Gå til innhold

Ord deling eller orddeling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I arbeids situasjonen min, i aviser, på mange nett steder, på plakater, i tilbuds aviser osv opp lever jeg at flere og flere skriver sammen satte ord som to eller flere ord. Hva tror dere kan være år saker til slik sær skriving? Hvorfor har vi glemt at ord som ut tales som ett ord også skal skrives som ett ord? Eller er det ikke så nøye, skal vi bare over se slike "feil"?

Hvor mange ord delings feil finner dere for resten i dette inn legget?

Skrevet

13?

Jeg syns orddeling/ ikke orddeling er noe av det viktigste å lære seg, i tillegg til grunnleggende regler som og/å osv. Jeg kjenner at jeg tar det som er skrevet mindre seriøst om det inneholder ekstremt mange orddelingsfeil.

Min søster som har bodd i England i en årrekke er halvveis unnskyldt da de deler omtrent alle ord der, men sånn utover det så kan jeg faktisk ikke fatte og begripe at man klarer å dele opp ord som man sier som ett ord. Man sier jo ikke tilbuds *pause* avisen, men tilbudsavisen.

Skrevet

Hmm... Jeg fant 13 tror jeg.... Men det var fryktelig forvirrende å lese! Det er akkurat slike ting jeg prøver å lære 8-åringen i huset. Høres ordet ut som ett ord så skal det skrives som ett.... Så får vi bare håpe det går inn da! Hva grunnen er aner jeg ikke, men synes det er veldig mange slike feil overalt.

Skrevet

Tror ikke jeg fant 13 da, men jeg fant 13! ;)

Skrevet

arbeids situasjonen

nett steder

tilbuds aviser

opp lever

sammen satte

år saker

sær skriving

ut tales

ord delings

for resten

Dette var et mareritt å lese. En smule mer særskriving enn hva folk flest pleier å skrive. He he. Særskriving er smertefullt for øynene.

I dag pugges ikke regler på samme måten som tidligere, og jeg tror mange blir rett og slett usikre. Samtidig blir vi mer og mer påvirket av det engelske skriftspråket, hvor særskriving er svært så utpreget. Dessuten synes nok en del at det ikke er så nøye, man skjønner jo hva de mener allikevel.

Skrevet

Særskriving er djevelens verk! :-)

Skrevet

Et annet problem er at det ikke blir rettet feil på barneskolen, i alle fall ikke de første årene. Vi har en tredjeklassing nå og de retter fortsatt ikke feil. Så da er det kanskje lett å dra med seg skrivefeil resten av livet? Du blir jo vant til å skrive feil til slutt... Da jeg gikk på barneskolen fikk vi vel en rød strek under det som var feil synes jeg å huske.

Skrevet

Å, jeg blir gal av ord som ikke skal deles, men deles. Forstår ikke folk at meningsinnholdet kan bli noe helt annet enn det de har forsøkt å formidle?

Skrevet

Jeg måtte jo telle selv også, da! ;-) Gjorde ikke det da jeg skrev innlegget... Finner 14 feil, jeg.

Skrevet

Ord deling (1) eller orddeling?

I arbeids situasjonen (2) min, i aviser, på mange nett steder (3), på plakater, i tilbuds aviser (4) osv opp lever (5) jeg at flere og flere skriver sammen satte (6) ord som to eller flere ord. Hva tror dere kan være år saker (7) til slik sær skriving (8)? Hvorfor har vi glemt at ord som ut tales (9) som ett ord også skal skrives som ett ord? Eller er det ikke så nøye, skal vi bare over se (10) slike "feil"?

Hvor mange ord delings feil (11) finner dere for resten (12) i dette inn legget? (13)

Jeg talte ord delings feil som én feil da, men du har sikkert talt den som to feil? Jeg håper det, ellers kan jeg ikke fatte og begripe hvor den siste feilen er:-O

Skrevet

Ah.. det var nesten vondt å lese! :)

Jo, det er nøye å ikke dele ord som ikke skal deles, meningen blir ofte helt annerledes. Norsk er jo litt spesielt ved at vi kan sette sammen ord til nye ord. Engelsk har vel ikke det samme (jeg er ingen språkekspert, men dog. ), der skal man jo skrive ordene delte. Kanskje har det hatt betydning for den nye trenden her? Ellers har jeg merket meg at jeg av og til ubevisst deler ord når jeg skriver på tastatur, og nå for tiden er det jo stort sett der jeg skriver (annet enn signaturer og handlelister). Kanskje mellomromstasten er for stor og fristende? :)

Skrevet

Jeg tror mange sånne feil kunne vært unngått hvis man bare leste teksten høyt for seg selv, eller sammen med noen. Mange av feilene som gjøres, enten det er orddeling eller andre skrivefeil, hører man lettere når man leser høyt. Siden vi også skriver mer og mer på pc så tror jeg det er mange som stoler litt for mye på stavekontrollen. Den oppfatter ikke feil som går på hele setningen og kan derfor ikke oppdage alle feil som gjøres.

Jeg hater å lese ting med mange skrivefeil, spesielt hvis det er i avisa. Noen ganger er det ganske tydelig å se at det ikke er lest korrektur på artiklene

Jeg finner forresten 13 feil

Skrevet

hehe, jeg ser poenget ditt, og tror at de stadig flere orddelingsfeilene på norsk skyldes innflytelsen fra det engelske språket, der orddeling er det vanlige og riktige. Norsk er på mange måter på vei "ut", ihvertfall i vitenskapelige miljøer på landets høyskoler/ universiteter f.eks.

Skrevet

En enkel regel er jo at det aldri er orddeling på norsk, men alltid på engelsk :-) Hater forøvrig orddeling, OG når folk skriver på dialekt. Blir sprø!

Skrevet

Det irriterer meg skokk ihjel! Men jeg er en sånn som elsker rettskrivning og grammatikk. Jeg finner ofte feil hos meg selv og, men jeg streber etter å skrive riktig og grammatisk til enhver tid.

Skrevet

hehe - er helt enig i at det burde være mulig å få til å gjøre dette for de fleste!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...