder der ALT skal til munn. Ukjente bakterier osv... I tillegg kan jeg ikke tenke meg at det blir så veldig avslappende for dere foreldre. Kanskje blir det for varmt og babyen blir grinete osv. Hvis man på død og liv absolutt skal på "sydentur" når man har så små barn så synes jeg det er bedre å sette igjen babyen til basteforeldre. Bedre for baby og for foreldre. Det er iallefall min mening.
abella Skrevet 16. september 2010 #7 Skrevet 16. september 2010 Du må absolutt reise! Skjønner ikke hvorfor det er så mange som fraråder å reise her, har de forsøkt det selv? Vi reiste rundt i sør-øst Asia med Knerten fra han var 5 til han ble 7 måneder.Var innom flere forskjellige land. Det gikk kjempefint! Jeg er nok heller enig i de som sier at det antagelig vil bli litt mer stress å reise med barna når de blir eldre, men dersom man planlegger godt og legger opp reisen på barnas premisser ser jeg ikke problemet. Jeg har forøvrig en venninne med 4 barn i alderen nyfødt til 7 år som også farter land og strand rundt med hele hurven, hun ser heller ikke at dette skulle være noe problem. Flyreise, bakterieflora, bleier, barnemat og varme er etter min erfaring ikke noe problem. Det som er mest viktig er å planlegge turen på babyens premisser. Sett av tid til lek og aktiviteter innendørs på gulvet. Hold dere i skyggen og la babyen sove duppene inne i air condition dersom det er veldig varmt. Vær nøye med både babyens og deres håndhygiene og ta med myggnetting til senga. Det går sikkert helt fint! God tur!
ett til! Skrevet 16. september 2010 #8 Skrevet 16. september 2010 REIS!!! jeg hadde absolutt reist til Thailand med barn om jeg hadde hatt muligheten,for dette landet er barnevennligheten selv!fantastiske strender som lille poden kan sitte og plaske i,veldig god mat (mest til foreldre kanskje,men en på 8 mnd kan jo spise hva som helst også!)utrolig vennlige folk og godt og varmt vær,samt at i Thailand føler man seg virkelig trygg. jeg synes ikke dere skal høre på alle dommedagsprofetiene,men kanskje skal dere kontakte et vaksinebyrå og høre om kanskje poden skal ha hepatitt B vaksine som anbefales om man skal ut av Europa (det er som vanlig vaksine,de blir ikke mer dårlig av de enn andre vaksiner de allerede tar.) Jeg rekner med at dere flyr på natta til Thailand,da booker dere en "seng" til barnet slik at barnet ditt kan sove godt og ikke minst flatt.Book det samtidig som dere bokker flyet. ta med en liten trille som man kan senke ned ryggen på,ta med grøt og noen bleier.de har sikkert bleier der og,men det vet jeg ikke. Skal selv til Sør Afrika med en på 11 mnd og har absolutt ingen betenkeligheter med det! God tur sier jeg bare!
FruFrydmedtotette Skrevet 17. september 2010 Forfatter #9 Skrevet 17. september 2010 Tusen takk for alle svar! Tror nok vi kommer til å reise,og ta med grøt,mme og mat på glass. Jeg fullammer foreløbig men kommer nok til å begynne med smaksprøver om et par tre uker når mini er 4 mnd. Skal reise med mine foreldre,svigerforeldre og søsken så vi blir en stor gjeng og alle er jo like opptatt av familiens nye medlem så kommer nok til å få stor hjelp til å se etter minsten:) Og skal høre på helsestasjonen ang vaksiner og sånn.
abella Skrevet 17. september 2010 #10 Skrevet 17. september 2010 Så bra! Barn under 1 år gis ingen reisevaksiner. Det går fint allikevel! God tur!
Tingeling&guttaboyz Skrevet 17. september 2010 #11 Skrevet 17. september 2010 Det i seg selv at barn under ett år ikke gis reisevaksiner bør vel få varselbjellene til å ringe. Vi voksne med 30 års prøvet immunforsvar skal ha vaksine, men ikke et spebarn som knapt har startet å produsere egne antistoffer! Det er jo riktig som alle forkjemperne sier, det kommer helt sikkert til å gå bra, det gjør jo som oftest det. Men for noen få som blir syke er det ikke sikkert det er så greit... Fremmed sykehussystem, fremmede bakterier og tilhørende antibiotika, andre behandlingsregimer. Det er tropene, og i tropene er det en helt egen medisin som gjelder..... Man må bare skaffe seg nok informasjon, og ta sin egen avgjørelse på bakgrunn av det.
ett til! Skrevet 17. september 2010 #12 Skrevet 17. september 2010 jo,små babyer får hepatitt B vaksine,noe som er en av de viktigste vaksinene man tar når man skal reise ut av Europa. Selvsagt skal man ta sine forhåndsregler når man reiser med små barn,men det gjør som regel oppegående folk,man passer jo ekstra godt på sine små.Thailand er absolutt ikke det verste landet å dra til når det kommer til kvaliteten på helsesystemet sitt,for den kvaliteten er meget bra. "Forkjempere" som du kaller det sier at det bestandig går bra,ja men "negativister" er de som sier at det ALDRI går bra,så hvem skal man da høre på?HI har sikkert funnet den infoen hun trenger og har nå bestemt seg for å dra. god tur!
ett til! Skrevet 17. september 2010 #13 Skrevet 17. september 2010 jo,små babyer får hepatitt B vaksine,noe som er en av de viktigste vaksinene man tar når man skal reise ut av Europa. Selvsagt skal man ta sine forhåndsregler når man reiser med små barn,men det gjør som regel oppegående folk,man passer jo ekstra godt på sine små.Thailand er absolutt ikke det verste landet å dra til når det kommer til kvaliteten på helsesystemet sitt,for den kvaliteten er meget bra. "Forkjempere" som du kaller det sier at det bestandig går bra,ja men "negativister" er de som sier at det ALDRI går bra,så hvem skal man da høre på?HI har sikkert funnet den infoen hun trenger og har nå bestemt seg for å dra. god tur!
Tingeling&guttaboyz Skrevet 17. september 2010 #14 Skrevet 17. september 2010 Ja, enig, hepatitt B gis fra nyfødt alder. Hep B smitter ved blod, og er jo lite sannsynlig at et barn blir utsatt for. Helt enig. Men Hep A som gis som reisevaksine, smitter ved kontakt(mat, dårlig hygiene etc). I likhet med andre reisevaksiner som dekker for myggsmitte feks. Det fins faktisk malaria av den farlige typen i Thailand. Men som jeg skrev, ja: det går som oftest bra! HI spør jo: Skal/skal ikke dra? Og igjen: vi tar alle våre valg på bakgrunn av ervervet informasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå