Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er i en liten konflikt med arbeidsgiveren min om dagen ang min IVF behandling, og lurer på om noen er i samme situasjon som meg?

Jeg var litt dum da, som var så åpen med dem om behandlingen, så nå er de grinete for at dette opptar en del tid.. Jeg vet ikke om man har såkalt "gyldig fravær" pga egguttakk og innsetting + ultralyd osv, men jeg har holdt meg unna sykemeldinger, så jeg har max 3 dager fravær til nå. Problemet kom da jeg sa at forsøket var mislykket, og at jeg må tilbake igjen i oktober.. Nå har de møte pga dette og all ting. Akkurat som om ikke mislykket forsøk er grunn nok til å falle sammen..

Noen som kjenner seg igjen? Noen tips til hva jeg kan forsvare meg med når jeg skal inn til møte? Takker for svar! : )

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142324072-frav%C3%A6r-ved-ivf-behandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva i all verden er det du forteller??!!! Kjenner jeg blir sint når jeg leser innlegget ditt. Uttak og innsettdagen er godkjente sykemeldingsdager.

Var i dag hos legen min og fikk sykemelding selv for helga da jeg var på kanten til å bli overstimulert og var kjempe dårlig, hun lurte på om hvorfor ikke jeg ville være sykemeldt lengre og var veldig forståelsesfull.

Dette er godkjente dager for SM, og er du syk over en kort eller lengre periode så har du krav på sykemelding. Dette tærer trass alt psykisk også, så man kan se på det som en investering å ta noen dager ekstra i ny og ned i stedet for å jobbe, slite og få negative forsøk på forsøk- til man en dag da det kanskje topper seg og man går på en skikkelig psykisk smell med vansker for å kanskje i det hele tatt kunne komme seg på jobb.

Er selv organisert i Fagforbundet og dersom disse forsøkene skal komme i noen form for konflikt med jobben og det kanskje sjefen personlig mener om prøverør, så skal jeg ikke akkurat nøle med å kontakte de....

Huff, kjente jeg ble litt arg nå, men håper at du forstår hva jeg mener om dette:o)

Kan ikke si annet enn: stå på kravene dine, og lykke til:)

Jeg har ikke vært i nærheten av det du opplever en gang. Høres jo helt feil ut det du opplever. Jeg og har vært åpen om mine forsøk til sjefen min, har ikke møtt på noe annet en støtte og forståelse.

Det er ikke noe kjekt når det blir misnøye på jobben. Håper det ordner seg for deg. LYKKE TIL!

Takk for svar!

I motsetning til deg, så ble jeg glad for å lese ditt innlegg, hehe! : )

Godt med følelsen av støtte rundt dette uansett om det er fra kjente eller ukjente!

Problemet til sjefen min er nok at vi kun er 3 ansatte, så det blir problemer for de med tanke på ferier o.l. når jeg ikke kan si 100% sikkert hvilke dager jeg må avgårde til behandling..

Problemet MITT er at de eier NULL forståelse for at dette er vansklig nok fra før av. Og jeg var som sagt ærlig i fra starten av, så de har visst om dette ifra de ansatte meg! : ) Jeg føler jeg har mitt på det "tørre", men føler meg veldig i mindretall, når de 2 andre jeg jobber sammen med er eiere av firmaet..

Vi får se hva møtet bringer - jeg må vente en hel uke! Jippi...

Jeg burde kanskje organisert meg...?

Hei "solformørkelse" : ) Takk for svar!

Godt å lese at de støtter deg på jobben din : )

Det gjorde de med meg også i starten, så jeg synes det er FRYKTELIG rart at de plutselig vender meg ryggen nå..

Jeg er spent på møtet de har i dag, så skal jeg på møte med dem om en uke. Jeg hater dette her! Men jeg skal selvfølgelig informere dere når jeg hører noe derifra! : )

For det første, kjempetrist å møte så lite forståelse!

For det andre, til ditt forsvar i dette møtet; det er vel ikke mye ferie fremover som skal planlegges nå etter sommeren? Alle vet jo når høstferien, juleferien, vinterferien, påske er. Neste sommer er jo lenge til uansett. Du må jo bare forholde deg til sykluser og kapasitet på sykehuset, og at du ønsker å komme i havn så fort som mulig.

Jiizes, for en belastning oppi alt det andre. Håper det går greit.

Annonse

Nej, milde moses å maria så kjip sjef!

Har ingen gode råd, bare ble helt paff :) og måtte si: masse, masse lykketil!!!

Og du har jo absolutt ikke vært mye borte, en av "ulempene" ;) med å ha kvinner på jorda og i jobb er jo at de får barn/ ønsker seg barn ;)

Tusen takk alle sammen for hyggelige ord og meninger! : )

Det hjelper faktisk ekstremt bare det å føle at man ikke er alene om å tenke at disse sjefene er tåpelige.

I bunn og grunn så har de jo ikke krav på å vite noe som helst, de kunne jo bare fått sykemelding fra meg uten ett eneste ord. Og da ville de jo fått den dagen før jeg var fraværende i beste fall. Så de burde vel egentlig være glade for at jeg gidder å informere om såpass mye som jeg gjør såpass tidlig som jeg gjør - slik at de KAN planlegge noe iallefall...

Skal jeg være helt ærlig, så hadde jeg heretter vært like teit og kjip tilbake, som de har vært mot deg.

La være å fortelle dem når du skal ha undersøkelser, uttak, innsett etc, få sykmelding fra legene om du trenger det, og kjør ditt eget løp uten å si et eneste ord om at du er borte pga prøvingen.

Så kan de jo ha det så godt.

Vet jeg er barnslig nå, men når de er så kjipe kan de bare ha det så godt..:)

Da har det skjedd en aldri så liten vending i det hele.. hehe!

Sjefen ringte meg i dag for å beklage på det sterkeste for oppførselen hun har hatt ovenfor meg den siste tiden. Hun nærmest tryglet om at vi kunne legge dette bak oss, og sa at de begge to ønsket på det sterkeste at jeg skulle få en liten baby!

Hallelujah liksom.. Jeg godtok unnskyldningen, og sa at jeg har det tøft nok fra før av, og trenger ikke denne typen behandling oppi det hele. Hun forstod dette sa hun..

Folk tenker fader ikke over hva de gjør med andre altså...

Men nå er jeg lettet iallefall, og ca 30 kg er forsvunnet fra skuldrene mine! : )

Nå er det bare å vente på neste mens, og neste forsøk...

Godt å høre at enkelte kan være mer fornuftige når de bare får tenkt seg om! Så slapp jeg å hisse meg opp da jeg svarte her også :-)

Det er to ting som er sikkert i denne sammenhengen:

- Ved uttak og innsetting får du sykmelding om du trenger det

- Arbeidsgiver har under ingen omstendigheter krav på å få vite hvilken diagnose som ligger til grunn for sykmeldingen, og arbeidstaker har ikke plikt til å informere utover å gi beskjed om fraværet, levere sykmelding i tide etc

Fraværet ved IVF er faktisk mye lettere å håndtere for arbeidsgiver i de tilfellene der arbeidtaker frivillig sier fra i forveien, for da kan det til en viss grad planlegges rundt fraværet.

Når det er sagt, så vil jeg be de som vil være åpne om dette med arbeidsgiver tenke seg godt om, og det helst flere ganger. Jeg var åpen med sjefen om dette, noe som strider mot min natur (vi har bare informert nær familie og noen utvalgte venner og kollegaer), fordi jeg mente det ville være det beste for jobben og sjefen. Det har jeg angret på i ettertid. Det viser seg at min sjef har lite forståelse, ser på fertilitetsbehandling og graviditet som et problem, og mangler totalt sosiale antenner. Hvis det blir noen neste gang kommer jeg til å tenke meg særdeles godt om.

..men så deilig at det løste seg for deg! Lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...