Gå til innhold

Var det lett å bli gravid som kraftig/stor??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har prøvd å bli gravide i 3 år nå, og legene skylder på at det er pga PCOS og min stadig voksende vekt.

Jeg jobbet før på en matbutikk og hun ene som jobbet der hadde ingen problemer med å bli gravid selvom hun var 160 kg..

Merkelig syns jeg, eller er dette normalt at de har like lett for å bli gravide? for på meg virker det som at de med anoreksi/ veldig tynne har lettere for det enn de som er store.?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har og hørt at både veldig tynne eller overvektige har vanskelig for å bli gravide, men kan ikkje sei d har vore noko problem for meg. Det har funger på første forsøk. Kansje er eg berre veldig produktiv.... eg veit ikkje....

Lykke til!!!!

Skrevet

Jeg er selv svært overvektig, og er nå 18+4 uker på vei... Har også tidligere vært gravid, men det endte i en SA. Så for meg har det ikke vært noe problem, selv om vi brukte en stund på å bli gravide. Men det varierer vel fra person til person. Med PCOS er vel sjansene mindre for å bli gravid, dessverre. Jeg gikk ned noen kg før det klaffet for oss, ca 15. Er fremdeles sykelig overvektig, men kanskje var det det lille puffet som skulle til.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har aldri prøvd å blitt gravid,men har vært det 5 ganger og har snart to barn:) Så at man har litt ekstra trenger ikke ha noen betydning for å bli gravid eller ikke:)

Skrevet

vekt kan ha betydning, men må ikke ha det.

Men PCOS i seg selv kompliserer det hele, særlig i kombinasjon med høy vekt.

Jeg er selv "kun" 15 kg over bmi på 30, og har ikek hatt problemer med å bli gravid.. Har til og med 2 uplanlagte barn etter å ha fjernet 1 eggleder pg asv.sk utenfor livmor. SLiter selv med smertefulle cyster ved hver eggløsning, men mens kommer som regel regelmessig.

Håper spiren sitter for deg snart.. Lykke til!

Skrevet

Første gang ble jeg gravid på første forsøk med en bmi på 27, denne gangen rakk vi ikke å prøve engang før spira satt og da hadde jeg en bmi på 30. Blir bare 15 mnd mellom jentene mine. Så tror det er veldig individuelt. Men de anbefaler ofte de som sliter med å bli gravide å gå ned i vekt. Eller de som er syklig slanke å gå opp i vekt.

Skrevet

Hei,

så vidt jeg har skjønt, er det vanskeligere å bli gravid jo mer du veier når du har PCOS. Jeg har selv PCOS, og brukte 2-3 år før jeg ble gravid første gang. Da var jeg ikke veldig aktiv i den forstand at jeg ikke tok eggeløsningstester eller noe sånt, men det burde jo likevel klaffet i løpet av 3 år en gang... ;) Til slutt klaffet det heldigvis, jeg mener å huske at jeg hadde gått ned litt i vekt rett før.

Nå er jeg gravid igjen, og det på første forsøk, så andre gangen er det som regel mye lettere!

Siden du har problemer med å bli gravid og har PCOS, bør du forsøke å gå ned i vekt, kanskje er det bare 5-10 kg som skal til før det sitter. :) Du kan jo tenke som så at du starter det sunne livet du skal ha når du blir gravid (masse grønnsaker, ikkeno goddis, masse fisk osv.) litt før. :)

Har du forresten hørt om du kan få hormonsprøyter? Jeg har hørt om flere som har hatt PCOS som har fått det for å få barn, men gikk aldri til behandling selv.

Skrevet

Første gang ble jeg gravid 2 år etter siste p-sprøyte injeksjon. Det kan ta 2 år før kroppen begynner å normalisere seg etter bruk av p-sprøyte, og før det hadde jeg proppet kroppen min full av p-piller, så regner med at det var normalt.

Nå ble jeg gravid ved første eggløsning etter at jeg tok ut hormonspiralen. Barnet sitter ennå ( 12-14 uker). Så det er nok individuelt, som flere andre nevner her. Kjenner slanke og normalvektige jenter som sliter med å bli gravide, men tror nok det er let å legge skylda på overvekt...

Lykke til med å bli gravide! =)

Når du slutter å tenke på det, så slapper kroppen din kanskje mer av, og er mer motakelig ( det er også en myte jeg har hørt...)

Skrevet

Jeg veide 100-105kg da jeg ble gravid. Ble gravid med en gang jeg slutta på p-pillene. Hadde et relativt greit svangerskap.

MEN jeg vil absolutt ikke anbefale noen å bli gravide når man er kraftige. Det høres kanskje slemt ut, men jeg gikk opp 20kg da jeg gikk gravid, veier nå 119kg. Veide 123kg på det meste, men er på vei nedover nå heldigvis!

Det var fryktelig tungt å gå gravid da jeg var stor. Jeg gleder meg til vi skal prøve på nr to, men da skal jeg være under 90kg!

Det er opp til hver enkelt, men det er min erfaring.

Lykke til uansett!:)

Skrevet

jeg er en kvinne på 42 år,,jeg har også pcos..

jeg har født 4 friske barn mot alle ods,,skal jo være så vanskelig og bli gravid med den sykdommen..

og ettersom årene går er det jo vanskeligere og bli gravid, og sjansen får at jeg skulle bli gravid nå var meget liten...men jaggu fikk jeg sjokk får noen uker siden,,for jo da,,jeg var gavid igjen(overhode ikke planlagt)

er nå 3 mnd på vei..

så det jeg vil si..ikke gi opp alt kan sje:-)))))))))))) lykke til

Skrevet

Til deg anonyme som gikk opp 20 kg, og ikke anbefaler noen overvektige å bli gravide. Tror nok uansett det er en stor belastning for kroppen å gå opp 20 kg på et halvt år, uansett hvordan utgangspunktet var. Og alle opplever jo et svangerskap forskjellig. Mange overvektige går ned i et svangerskap, noen har samme vekt hele tiden, noen går opp litt og noen, som deg går opp mye. Men flott at du har et mål om å ta av noen kg før du blir gravid =) Lykke til! =)

Skrevet

Ja, skjønner problemet ditt, har óg PCOS. Vi har prøvd i 2 1/2 år, men nå er jeg endelig gravid i 5 mnd. med nr to. Blir desverre stor aldersforskjell mellom de, men det er ikke noe gjøre med. Jeg følte meg nemlig så deppa at vi ikke fikk noe til mens venner og naboer ynglet jo som bare det (de fleste har i alle fall 3) og i tillegg at det liksom var kroppen min det var noe i veien med. Men ved å trene litt intensivt 3 ganger i uka (gynekologens råd) i ca 4-5 mnd så skjedde det tydligvis noe med metabolismen min som gjorde at jeg kunne måle eggløsning og det ble klaff. Og jeg gikk ikke ned mer enn 3 kg. Jeg vet det ikke er lett men det kan jo kanskje hjelpe med litt hard trening i en tid hvis du klarer det.

Selv må jeg passe på nå, med en bmi på 31, for sist gikk jeg opp 23 kg og da var jeg jo ikke så stor som nå.

Skrevet

Hei. Jeg har fått diagnosen pco, og fikk beskjed om at jeg vil få problemer med og bli gravid pga overvekt. Har ikke slanket meg eller gått på metaformin eller lignende, ble gravid på første forsøk da jeg bestemte meg for å prøve.

Skal legge til at jeg hele tiden ha hatt nomal mensturasjonssyklus.

Skrevet

Fikk mitt første barn i mars 2009, da veide jeg 127 kg. Når jeg ble gravid veide jeg 111 kg. Er 175 høy. Vi hadde forberedt oss på å måtte prøve lenge, men satt på 2pp. Har etter fødsel fått vite jeg har PCOS, vet ikke om jeg hadde det når jeg ble gravid, men dette viser jo at det er håp for alle og at vi er forskjellige=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...