Gå til innhold

Trenger virkelig råd ang søskensjalusi deluxe!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på snart 18 mnd og en stesønn på 6 år. Han er hos oss annehver helg. Når faren har sønnen sin gjør de masse positive ting sammen,så det finne IKKE mangel på oppmerksomhet!!!! Bare så det er sagt. Bare han ser søstera si så er han kjempestygg med henne:( Dytter,sparker,snakker stygt til hun,setter seg oppå henne og virkelig prøver og tyne henne:( Han er direkte brutale mot henne uansett.. Vi har sett han på stolen,tatt fra ham ting han er glad i+++ Men ingenting nytter. Han er bare styggere for hver helg vi har ham :( Han eier null respekt for både meg og faren. Nå venter vi barn nr 2 sammen(har termin om 7 dager) Å det snakker vi mye om for at han skal være "klar over" at nå kommer det en til inn i familien.. Men jeg er såååå redd for at han en dag skal skade dattera mi skikkelig eller babyen. Hva kan vi gjøre?? Som sagt har vi virkelig prøvd ALT!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff... kjenner jeg får helt vondt i magen av å lese dette... var selv så grusomt sjalu på min lillebror selv når jeg var 6 og han 6 mnd... Jeg skjønner ham veldig godt! Hun har Pappa hele tiden og en hel fin familie imens han har "mistet" Pappaen sin og lever med en ødelagt familie...

Høres jo ut som om dere gjør alt riktig... han trenger jo grenser, men han trenger nok uhorvelige mengder kjærlighet og jeg vil tro han trenger hjelp til å takle sorgen og sinnet. Har foreldrene hans gått i terapi sammen? Finnes det en terapeut som dere kunne hatt familiesamtaler med (evt kun han og Pappaen?)

Huff skjønner jo deg også da... fy så sint jeg hadde blitt hvis noen hadde vært stygg med lillemann (føler meg som en buldrende løve bare noen dytter ham...).

Lykke til

Skrevet

Ja vi har alle 4,jeg, pappaen,moren og mannen hennes vert i samtaler med både bup å fam.vernkontoret. Så terapeut er også inni bilde. Han har en søster hjemme hos moren som er like gammel som min datter,men han er ikke så stygg mot henne som mot min datter. Han får masse kjærlighet fra oss +++ Han har god kontakt med stefaren sin også å er veldig glad i ham. Men han HATER virkelig datteren vi har i sammen.. Jeg får så vondt av dette at jeg har fellt mangen tårer :(:(:(:(

Skrevet

Det handler vel sansynligvis ikke om din datter men om hans relasjon med faren (hvis det er enklere med den andre søsteren er han sansynligvis tryggere på relasjonen med moren!?)...

Diskuter med mannen din hvordan dere kan få ham til å bli trygg på at han er elsket og har en plass i farens liv. Er vel sansynlig at din mann også er irritert på ham og at det blir mye negativ oppmerksomhet?

Hva med å beskytte jenta deres, men overse all uønsket adferd og se ham og rose ham for det han gjør som er positivt? Er jo tydelig at kjeft etc ikke når inn...

Og ikke forvent at han skal være en del av den nye familien... fokuser på at han skal ha et godt forhold til sin Pappa først og et normalisert forhold til dere.

Vet ikke om dette ble bare sprøyt, men det er min mening...

Skrevet

Hva med ditt forhold til ham. Hvordan var det før dere fikk datteren deres? Var du da med på de fleste aktivitetene da han var hos dere, eller var han mest sammen med faren da også?

Hvis det var sånn at du var en del av det aktive livet sammen med pappaen før, så kan det jo hende at det er deg han savner? Bare en tanke - høres jo ut som at han var ganske liten da du kom inn i livet hans, ganske naturlig at han har knyttet seg til deg også.

Skrevet

hei.

vi har bare et barn, så har ingen egne erfaringer å dele med deg. men for et par dager siden var vi på foreldremøte i barnehagen, og der var det veiledning med en terapaut, og et av spørsmålene hun fikk fra en pappa i salen, var hvordan få storebror til å bli snillere mot lillebroren.

terapauten foreslo at man skulle rose de gode situasjonene. og for eks gi storebror et klistremerke ( eller lign.) når han var snill med lillebroren. og når han hadde fått fem klistremerker kunne han få en leke eller annen ting dere hadde avtalt med ham på forhånd..

i våres kommune er det annsatt to terapauter som kan hjelpe med slikt. kansje deres kommune også har det? snakk med helsesøster, hun vet det sikkert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...