Gå til innhold

Min fødselshistorie! Lang....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal dere få høre om min drømmefødsel!

Natt til tirsdag 7. september gikk slimproppen. Da det enda var 3 uker igjen til termin tenkte jeg ikke noe spesielt over det. Men etter et tungt svangerskap ble jeg litt lettere til sinns da jeg fikk et tegn på at det nærmet seg slutten.

Onsdag 8. september våknet jeg i 06.00 tida med en rar følelse i kroppen. Sovnet igjen etter ca en time med bare slumring. Ca kl. 07.15 bråvåknet jeg av at vannet gikk. Ble litt overrasket over dette, men tok det helt piano da jeg regnet med at det kunne ta tid før det skjedde noe. Sto opp og gikk ned på badet, fant en håndduk og plasserte mellom beina.

Etter det gikk jeg å vekte mamma (mamma og pappa bor mye nærmere sykehuset enn oss, så vi har vært en del der de siste ukene før fødselen). Det har hele tiden vært bestemt at både mamma og barnefar skulle være med på fødselen.

Barnefar hadde vært på nattevakt så da han kom hjem sto jeg i gangen med håndduk mellom beina og kunne fortelle at vannet hadde gått. Han ble en smule paff med det samme :P

Kort tid etter at barnefar kom hjem startet riene. De var svake, men regelmessige fra starten av. Kl. 09.00 ringte jeg føden og fikk beskjed om å komme inn. Gikk i dusjen og ble stående der gjennom en del rier. Det varme vannet gjorde kjempe godt!

Kom inn på føden i 10-10.30 tiden. Fikk tildelt fødestue og ble lagt inn. Fikk sjekket åpning og hadde skuffende nok bare 1 cm. Fikk beskjed om å slappe av og jobbe med riene, som nå økte på i styrke, gå ned på kantina og spise lunsj og ut å gå i "sykehusparken" for å få fortgang i sakene. Gjorde dette, men det ble lite mat da det ikke var behagelig å sitte på kantina med rier.

Kl. 15.00: Vaktskifte og ny jordmor kom inn.

Da fikk jeg klyster og fikk gå opp i badekaret. Det anbefales på det sterkeste! Fikk jobbet så godt med riene der! Hadde da 3 cm åpning.

Nå vet ikke jeg helt sikkert hvor lenge jeg lå der i første omgang, men ble åpningen ble sjekket i 18.00 tiden og var da 4 cm. Var nå i aktiv fødsel!

Fikk legge meg i badekaret igjen og fikk noen timer med litt svakere rier, der jeg fikk spist og drukket litt, og samlet litt krefter. Fant etter hvert ut at jeg måtte prøve å få igang riene igjen og fikk inn en prekestol. Tyngdekraften gjorde sitt og riene satte da endelig i gang igjen med voldsom styrke. Jobbet litt på prekestolen før jeg fikk opp i badekaret en siste gang. Lå der en liten stund før vi besluttet å gå tilbake til fødestuen. Da var kl. ca 21.00.

Fikk sjekket åpning og da var det 6 cm og en liten kant igjen på livmorhalsen. Fikk nå en sånn stikkpille som smertelindring, noe som ikke fungerte.

Riene ble sterkere og sterkere og rundt vaktskifte kl 22.00 krøp jeg til korset og skulle til å be om epidural. Hadde ikke tenkt det, men nå var det så vondt at hvis det skulle ta mange timene til måtte jeg få en pause.

Ca kl. 22.30 kom den nye jordmoren inn og anbefalte epidural før jeg fikk spurt etter det selv, men hun ville sjekke åpningen først. Da var det blitt hele 9,5 cm og det var for sent for en epidural. Da jublet jeg inni meg! Snart skulle vi få se lille gullet vårt!

Begynte å få litt trykketrang og fikk tillatelse til å trykke litt. Ca. kl. 23.00 fikk jeg skikkelig trykketrang. Jordmor sjekket åpning og kunne da kjenne hodet til babyen godt nede i bekkenet. Fikk da lov til å begynne å presse ut den lille!

Jeg var fast bestemt på at den lille skulle ut den dagen, altså før kl. 00.00, for da ville fødselsdatoen være 08.09.10 og det hadde jo vært tøft iom at jeg og barnefar ble sammen den 09.08.07. Så hadde vi fortsatt rekken med kule datoer!

Riene dabbet litt av så jeg fikk satt drypp. Nå ble det fart på sakene! Riene kom tettere og jeg fikk presset mye oftere og kjente at lille gullet beveget seg nedover. Hadde egentlig tenkt til å føde i vann, men det var glemt nå.

Da klokken var 23.55 bestemte jeg meg for at nå skal denne ungen ut. Det er utrolig hvor man tar krefter fra når man virkelig vil noe og har bestemt seg, for kl 23.57 var babyen født! Klarte det akkurat på målstreken!

Vi visste ikke kjønnet på forhånd, så det var det den nybakte pappaen som fikk lov til å fortelle meg hva var. En liten jente fikk vi!

Hun var 2710g, 48 cm lang og 34 cm rundt hodet. Hun ble født den 08.09.10 kl. 23.57 mellom at Pink Floyd og A-ha ble spilt på p4! :P

Hun hadde litt problemer med å puste i starten, så hun ble tatt med ut slik at barnelegen fikk sett på henne. Men etter ett kvarter pustet hun fint.

Kort fortalt så var det en drømmefødsel! Hadde gjort det igjen når som helst! Nå er vi hjemme og koser oss kjempe masse! Hun er bare nydelig og så snill, bare sover og spiser!

Sender masse fødestøv til dere som fortsatt går og venter, og ønsker dere masse lykke til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye med baby!

Hørtes ut som en fin førstegangsfødsel:)

Kos dere masse videre;)

Skrevet

Så flott at du fikk en sånn fin opplevelse...gratulerer så masse med prinsessa dere har fått...

Skrevet

Såå koselig fødselshistorie,

lykke til med barselperioden, og den lille.

Fin dato å bli født på ja:)

Skrevet

Åh, ser for meg mannens ansikt der han kommer trøtt og lei hjem fra jobb og drømmer om en varm seng, og blir møtt av en dryppende dame i gangen! hehe

Gratulerer masse, høres ut som en fin fødsel. Samler sammen det du har av fødestøv og håper det virker! litt utolmodig nå ja! hehe

Kos dere masse!

Skrevet

Gratulerer så masse med vesla!!

Utrolig fin fødselshistorie du hadde. Skikkelig morro å lese sånn på morgenkvisten (ja, det ER faktisk morgen for meg nå, sto opp for en halv time siden ;-)))

Skrevet

Gratulerer så masse med den lille jenta :))

Fantastisk fødselshistorie!!!

Lykke til videre!!

Skrevet

Gratulerer! For en nydelig fødselshistorie! Takk for at du delte den:) Kos deg masse med babyen <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...