mammas skatter <3 Skrevet 15. september 2010 #1 Skrevet 15. september 2010 den inneholder jo vanlig melk. står vel i annbefalingene at en ikke skal ha så mye meieriprodukter det første leveåret. her består 3 måltider av NAN. morgen, pluss enten brødskive eller grøt på mårran, rundt lunsj/brunsj og ettermiddag, grøt på kveld. og kansje en banan til mellommåltid
EgG Skrevet 15. september 2010 #2 Skrevet 15. september 2010 Jeg tror du godt kan begynne med Nan 3. Det hadde jo ikke vært anbefalt av produsent hvis det ikke er ok.
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 15. september 2010 #3 Skrevet 15. september 2010 Jeg kan ikke amme og var derfor hos jordmor igår for å snakke om mme. Hun sa at man alltid skal bruke Nan 1 (eller hipp 1, eller småfolk 1.. altså alltid 1ern..) Dette fordi det er det beste for babyen. Jo lengre du kommer uti rekke med 2 og 3 osv, jo mer "vannet ut" er pulveret. Produsenten lurer oss med å lage nan 2 og 3 fordi det er billigere for de å lage! Men 1ern er alltid det som er best, med mest næring i. Hun sammenlignet dette med morsmelk : morsmelka forandrer seg ikke selv om babyen blir større, den er lik hele tiden. Det som er best for babyen i begynnelsen, er best hele tiden. Dvs nan 1. Vet ikke om jeg klarte forklare dette på en grei måte, men jordmor var veldig sikker i sin sak (hun er også utdannet ammespesialist, hun kan mye om mat og babyer) så jeg kommer hvertfalll til å bruke nan1 så lenge babyen min skal ha mme.
blomstre Skrevet 15. september 2010 #4 Skrevet 15. september 2010 Nan1 og Nan2 er begge morsmelkerstatninger, mens Nan3 er en tilskuddsblanding. Sammensetningen i Nan1 og Nan2 er lik mht proteiner, fettsammensetning og næringsstoffer med unntak av jern. Man kan altså bruke Nan1 i hele mme perioden, men det kan være et poeng å gå over til Nan2 ved ca 6 mnd (da jernlagrene er tomme) dersom barnet da er finspist på grøt (som vil være hovednæringskilden for jern). Nan3 er ment som et alternativ til vanlig melk. Den inneholder mer jern enn melk, og har en annen protein- og fettsammensetning. Her i Norge vil da Nan3 tradisjonelt være et produkt for småspiste barn. I andre land der vanlig melk ikke er en like naturlig del av kostholdet som her så bruker de gjerne mme3 til småbarn (opp til 3 år). Vanlig melk bør ikke innføres før ved 1 års alder. Frem til det ville jeg ha brukt Nan1 eller Nan2 avhengig av hvor jernrik kosten er forøvrig. PS: jeg tror anbefalingen som en jordmor over her har gitt ikke er helt oppdatert. Tidligere var Nan2 også en tilskuddsblanding, men dette er nå endret, og den er nå en morsmelkerstatning (kom nye regler for mme og tilskuddsblandinger i 2008).
Tabitha Skrevet 15. september 2010 #5 Skrevet 15. september 2010 Bare for å rive ned tilliten til nevnte jordmor enda mer (hehe), så har jeg lest at morsmelka endrer seg etter barnets behov etterhvert som det vokser!
3 er nok! Skrevet 16. september 2010 #6 Skrevet 16. september 2010 morsmelken forandrer seg etter som barnet vokser, det er da ingen hemmelighet. jeg vile virkelig har byttet jordmor.
3 er nok! Skrevet 16. september 2010 #7 Skrevet 16. september 2010 Det står forresten til og med på nestlebaby.com der man også kan lese om NAN. jeg kjenner jeg ble fryktelit sint på denne jordmoren som kommer med feilopplysninger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå