Gå til innhold

Dere som også venter nr. 5 , 6, 7 osv.

JenteOgGutterMamma!

Anbefalte innlegg

Har dere fått noen informasjon at det er større sjanse for blødninger i forbindelse med fødselen og derfor må ligge både med kanyle og få ekstra sprøyte i låret med en gang babyen er ute i tilfelle myye blødninger???

Fikk vite det sist da jeg alt var på føden at jeg måtte være føre var og det skremte meg litt der og da for det hadde jeg aldri hørt eller fått noe informasjon om før.....

Så jeg måtte ligge med kanyle i hånda i tilfelle det skulle bli noe akutt, og i tillegg fikk jeg ekstra sprøte for at livmora skulle trekke seg sammen med en gang etter at babyen var ute.....

tenker på alle de som velger å føde hjemme, og jeg som føder så fort og har lang vei til sykehus, har jo født i sykebilen før og hadde nok gjort det dei 2 siste gangene også om ikke jordmor hadde lagt meg inn kvelden før pga modenhet!

Syntes det var rart at ingen hadde sagt noe til meg før jeg var på føden!

alt gikk bra og mistet minimum med blod og håper at det går like greit når jeg i april skal føde nr.6!

Fortsetter under...

Har du hatt noen spesielle komplikasjoner i forbindelse med noen fødsel før, mye blødning f.eks, eller var du bare borti ei spesielt stressa jordmor?

Har aldri fått noen slike beskjeder noen gang jeg var gravid. Fødte også nr. 5, 6, 7 og 8 hjemme. Hadde ingen som helst komplikasjoner av noe slag ved noen av fødslene og har ikke blødd noen ting heller.

dette er rett,desverre..

faren for alt mulig rart øker med anntall barn..

en blir lite informert...

faren for blødninger øker med anntal barn,faren for blodpropp også... går det mindre enn 6 mnd mellom fødsel og ny graviditet øker også faren for blødninger etter fødsel...

det er sikkert mye mere styr,men dette har eg snappet opp og vet stemmer...

blødde mye etter fødsel nr 3, men det visste eg om på forhand...fikk 2-3 sprøyter for at livmora skulle trekke seg sammen og nåler i begge hender...

Når man har født mange barn begynner det å bli en viss økning av slike komplikasjoner, men da snakker vi ikke om bare 5-6 barn. Den forskningen som er på mødre med mange barn bygger også på undersøkelser gjort på mødre i land og miljøer med dårlig helse, dårlig ernæring, dårlig oppfølging under sv.skap osv. Så for en mor her i landet som har god helse og ernæring osv og ellers ikke har hatt komplikasjoner tidligere så er det ingen økning i risiko ved barn nr. 5, 6.

Om du har blødd mye ved dine første fødsler så er det jo selvfølgelig en meget stor fare for at du vil gjøre det igjen, men blir jo en helt annen sak.

Jeg venter nr 6 i oktober. Jeg har ikke fått den informasjonen,men fom nr tre har jeg hatt mye blødning etter fødsel og problemer med at livmor ikke trekker seg fort nok sammen.Jeg har derfor fått drypp og sprøyter etterpå.Jeg trodde det var fordi fødslene mine var så tett (5 barn på 7,5år). Nå er det 6.5 år siden sist, så kroppen er iallefall restituert. Men jeg er spent ja. Regner med jeg blir ekstra fulgt opp uansett.

Men hvordan har fødslene deres vært? Jeg har hatt styrtfødsel med alle 5, men jeg leste et sted at dersom det går over 6år siden sist blir man regnet som førstegangsfødende... Stemmer det da? Jeg vil jo tro kroppen kjenner igjen det som skjer uansett?

Siden vi har 25min til sykehus håper jeg jo at det ikke går altfor fort. Frister ikke å føde i bilen liksom..

Annonse

Nei, dette har jeg heller aldri hørt noe om, og jeg venter nummer fem nå. Men tror heller ikke jeg har blødd noe spesielt mye etter fødslene mine. Og livmoren min har trukket seg fint sammen når den skal, så det er mulig de ser sånne ting an før de setter i verk ekstraordinære tiltak.

Jeg hører også til de som føder i en fart, så det kan ikke være det, heller. Eller kanskje er de bare ekstra sløve på fødeavdelingen jeg har vært på :-)

Tror jeg skal spørre doktor eller jordmor om dette sånn for sikkerhets skyld, jeg.

• 2 uker senere...

Da jeg fikk nr 4, fikke jeg en sprøyte i låret. Husker jeg ble litt sinna/irritert, var ingen som spurte meg om jeg ville ha den sprøyten. Da jeg spurte, sa hun at det var for sikkerhetsskyld for at livmoren skulle trekke seg godt sammen. Og det gjorde den. Ellers var det ingenting spessielt med den fødselen, har ikke fått noen annen informasjon denne gangen heller.

Jeg tror dette avhenger av en del andre faktorer også. Jeg har tre laaaaaaange fødsler bak meg, nr en endte til slutt i keisersnitt. Jeg har ikke blødd spesielt mye etter disse, men har fått høre at lange fødsler øker sjansen for å blø mye, selvsagt hørt det i ettertid. Med nr fire ble jeg satt i gang og fødsel tok normal tid, bare 12 timer, og da blødde jeg ikke noe omtrent.

Ellers har jeg ikke hørt noe om slike risikoer, og jeg tok det opp m jordmor selv pga tette svangerskap. Dene eneste "risiko" jeg fikk oppgitt var at man kan ha en liten økt risiko for tidlig fødsel, så er jeg heldig går jeg ikke to uker over termin denne gangen :-S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...