Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er noe jeg også tenker litt på - har fibromyalgi (og en fastlege som flere ganger har villet utrede meg for ME, men jeg har ikke hatt ork...) Smertene mine har vært kraftig redusert under graviditeten, til gjengjeld har jeg vært mye mer utmattet...

• 2 uker senere...

Jeg har ME og er gravid i uke 34 nå. Bortsett fra sterk kvalme fra uke 6 til 16-17, har jeg følt meg bedre i svangerskapet enn før jeg ble gravid. Merker at det begynner å bli tyngre nå og jeg ser fram til lillegutt er født. Men må si jeg tenker mye på hvordan formen vil bli etterpå også når man har en liten baby man skal ta seg av... Noen som har barn fra før og noen erfaringer å dele?

I følge lege ved ME/CFS-senter på Ullevål er faren ved fødsel for ME pasienter at man ikke har krefter nok til å presse i utdrivningsfasen. Det kan vel derfor være viktig at man får god smertelindring tidlig i fødselsforløpet, slik at man ikke "bruker opp" all energien på å takle smertene.

Noen med ME som har erfaring med fødsel el keisersnitt, el begge deler? Skulle ønske det var mer info å få om dette. Synes leger og jordmødre har veldig lite kompetanse og erfaringer når det gjelder fødsel og ME desverre. Og også tiden etter fødsel...:(

• 3 år senere...

Jeg har født med Idiopatisk hypersomni og ME. 

Det er tøft og føde, men det er det jo for alle.

Jeg er i tillegg bløder så kunne ikke få smertestillende. 28 timer med 2 min mellom riene. 

Det hele endte i haste keisersnitt. 

Jeg har endel tips. 

1. snakk godt med jordmor. ME var ikke noe de tok mye hensyn til under fødsel. 

2. Lag opp masse mat og frys det ned ! Det siste man orker etter sykehuset er å lage mat. 

3. jeg var litt lenger på sykehuset. Sjekk opp den muligheten.

4. jeg hadde baby inne på vaktrommet til sykepleierne slik at jeg fikk hentet meg inn i større grad på sykehuset.

5. Skaff deg vaskehjelp !!! Det er verdt alle pengene.

6. Spedbarns teamet kan hjelpe.

7. ta imot hjelp av familie og venner

8. bruk hjelpemidler

Men når jeg tenker over det er nok keisersnitt noe å tenke nøye over. Mulig det er den beste løsningen. 

Men jeg ville gjerne føde selv.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...