Spinella Skrevet 15. september 2010 #1 Skrevet 15. september 2010 I dag var jeg på kontroll. Jordmor kjente på babyen, og selv om hodet lå godt nedi bekkenet var det enda ikke festet (er 36+4). "Så hvis vannet går må du legge deg ned og ringe etter ambulanse" sier hun. Jeg ble så paff at jeg ikke fikk spurt om hvorfor. For noen fester jo ikke hodet seg i det hele tatt før fødselen, så hvorfor skulle det være så viktig å legge seg ned og bli liggende om vannet går? Skjønner det ikke jeg? Noen som vet?
Voyeur Skrevet 15. september 2010 #2 Skrevet 15. september 2010 Har vært masse tråder om dette i det siste... De mener at navlestrengen kan komme i klem, men har gått mer og mer bort i fra dette de siste årene. Praksis varierer fra fødested til fødested, så det kan være lurt å ringe til ditt sykehus å høre hva praksisen er der. Jeg fikk førstemann for snart 12 år siden, og da var det ikke snakk om å legge seg ned å ringe ambulanse hvis vannet gikk, og har ikke hørt noen jordmor snakke om det siden (er gravid med nr 4) men man skal ta det med ro, og ringe føden med en gang. De vil gjerne ha deg inn på sjekk etc. Er kun hvis baby ligger i seteleie og ikke festet, at man skal legge seg ned med en gang, tror jeg.
Spinella Skrevet 15. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 15. september 2010 Hm, ja det med navlestrengen hadde jeg ikke tenkt på. Siden jeg går på kontroll på fødestua så er det vell det de vil jeg skal gjøre der. Har egentlig mest lyst til å kjøre selv/sammen med mannen min, og ikke begynne å ringe etter ambulanse. Men om vannet mot all formodning skulle gå nå så får jeg vell heller ta det som det kommer
Pudding06&Spirepire Skrevet 15. september 2010 #4 Skrevet 15. september 2010 Da vannet mitt gikk med førstemann, var dette 4 uker før termin. Jeg hadde vært hos jormor 5 dager tidligere og hun klarte ikke å kjenne hvilket leie barnet lå i, så jeg ventet igrunn på ultralyd! Jeg var i byen og ringte føden med en gang og fortalte situasjonen. Da spurte jordmor om jeg hadde muligheter til å legge meg ned, men da var jeg allerede på vei til bilen for å kjøre de 5 min opp til sykehuset. Jeg har da blitt fortalt i etterkant at jordmor ville jeg skulle legge meg ned grunnet at navlestrengen kunne komme i klem. Ble igrunn fortalt dette på svangerskaps kurs også, men d huska jeg ikke - der jeg var litt i tåkeland over alt som skjedde. Er nå i uke 33 og er veldig spent på om denne også kommer med stumpen først?!?!
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 16. september 2010 #5 Skrevet 16. september 2010 Jeg spurte jordmoren min om det på kontroll igår og hun sa at deet å legge seg ned gikk de bortifra for lenge siden. Det jeg fikk beskjed om var å sjekke farge, ta på bind og ringe føden. De spør om farge på vann osv og tar en vurdering derifra.
Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 16. september 2010 #6 Skrevet 16. september 2010 Jeg spurte også om dette da jeg var hos Jordmor her om dagen. Sa at jeg hadde hørt at om vannet går og hodet ikke er festa seg, så må jeg legge meg ned. Og jordmor svarte at det trengte jeg ikke. Tydelig at jordmødre sier forskjellig til gravide da. Hmm...
stjertløvetann Skrevet 16. september 2010 #7 Skrevet 16. september 2010 Inspirert av de ulike trådene om dette i det siste spurte jeg legen om dette igår, hun sa at jeg skulle legge meg ved nærmeste anledning og ringe føden. Og mest sannsynlig få ambulanse inn.. Jaha.. Men var på journalskriving på sykehuset idag og spurte jordmor der, og hun sa at om vannet gikk OG jeg hadde rier så måtte jeg legge meg ned og ringe dem, men om vannet gikk uten rier så var det visst ikke så farlig.. Satser på at fødselen starter med rier denne gangen også, så jeg slipper å lure
Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 17. september 2010 #8 Skrevet 17. september 2010 Forvirrende dette her altså... Satser på at ikke vannet mitt går når jeg er borte i hvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå