Gå til innhold

Forteller dere sjefen grunnen hvis dere blir sykmeldt pga graviditetsplager?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg også har hatt blødninger, og fikk beskjed av lege og holde meg hjemme idag. Jeg fortalte at jeg var gravid til sjefen for en uke siden, pga at jeg har tunge løft på arbeid som jeg ikke kunne ta. Og ringte og fortalte henne om blødningene igår, og at jeg måtte holde meg hjemme fra arbeid idag, og ble møtt av stor forståelse :) Så hvis du har godt forhold til sjefen din, så tror jeg hun tar det positivt at du forteller henne slikt :)

Jeg har også vært ærlig med min leder på jobben, og har bare møtt forståelse. Jeg har sagt at dersom jeg føler meg i bedre form, og legen tilrår det øsnker jeg jo å jobbe selv om jeg er gravid. Så fra mandag ble jeg 50 % sykmeldt. Jeg fikk da beskjed om at min leder synes det var kjempe fint at jeg kunne litt på jobben. Og siden de vet om at jeg er gravid har de allerede ansatt en perosn i et vikariat, slik at jeg kan få avlastning. De synes også det var kjempe fint at jeg hadde fortalt hvorfor jeg var sykmeldt, da kunne lederen min (uten å fortelle at jeg gravid) la vikaren vite at hun kunne få et lengere vikariat ( for jeg skal jo ha permisjon etterhvert). Jeg har jo sagt at det er tidlig og at jeg ikke øsnker at alle skal vite det ennå, og den delen lar ledern min meg styre selv. Hun sier bare at jeg er syk. Så har man en arbiedplass med en god tone og et godt miljø kan man selv tjene på å si i fra tidlig, da slipper alle å stresse, det er min erfaring :)

Fortalte det med èn gang i forrige jobb pga jeg måtte slippe de tyngste løftene ogs lik. Var veldig greit at sjefen visste det da.

Nå skal jeg holde meg så lenge som mulig. Ser at det kan bli vanskelig, men mistet nettopp, så redd for at det skal spre seg noe, og så skje igjen.

Jeg ble sykmeldt fra jobb for tre uker siden pga sterk kvalme og generelt uvel store deler av dagen. Legen anbefalte meg å være sykemeldt frem til 12 uke, og ta det med ro, hvile og forsøke å få i meg næring. Jeg fortalte dette til lederen min, og hun tok det veldig fint og virket glad for at jeg sa hva som feilte meg. Kollegaene mine spør hvordan det går, og hva som er galt, men til dem sier jeg ikke at jeg er gravid før senere i svangerskapet.

Du gjør nok veldig lurt i å fortelle sjefen om dette, kjæresten min er sjef på jobben og har måttet vise forståelse for dette ganske mange ganger i løpet av tiden han har jobbet der, hehe. Det har noe med at sjefen din kan tilrettelegge litt mer for deg / og ikke minst vise forståelse, slik at du slipper tunge løft eller lignende.

Annonse

Jeg syntes man skal være ærlig med sjefen sin. Er tross alt det stedet man tjener sine penger.

Er så mye dåååååårlkig arb moral for tiden att det ikke er rart folk lurer hvor skratnen helse det er med nordmenn. Dette er min 3dje graviditet ikke vært sykmledt 1 dag ikke mine venninner heller. Tror neppe vi har noe mer jernhelse enn annet. Bare mange som blir veldig syke når de er gravide.

Så vær ærlig blødning er en reel grunn være borte. Men er maaange andre grunner som litt trøtt og kalme folk må tåle når de er gravide. Jeg har full empti hvorfor noen er skeptiske ansette gravide. Desverre. Om vi er åpene for sjefen og de andre man jobber med får man også mer empati. Selv om noen mener folk ikke har noe med det ,syntes jeg desverre det viser respekt til jobben og de du jobber sammen med.

Massse lykke til videre i graviditeten

Jeg har blitt 50% sykmldt pga kvalme. Ville egentlig bli 100% sykmldt, men legen mente at så lenge jeg ikke kastet opp, så hadde jeg ikke noe hjemme å gjøre. Så nå sitter jeg på jobb og er kvalm og uvel. Veldig "hyggelig"....

Har fortalt sjefen grunnen til at jeg er sykmldt. Hadde egentlig ikke tenkt å si noe før jeg var over 12 uker fordi jeg har mistet tidligere. Men siden formen ikke er bra, synes jeg det var greit å si ifra.

Du skal være glad du og venninnene dine klarer å jobbe. Litt trøtte og kvalme klarer de fleste. Men om ikke du har opplevd å være på nippet til, eller å kaste opp hele dagen mens du sitter i ei butikk-kasse eller jobber i barnehage e.l., så må du forstå at noen har det slik, og sliter med å utføre jobben sin.

Synes noen tar litt lett på det, men det blir så sort/hvitt å tro at siden du ikke har vært sykemeldt så er det ikke noe problem å jobbe med plagene som kan følge med.

Legen som sykemelder, ikke klag på de gravide.

Leste ikke nøye før mitt forrige innlegg, tydeligvis. Blir jeg sykemeldt pga svangerskapet, sier jeg det som det er til sjefen. :o)

Sist fortalte jeg ingenting, men oppdaget da jeg sa det at sjefen hadde støttet godt opp om jeg hadde sagt det. Sleit med blødninger, så jeg var liksom redd for at det skulle bli "falsk" alarm.

Denne gangen sa jeg det med en gang. Vet at der er personalmangel på min avdeling og veldig sårbart, så da fikk hun ordnet det slik at de ansetter en til med en gang. Uten at folk får vite hvorfor. I tillegg blir der vikar for meg når den tid kommer :0) Har også hatt noen små blødninger denne gangen, så vet hun også. Veldig greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...