Gå til innhold

overgang dag / natt ... rutiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenker det er lurt å prøve å lage litt rutiner fra dag 1. for eks. rundt dette med forskjell på dag og natt. om dagen ligger jenta vår i vugge i stua og om natten triller vi den samme vuggen inn på soverommet. om dagen har vi lys på, om natten ikke. Men når er grensen dag / natt? vi tenker rundt seks, sju. Lurer på om vi bør trille henne inn på soverommet og ha det mørkt fra kl seks mens vi fortsatt er i stua, eller om vi bør vente med å trille henne inn til vi legger oss .. tenker at hun er litt liten ( 10 dager idag) til å ligge der inne alene mens hun prøver å sovne. ... noen tanker? erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke de skjønner det uansett når de er så små. Jeg ville latt henne være til jeg la meg selv, i allefall i 1 mnd.

Med minien min gikk det av seg selv. Han lå i vugga på stua til vi la oss. La etter hvert merke til at han var enklere å legge i vugga (liker egentlig lite å ligge i den) og hadde en laaang soverperiode i den fra ca kl. 21.

Begynte da etter hvert å legge han i senga. Han sov i senga si fra første forsøk. La han tidligere og tidligere, da jeg merket han var sutrete og trøtt på kvelden. Nå legges han kl 19, begynner stellet 18.30. Kunne sikkert lagt han enda tidligere men...

Han skal fremdeles ha mat hele tiden om natten, og starter gjerne dagen kl. 5. Begynner bli veldig trøtt nå, har ikke sovet en hel natt fra han ble født. Nå er han 3 mnd...

Jeg har lyst til å legge han på eget rom, og se om jeg får sove bedre da. Pappaen er ikke enig.. Det er jo svært greit for han da, som purker og sover natten igjennom.. Men bare vent, når han får fri fra jobb nå, så skal han jammen få stå opp han og...

Skrevet

Vi har fra ca 2-3 ukers alder lagt ungene på rommet i senga si på kvelden ca 19-20 tiden (før det lå de i vogna i stua pga ofte mating og kos:)

Og nå er minsten 7 uker og vi legger han mellom19-20 det gjør at vi får litt alene tid med de to eldste barna, og når de er lagt får vi voksen tid sammen det føler vi at vi trenger...

På dagen ligger mini aldri i senga på rommet, enten sover han på tur i vogna eller i lekegrinda i stua:) Skiller mellom dag og natt, og vi har 2 eldre barn som legger seg fint om kvelden og ikke flyr oppe (mange som sliter med det), og det tror jeg kommer av at vi alltid har "markert" dag og natt:)

Funker kjempe bra for oss:)

Skrevet

Har en liten fyr på 3 mnd. I starten sov han i vogga på stua på dagen og til vi la oss på kvelden (elleve-ish), da la vi han i senga hans på soverommet vårt. Dette funka fint for oss de første ukene, men etterhvert han har begynt å sove en god dupp på kveldene, så vi har starta legging i senga på soverommet åtte/ni (eller etter nest siste gang han fått mat før jeg legger meg, tidspunktet varierer litt fra dag til dag).

Vi har alltid markert skille på dag og natt ved å kjøre samme rutiner for kveldsstell helt siden han ble født, aldri leke i senga (senga og soverommet skal være et "kjedelig" sted), amming før senga gjøres inne på soverommet og alltid mørkt. Vi begynte også ganske tidlig med å lære han til å sovne på egen hånd. Ikke sånn at vi bare la han ned og gikk vår vei, hehe, men at vi la han før han sovnet på armen og heller satt ved senga/vugga og strøk på han og ga han smokk om han ville ha det. Nå sovner han helst og best om han får finne søvnen selv.

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Jeg tenker vel også at hun er litt liten! :-)

Her har det gått seg til av seg selv. I starten tok ikke sønnen vår kvelden før kl 01.00, men han sovnet tidligere og tidligere. Da han begynte å sovne kl 22.00, så la vi han inn for natten. Vi la han først i vår seng og flyttet han så over. Da han var ca 2,5 begynte vi å bevisst legge han tidligere og i egen seng. Nå er han 3 mnd og legger seg kl 19.00 hver kveld.

Selv ønsket jeg ikke å stresse med leggerutiner, men da vi så han stadig ble trøttere tidlig måtte vi jo utnytte oss av det.

Skrevet

Vi gjorde forskjell på natt og dag fra dag1. Var bare noe som falt naturlig. Vi tok vel nattstell med pyjamas og sånt i 8-9 tiden, kom litt an på tid han fikk mat, så skrudde vi ned lyd og lys i stuen. Vi hadde han fortsatt på stua med oss (var liksom så rart å ha han på soverommet alene uten oss når han var nyfødt, ville ha han md oss og i nærheten, ofte så bar hadd vi han på brystet, eller i fanget på kveldene de første ukene.. ) Det var hvertfall sånn det funket for oss, og noe vi bare gjorde automatisk uten stress, og det tror jeg faktisk har vært med å gjøre leggerutinene hans enkler når vi begynte med ordntlige rutiner.

Hele poenget med å skille natt og dag er å gjøre noe som endrer dag til natt, ikke tidspunktet, når hun er så liten så har ikke klokken noe å si. Handler vel mer om at hun får bad, pyjamas, nattstell og at det er mørkere og roligere på kvelden. Vil nok tro at så lenge det er rolig og stille i stuen så kan dere ha henne der.. Er egentlig opp til hva dere selv vil. Vet at mange tar alle måltider og sånt på rommet etter en viss tid på kvelden. For å vise at nå er dt kvld, mn tid de begynner med det vet jeg ikke.

:)

Skrevet

Det generelle rådet er å vente med rutiner til baby blir ca 3 mnd gammelt, fordi rutiner før den tid vil ha liten effekt på babyen (den er rett og slett for liten til å forstå noe av det, og styres av sine egne basale behov og ikke klokka nødvendigvis). Noen babyer vil imidlertid finne sin egen rytme/ rutine før den tid, på egenhånd, og da er det såklart ikke noe i veien for å tilrettelegge for dette.

Myter og fakta om søvn hos spedbarn.

"Man bør innføre rutiner så tidlig så mulig."

Døgnrytme etableres ikke hos babyer før rundt 3-måneders alder. Man risikerer derfor å jobbe ganske så forgjeves dersom man prøver å innføre søvnrutiner før den tid. Min erfaring er at spedbarnet trenger en - kun en - "rutine:" Visshet om at nære omsorgspersoner er tilgjengelig.

http://www.sovlillebaby.com/normal.htm

Fra babyverden sine sider;

0–3 måneder

Det kan se ut som om spebarnet følger den rytmen det hadde i mors mage. Derfor kan det være vanskelig å påvirke døgnrytmen den første tiden.

3-6 måneder

Mange foreldre opplever at når barnet blir tre måneder gammelt, endrer rutinene seg og det blir lettere å lage faste spise- og sovetider. Tiden er dermed inne for en mer strukturert hverdag.

http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Sovn/Sovn-og-gode-sovnvaner/

Mitt råd er derfor; prøv å kose dere m den lille på stua istedenfor å stresse m leggetid og eget rom allerede- den første tiden er unik og dere vil nok savne den når den snart er over;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...