3høstjenter Skrevet 14. september 2010 #1 Skrevet 14. september 2010 Er blitt himla forkjølet,med vond hals og tett nese. Kan jeg bruke nesespray nå???, er 37 uker i dag. På pakningen stod etter samråd med lege. Noen som vet??
Sunniv@ Skrevet 14. september 2010 #2 Skrevet 14. september 2010 Jada, det kan du. Jeg har brukt Otrivin under nesten hele svangerskapet, siden jeg har fått den berømte svangerskapstettheten i nesen. Må jo puste, og saltvannsspray funker ikke. Men bruker den kun når jeg skal spise og sove, om jeg er tett.
eliona Skrevet 14. september 2010 #3 Skrevet 14. september 2010 var hos legen idag på grunn av en voldsom forskjølelse som ikke vil gi seg. Han sa det beste var å ta rhinox (tror det var sånn det staves). Jeg tar nesespray som er beregna for barn, litt mildere, hjelper meg like godt.
Gjest Skrevet 15. september 2010 #4 Skrevet 15. september 2010 jeg bruker vanlig otrivin, og har brukt det i ca 2 uker nå... Bruker det så lite som mulig, men blir gjerne 3 ganger om dagen! Da jeg skal sove, da jeg våkner, og ofte da jeg skal spise middag, og disse 3 gangene holder stort sett nesen åpen hele dagen... Med unntak av nesespray de siste to ukene, er de eneste medikamentene jeg har brukt 2 paracet for hodepine (den ene gangen var jeg på utdrikkingslag for en god venninne, så kunne ikke akkurat dra hjem), og 1 omgang med medisiner mot urinveis infeksjon Så, har igrunn ganske så god samvittighet
MaudA Skrevet 15. september 2010 #5 Skrevet 15. september 2010 jeg fikk beskjed fra legen å bruke nesespray fordi jeg hadde bihulebetennelse (dette var i uke 36). Legen sa da til meg at eneste grunnnen til at gravide ikke skulle ta det, er fordi det kan stoppe rier. Så legen anbefalte meg å ta nesespray (otrivin eller lignende) fordi jeg fortsatt hadde litt tid igjen før jeg skulle føde. Men hadde ikke akkurat tatt det nå, for nå vil jeg at fødselen starter snart (er i uke 39)! Så hvis ikke du har noen planer om å føde i dag, så er det helt trygt å ta nesespray:) god bedring!
maskoe Skrevet 15. september 2010 #6 Skrevet 15. september 2010 Fant dette om otrivin på felleskatalogen.no: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Det foreligger ikke tilstrekkelige data på bruk hos gravide. Dyrestudier er ikke tilstrekkelige for å utrede effekter på svangerskapsforløp, embryo-/fosterutvikling, fødsel og postnatal utvikling. Mulig risiko for mennesker er ukjent. Skal ikke brukes under graviditet, hvis ikke strengt nødvendig. Så du får vurdere om det er strengt nødvendig eller ikke Jeg for min del ville nok prøvd saltvannshorn eller noe "naturlig" først, og så prøvd nesespray som alternativ nr 2 Er blitt helt fan av dette saltvannshornet som skyller ut hele marakkelset etter mange turer med bihulebetennelser- nå har jeg ikke det problemet lenger! Disse horna selges på apotek og blandes med vanlig salt og vann!
lillespire08+10 Skrevet 15. september 2010 #7 Skrevet 15. september 2010 Hei! Jeg fikk beskjed om å ikke bruke Otrivin nesespray, men Rhinox. Den kan brukes av gravide og er ikke skadelig for fosteret Saltvannsspray hjelper ikke meg...
eliona Skrevet 15. september 2010 #8 Skrevet 15. september 2010 ja rhinox er den nese sprayen som brukes til små babyer også, når de er tette i nesen, så det er ikke farlig for gravide å bruke. Legen min sa i går at Otrivin ikke skulle brukes av gravide på grunn av manglende forskning, så ville ikke anbefalt deg å bruke denne.
første i magen- Høygravid! Skrevet 15. september 2010 #9 Skrevet 15. september 2010 Vi hadde jo en kjempelang diskusjonstråd ang bruk av otrivin her for ikke så lenge siden. Jeg har brukt den gjennom hele svangerskapet og har lest en masse om dette fordi jeg har lurt på om jeg kan hende skader lille i magen. Det jeg har kommet frem til er at mange gravide har brukt otrivin før meg men ingen har til nå hatt problemer/fått syke barn (som de har rapportert) I pakningsvedlegget står det at Otrivin KAN brukes av gravide. Dette er vanlig Otrivin UTEN menthol og IKKE Otrivin COMP (som inneholder et annet virkestoff i tillegg). Felleskatalogen sier visst mye forskjellig. Når JEG slår opp Otrivin i den nettutgaven så står det at det bør brukes med forsiktighet pga den POTENSIELLE vasokonstruktive effekten (at den kan hindre O2 og næring å nå fosteret), men denne effekten har de ikke vist til nå, den er teoretisk. Så skjønner ikke hva det er hun ovenfor her har søkt på.. (?) Hvis du slår opp legemidlet ZYMELIN nesesprey på felleskatalogen.no (som er nøyaktig det samme produktet som Otrivin, laget av en annen produsent men med samme virkestoff og i samme mengde) så står det bare: Graviditet/Amming: Terapeutisk bruk medfører ingen risiko Så i såfall kan du jo bare bruke ZYMELIN i steden for Otrivin. Jeg blir litt gal av alt dette hysteriet og synes det er unødvendig- hvis du ikke får puste så syns jeg du bare skal bruke Otrivin om så! Generellt gjelder vel at man skal unngå alle legemidler som ikke er strengt nødvendig når man er gravid. Jeg ville i tillegg vært ekstra oppmerksom på å unngå bruk av flere legemidler samtidig da slike skadelige kombinasjoner kan være ekstra vanskelig å oppdage fra legemiddelselskapenes side og dermed vet man aldri! Hvis Otrivin hadde vært skadelig så er nå min mening at vi hadde visst om det til nå! God bedring i alle fall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå