Lise* Skrevet 15. september 2010 #1 Skrevet 15. september 2010 Nå er det slik at vi sitter og venter på at gutten vår skal sovne, noe som ofte ikke skjer før i 23-00 tiden. Han er sju uker i dag, og jeg håper noen leggerutiner kan endre dette sånn at vi voksne kan få litt tid for oss selv som ikke går med til byssing og aktivisering. Nå sover poden i vogna både på natta og på dagen. Er dette dumt? Han har en egen seng på eget rom, men denne er ikke tatt i bruk ennå. Kanskje det kan være lurt å begynne med det nå sånn at han forstår når det er natt/dag, eller forstår ikke så små det allikevel? Jeg leser ulike tips overalt, men vil gjerne høre fra de av dere som har noen gode tips til hvordan vi kan innarbeide gode kveldsrutiner - satser på at det ikke er for sent
Formerly known as Tina Skrevet 15. september 2010 #2 Skrevet 15. september 2010 Det erihvertfall ikke for sent:-) Vi slet veldig med dette de 3 første mnd... det gikk seg til da hun fikk vaksninen. Min erfaring så langt er at rutiner gjør susen. Før hun begynte med grøt var rutinene sånn: ikke sove etter kl 16.30-17 (avhengig av når hun sovnet) Pupp kl 17 Stelling med bad annenhver dag kl 19 Pupp kl 1930 Legging rett etter Etter at hun begynte med grøt (4mnd) og nå (6 mnd): Ikke sove etter kl 15.30-16 (avhengig av når hun sovner) Pupp kl 17 Grøt kl 1830 Stelling med bad hver dag kl 19 Pupp i senga kl 1930 Rutinene har gjort det slik for oss at vi kan bryte det av og til uten at det gjør noe. Vi kommer lett inn i det igjen og vet nå hva og hvordan vi skal gjøre det:-) Lykke til men ikke bli stresset dersom du ikke får det til på en stund:-) Jeg savner faktisk veldig den tiden hun var våken på kvelden med oss, men det er vel gjerne sånn at man savner det man har jobbet med:-)
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 15. september 2010 #3 Skrevet 15. september 2010 Rutinene våre har vært ganske like hele veien. Nå ved 5 mnd ser de slik ut: Ikke sove etter 1700-1730, spiser grøt og får litt melk(flakse)pga kosen med flaska kl 1830, stelles og legges kl 1900. Bades 2 ganger i uka da mellom 16-18:) Vi begynte gradvis med tidligere og tidligere legging, men rutinene før har vært ganske det samme fra ca 2,5-3mnd. Begynte med 22, så 21,så 20, 1930 og er nå nede i 1900:) Sånn blir det framover:)
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 15. september 2010 #4 Skrevet 15. september 2010 Når man begynner med rutiner er det kanskje greit at vogna er forbeholdt dagsoving? Nå bruker mini sportsvogn, så han sover ikke i vogna. Men han har sovet på leketeppet sitt hele tiden. Nå som han har gått lekegrind ligger han å leker, også sover han litt når han føler for det:)
Formerly known as Tina Skrevet 15. september 2010 #5 Skrevet 15. september 2010 ville absolutt brukt senga til nattsoving og vogna til dagen
sprellemor Skrevet 15. september 2010 #6 Skrevet 15. september 2010 Det er nok litt tidlig å tenke på å få lagt barnet så tidlig at dere får tid for dere selv når barnet bare er 7 uker. Men det er uansett lurt å innføre rutiner før legging, slik at disse rutinene kan gradvis flyttes tidligere. Vi bruker egen seng til natten, hun ligger fortsatt inne på samme rom som oss. Før leggetid får hun mat (leggetid hos oss er i halv ti - ti-tiden, hun er 2 1/2 mnd), og så gjør vi nattstell. Det innebærer foreløpig bare tørr bleie og pysj. Og så sier vi natta til de som er oppe (den voksne som ikke tar nattstell og legging) og så legges hun i mørkt rom med sutt. Mannen min mener det fungerer veldig bra å "pølse" henne inn i dyna (pakke godt inn :-)) Da sovner hun fort. Vi har gradvis flyttet leggetid fremover, men nå har det på en måte stagnert litt på 21:30 - 22. Jeg har ikke brydd meg noe om at hun ikke skal sove sent på ettermiddagen. Det gjorde vi heller ikke med barn nr 1, og det har medført at hun alltid har kunnet sove når som helst på dagen/ettermiddagen, og likevel sovner fint ved leggetid som har vært kl 19. Nå er hun 4 og leggetid er halv 8 - 8.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 15. september 2010 #7 Skrevet 15. september 2010 Det generelle rådet er å vente med rutiner til baby blir ca 3 mnd gammelt, fordi rutiner før den tid vil ha liten effekt på babyen (den er rett og slett for liten til å forstå noe av det, og styres av sine egne basale behov og ikke klokka nødvendigvis). Noen babyer vil imidlertid finne sin egen rytme/ rutine før den tid, på egenhånd, og da er det såklart ikke noe i veien for å tilrettelegge for dette. Myter og fakta om søvn hos spedbarn. "Man bør innføre rutiner så tidlig så mulig." Døgnrytme etableres ikke hos babyer før rundt 3-måneders alder. Man risikerer derfor å jobbe ganske så forgjeves dersom man prøver å innføre søvnrutiner før den tid. Min erfaring er at spedbarnet trenger en - kun en - "rutine:" Visshet om at nære omsorgspersoner er tilgjengelig. http://www.sovlillebaby.com/normal.htm Fra babyverden sine sider; 0–3 måneder Det kan se ut som om spebarnet følger den rytmen det hadde i mors mage. Derfor kan det være vanskelig å påvirke døgnrytmen den første tiden. 3-6 måneder Mange foreldre opplever at når barnet blir tre måneder gammelt, endrer rutinene seg og det blir lettere å lage faste spise- og sovetider. Tiden er dermed inne for en mer strukturert hverdag. http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Sovn/Sovn-og-gode-sovnvaner/ Mitt råd er derfor; prøv å kose dere m den lille på stua istedenfor å stresse m leggetid og eget rom allerede- den første tiden er unik og dere vil nok savne den når den snart er over;)
Formerly known as Tina Skrevet 15. september 2010 #8 Skrevet 15. september 2010 Dette var veldig nyttig info:-) Hvorfor i alle dager sa ikke HS noe slikt da jeg gang på gang kom inn og var sliten og lei meg fordi jeg følte meg som en skikkelig dårlig mor som ikke engang kunne få til å legge henne??
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 15. september 2010 #9 Skrevet 15. september 2010 Ja, jeg synes denne infoen er ganske grei, og jeg savnet den selv da jenta mi var nyfødt og vi strevde noe verre med leggetiden. Hun var kronisk natteravn, og sovnet ikke før langt på natt uansett hvor mye rutiner vi stresset med; kveldsbad, pysj og mørkt rom- alt ble utprøvd men uten effekt. Så i ettertid angret jeg jo på at vi ikke bare roet ned og koste oss med den lille istedet; sove når den sover og godta at døgnet kanskje er noe omsnudd den første tiden=)
ett til! Skrevet 15. september 2010 #10 Skrevet 15. september 2010 man kan forvente at barn begyner å legge seg for natta når de er rundt 3 mnd,og da er det viktig med samme rutinene hver kveld. dere kan bade han,ha på nattdrakt,gi pupp, og så gå på soverommet,dra for gardinene og legge han ned.Si god natt,kanskje syng en sang for han og så gå ut. om du tar puppen på sengekanten eller før nattstellet er ikke så viktig,men det er viktig at han er trøtt,sånn at han sovner. Åpne vinduet slik at det blir godt og svalt. Du kan begynne med å legge han i senga hver kveld,da venner han seg til den.jeg har alltif latt barna mine ligget på lammeull,samt rullet sammen et teppe og lagt rundt hodet hans (legg det under lammeulla om han drar det ut) slik at det er godt og trygt og lunt i senga hans. Vi var ganske harde på å aldri ta han ut av soverommet når han først hadde lagt seg(om han våkna og gråt)da var vi på soverommet og trøsta,slik at han skulle begynne å forstå at nå var det natta. Det er tusenvis av råd på dette.like mange råd som det er barn,men så lenge dere finner den metoden som fungerer for dere så blir det ikke stressende for dere.husk at det som fungerer for noen trenger ikke å fungere for dere! lykke til!
mammatetogansketette:)) Skrevet 15. september 2010 #11 Skrevet 15. september 2010 Vel.. her startet rutinene fra dag en, og jeg mener at det er greit å gjøre det. Hvis det er slik at de små ikke oppfatter rutiner på en måte som gjør at de har noe for seg før de er tre mnd., så er det likevel greit at de voksne har innarbeidet rutinene på forhånd, så man vet hva som passer en, (selv om ikke tidspunktet for legging er det samme hver kveld i starten så kan man jo gjøre de samme tingene før legging for kvelden- f.eks:) Den tre-mnd- grensen... jeg mener da å ha lest at babyer lærer at en ting fører til en annen tidligere enn det?? At de forstår hva som kommer til å hende etter en viss handling gjør dem trygge og rolige, uansett en bonus.. Poenget mitt er egentlig..... start gjerne med rutiner før 3 mnd- også for de voksnes del, vi må også prøve å feile litt.. ikke sikkert det passer oss å gjøre det vi tenkte å gjøre liksom... er jo ikke viktig HVA som gjøres egentlig- men at det samme gjøres- og i samme rekkefølge, spesielt på kvelden kanskje, men også ellers på døgnet. Da mener jeg ikke ALT, men at man velger visse ting som gjøres likt i løpet av døgnet... sånn omtrent. Vel.. trur eg da:)
Formerly known as Tina Skrevet 16. september 2010 #12 Skrevet 16. september 2010 det er no bra å begynne med rutiner (eller handlingsmønstre) før de er 3 mnd, men jeg var kjempe fortvilet fordi HS hele tiden sa at vi skulle ha helt faste rutiner (legge til samme tidspunkt ol). Jeg fikk det ikke til og trodde det var noe galt jeg gjorde.. Det er noe i det du sier om å gjøre det samme tingene, men tidspunktet er det ikke så nøye med før man merker at de sklir inn i det. Jeg vil bare legge til at jeg grudde meg til hver eneste kveld fordi jeg ikke "fikk det til". (Noe som jeg egentlig ikke hadde trengt til viser det seg...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå