Gå til innhold

Off jeg trenger litt oppmuntrende ord...

Anbefalte innlegg

Jeg har ønsket hjemmefødsel siden jeg fant ut at jeg ble gravid, jeg ville ha det med nr.2 men ville så gjerne ha hun jordmoren som tok i mot henne at det ble på sykehuset. Nå vil jeg virkelig utføre det og jeg syns selv at dette er fantastisk, men jeg blir bare møtt av negativitet føler jeg.

Håper noen her inne kan få meg til å føle meg glad og utrolig over hjemmefødsel og gjerne fortelle historier. Alle rundt meg er jo imot det.

Begge de andre fødselene var vaginalt og uten komplikasjoner. Nå er jeg 29 uker i et nytt ukomplisert svangerskap.

Fortsetter under...

Dette blir min første hjemmefødsel, så jeg har ingen erfaringer å dele. Men jeg har vært sikker på at dette måtte bli hjemmefødsel siden jeg lå og fødte andremann.

Jeg har mange rundt meg som er positive til hjemmefødsel, og det hjelper så klart. Men om du opplever negativitet - skjerm deg litt. Ikke fortell det om du ikke vil, det er ingen som har noe med hvor du føder.

Jeg kan tipse deg om en herlig side med mange fine historier, da:

http://hjemmefodsel.blogspot.com/

Ellers får du henge litt her inne, masse herlige damer her!

Jeg kan forstå hva du mener at alle andre rundt deg føler at du velger feil eller noen til og med sier at du risiker babyen ved å velge hjemmefødselen. Ikke tenk på alle rundt deg, for de fleste er ganske så uvitene når det gjelder hjemmefødsel. Jeg har selv møtt motstand både av familie og venner. I begynnelsen vurdere jeg faktisk å høre på de andre, men jeg begynte å søke litt mer og se div videoer av fantastiske hjemmefødsel, lese på statestikker at det ikke er ufarlig for babyen så sant du har et ukomplisert svangerskap - som du jo har :) Ingen av oss tar risiko for babyen. I nederland for eksempel er det omvendt. Der er det vanelig med hjemmefødsel ( de har bare kommet litt lengre enn oss)

Ikke tenk på det, det viktigste er at du føler deg trygg og jeg er sikker på du kommer til å føle deg helt fantastisk hvis du velger hjemmefødsel, grunnet du har tro på deg selv som fødene kvinne og vet eller kommer til å finne ut hva du har lyst til å gjøre!

jeg syntes du burde lese litt blant annet på hjemmefødsel.no og de andre sidene folk anbefaler deg, og lag ditt eget valg, for det er ditt valg som er det viktigste hva du syntes er best uansett om du velger hjemmefødsel eller sykehusfødsel. Vi støtter deg!

Det er noen helt fantastiske damer her inne som gir deg masse støtte veiledning og råd hvis du lurer på. Ganske ny her inne selv, og støtten er overvelmende :) Lykke til

Hei!

Jeg har to fødsler bak meg, en på alternativ fødestue på sykehus, og en hjemme, og selv om begge to var fantastiske fødsler, er jeg ikke et sekund i tvil om at når nr 3 kommer i februar mars 2011, så blir det også hjemme, så sant alt er i orden!!!

Å føde hjemme er den beste opplevelsen du kan tenke deg!

Jeg fikk også mye motbør da jeg nevnte hjemmefødsel for folk første gang, fikk både skremselshistorier og "at du tør!"-kommentarer, av familie og venner. Heldigvis er jeg ganske sta og bestemt, og i tillegg støttet jordmor meg 100%! Faktisk var det hun som foreslo det da jeg fødte 1.mann, så da jeg ble gravid med nr to, ringte jeg sporenteks til henne!

Mannen min var også utrolig skeptisk i begynnelsen, men da han forsto at jeg hadde bestemt oss, og etter å ha latt tanken modne noen måneder, syns han det var greit. Etter fødselen var han helt i fyr og flamme, og nå er han like mye for hjemmefødsler som jeg! :-)

Sjekk forøvrig ut denne bloggen, den er utrolig fin, og kunne nesten vært skrevet av mannen min:

http://hjemmefodsel.blogspot.com/2009/05/hemmeligheter-fra-en-hjemmefdsel-pappa.html

Jeg har alltid ønsket å føde hjemme, både for min egen del, men mest for babyens del, faktisk. Hjemme fødes babyen inn i den naturlige bakteriefloraen som h*n allerede har fått flere antistoffer mot gjennom livet i mors mage, mens på sykehuset kastes en rett ut i kampen mot mange mye farligere og mer aggressive fremmede bakterier. En venninne opplevde for en del år siden å miste sin friske nyfødte baby etter få dager pga en sykehusinfeksjon. Sånt skal selvfølgelig ikke skje på et sykehus, men faren er der likevel!

Hjemme får du i tillegg ha med jordmor HELE tiden, ikke bare innimellom når hun har tid, sånn som på sykehuset. Hun konsentrerer seg KUN om deg og fødselen din, og på den måten kan evt uforutsette ting oppdages mye tidligere. Følte meg MYE tryggere hjemme enn på sykehuset!

Hjemme er det dessuten du som styrer hele showet. Jordmor er gjest i ditt hus, ikke omvendt. På sykehuset ble jeg skikkelig irritert noen ganger, fordi jeg rett og slett følte meg litt invadert. Folk kom og gikk i hytt og vær, og ingen banket på før de kom inn. I tillegg må du forholde deg til mange forskjellige mennesker, og i mitt tilfelle opplevde jeg hele 3 jordmorskift, på de 12 timene fødselen tok.

Det ble kanskje litt rotete dette her, men jeg håper du fikk litt ut av det likevel! Lurer du på noe, så bare spør. Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan, og ellers er det jo flere andre her på hjemmefødsel-forumet som også sitter på mye kunnskap og erfaringer!

Hei!

Stå på ditt, stol på deg selv!

Da vi skulle ha vårt første barn, utviklet det seg etterhvert et sterkt ønske om hjemmefødsel hos meg. Kan ikke akkurat si det ble godt mottatt blant besteforeldrene, de prøvde blant annet argumenter som at det var risikabelt for meg og barnet.

Imidlertid lot de seg overbevise en etter en. Et par stykker av vitenskapelige undersøkelser som viser at risiko for mor og barn ikke er høyere hjemme enn på sykehus, en ga seg vel mest fordi jeg var veldig sta og ikke ville gi meg, mens min far først ga seg etter at jeg hadde en samtale med min gamle, kloke farfar. Farfar sa" Dette går sikkert fint, din far er faktisk født hjemme selv han".

Det var litt morsomt å kunne "slå i bordet" med det. Min far var nok ikke helt klar over hvor han var født.

Faktisk fikk jeg støtte fra alle av mine besteforeldre som fortsatt levde den gangen. De hadde nok et litt mer naturlig forhold til fødsel enn det man fikk på 60-70-80-tallet.

Det ble en flott hjemmefødsel på oss dengang, og da andremann var på vei var det ingen som lurte eller stilte spørsmål ved vår avgjørelse om ny hjemmefødsel.

Hvis du ønsker hjemmefødsel, så la ingen bruke dårlige argumenter for at du skal føde på sykehus. La andre bestemme over sine fødsler, men ikke vær redd for å ta styringen på din egen. Selvfølgelig, dersom legen din eller jordmor kommer med faglige, medisinske argumenter angående svangerskapet ditt, er saken en annen. Derimot kan du med god samvittighet lukke ørene for generell "synsing" om at hjemmefødsel ikke er trygt.

Har du funnet en jordmor som tar hjemmefødsler? Det finnes mange flinke der ute, men ikke vær redd for å spørre etter råd her inne hvis du ikke vet om noen!

Forresten tror jeg vi har termin omtrent samtidig! Jeg venter tredjemann 17. desember.

Tusen takk for alle oppmuntrende ord. Føler meg mye bedre=)

Jeg har ikke funnet noen jordmødre enda. Mesteparten av disse finnes visstnok på østlandet og jeg bor i bergen. Skal snakke med min egen jordmor om dette og spørre henne. Kanskje hun vet om noen. Det som hadde vært ideelt var om hun selv kom hjem til meg, men det er grenser for hvor mye hun skal gjøre for meg :P Forrige gang tok hun imot datteren min utenom arbeidstiden sin=)

Nellen: fantastisk å høre at du har to flotte hjemmefødsler bak deg=) Det blir nok en til fantastisk en^^

Hvor store var dine da de ble født?

Annonse

Lurer jeg har hørt om flere fra Bergen som skulle ha hjemmefødsel på denne siden her. (I litt gamle innlegg) Hvis ikke jordmoren din vet om noen, så sjekk med Fødsel i fokus, de har oversikt.

Ellers høres jo jordmoren som har tatt i mot dine to første ut som en spesielt flott person. Kanksje hun kunne tenkt seg å ta i mot din neste hjemme hos deg? Det skader jo ikke å spørre, i bunn og grunn er jo det å gi henne en kompliment, spør du meg.

Ungene mine var 3150 og 3500 da de ble født.

Hei igjen!

Jeg fant igjen det gamle innlegget om hjemmefødsler i Bergen. Der står følgende:

"i Bergen kan du kontakte jordmor Eva Nygaard, eller jordmor Liv Stangeland. De tar seg av hjemmefødsler i Bergensområdet:) "

Håper det er til hjelp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...