Gå til innhold

mat hver 3. time: fra måltidets start eller slutt?

Anbefalte innlegg

Vi har fått beskjed om å vekke tulla vår hver tredje time om dagen for at hun skal få nok mat. Tror det er ganske standard. men nå har ammingen kommet litt igang her (pumpet og ga mm på flaske til nå pga litt ulike ting) og da ser jeg at matingen tar jo minst en time. hvis vi starter å spise 08 er hun gjerne ikke ferdig før 09-09.30. (hun har det med å sovne litt på midten der). Da skal hun vekkes etter tre timer, men fra 08 eller fra 09? vekker vi henne igjen 11 eller 12? vil hun skal få nok mat, men hun trenger jo søvn også. Hvordan gjør dere?

Fortsetter under...

Er det hver tredje time så menes det frå måltidets start til neste måltids start. Det er helt standard. Du kan muligens prøve å amme noe kortere tid, jeg syns at over en time er lenge, kanskje hun ikke får i seg så mye på slutten likevel. Hun bør ikke få sovne i løpet av måltidet, da får du prøve å vekke henne. Du trenger å få gjøre noe annet enn å amme også! Du kan lese om ammingens varighet og hyppighet på disse linkene:

http://ammehjelpen.no/artikkel/57/Ammingens-varighet

http://ammehjelpen.no/artikkel/57/Ammingens-varighet

Jeg ammet ikke noe særlig oftere enn hver 4. time, fra nokså tidlig av. Men jeg ammet lenge hver gang, altfor lenge egentlig. Mulig jeg ammet hyppigere da jeg kuttet ned på varigheten. Jeg lot han ikke sovne under måltidene, dyttet litt i kinnet hans når han duppet av, da sugde han som regel igjen.

Men det er bare barnets signaler som kan fortelle deg hva som er riktig hyppighet (og varighet). Jeg tror det er bedre med litt kortere måltider hvor hun holdes våken og spiser seg ferdig, og så får hun heller sove lenger og uforstyrret mellom måltidene.

Du kan jo spørre de som har gitt deg beskjed (helsesøster?) hva de mener om ammingens varighet og det å sovne under måltidet.

Er det noe som tyder på at hun får for lite mat? Skriker hun mye?Legger hun greit på seg?

Jeg ammer ikke nå, men har ammet to barn og snikleser her inne.

Å amme i en hel time høres veldig lenge ut. Tipper at babyen ikke spiser hele tida da, men ligger og koser seg og bruker puppen som smokk. Ville prøvd å ta henne bort fra puppen tidligere, ihvertfall etter en halvtime. Hvis det ender med hyl og skrik, kan du jo la henne få sutte litt til for å roe seg.

Har ikke så mye å si til det andre du spør om egentlig. Hos oss har vi aldri trengt å vekke noen barn. Jeg har hatt unger som har skreket etter mat annenhver time døgnet rundt de første månedene.

Fra start til start.

Vekk henne med et bleieskift mellom hver "servering". Du kan også massere håndflate eller fot litt for å holde våken.

Du sier ikke noe om barnet er helt "ferskt" (har blitt et par mnd), så kan du jo stoppe ammingen ved ca 20 min per bryst.

Noen sier inntil halvtime per bryst, noen sier de har fått i seg det meste på 5 min.... så det er ikke så lett å orientere seg.

takk for svar :) Det var helsesøster som sa at en ammeøkt kan ta rundt en time. jenta vår er to uker. Har prøvd å ta henne av puppen etter en halvtime men det er ikke stor suksess. Det er bare mellom den ene og den andre puppen at hun sovner litt, men hun våkner fort når vi skifter. Når hun spiser ved en pupp sovner hun ikke. hun tar bare noen pauser som jeg får henne videre fra. har forresten regnet fra slutt til start på neste. La oss si jeg ammer fra rundt to til rundt tre, og da våkner hun og vil ha mat nærmere seks.

takk for svar :) Det var helsesøster som sa at en ammeøkt kan ta rundt en time. jenta vår er to uker. Har prøvd å ta henne av puppen etter en halvtime men det er ikke stor suksess. Det er bare mellom den ene og den andre puppen at hun sovner litt, men hun våkner fort når vi skifter. Når hun spiser ved en pupp sovner hun ikke. hun tar bare noen pauser som jeg får henne videre fra. har forresten regnet fra slutt til start på neste. La oss si jeg ammer fra rundt to til rundt tre, og da våkner hun og vil ha mat nærmere seks.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...