Gå til innhold

Laktoseintoleranse..noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

et par spørsmål:

hvordan merket dere at barnet hadde dette? Hva er "kjennetegnene" ? Og må de da kutte ut ALT med melk..eller kun ren kumelk?

Minien har hatt så løs mage siden han begynte i bhg, og vi samtidig slutta med amming. Mange bæsjebleier for dagen, og vi hører når han bæsjer seg ut..d "rumler" nedi bleia. Ellers er han i fin form, ingen tegn til noe slags sykdom/nedsatt almenntilstand..

Har akkurat merket to nye tenner på tur ut oppe..kan det være dette? Eller er det "vanlig" med "bløtsuppebæsj"i den aldern?? :=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

For et par mnd siden opplevde vi det samme med vår sønn, tok ofte 3 bæsjebleier i løpet av de første par timene av morgenen, og det var som du sier bare bløt bæsj. Skjønte ikke hvor dette kom fra. Lege og helsesøster rådet oss til å kutte melka i 7-10 dager, og da mener jeg alt med melk i. Fra sauser til pålegg osv. Alt måtte bort, hvis ikke ville ikke resultatet bli rett. For et omveltning tenkte jeg, men vi prøvde, og det virket. Bæsjen kom nå bare en gang daglig ca, og hadde fått tilbake "fasongen". Siden dette hadde effekt ville legen at vi skulle se det ann, prøve oss frem. Vi gir nå gutten vår mat med melk i, i moderate mengder, men han får ikke drikke ren melk. Det ser ut til å fungere greit. Pappan er litt overfølsom for melkeprodukter i perioder, så kan vel hende gutten har det samme.

Kanskje du skulle prøve dette, og se om det har effekt. Du kan jo og kontakte helsesøster for andre råd :)

Lykke til :)

Skrevet

jeg har selv laktose intoleranse. men kan ha moderate mengder i maten. snuppa har fått det samme ser det ut som, vi merket det siden hun begynte med skikkelig bløte bleier og mye vondt i magen, pekte på magen å sa aoao, sto på gulvet eller satt i sofaen å plutselig begynte å hylskrike å vri seg, da fant vi ut at noe må gjøres, kuttet ut ALL melk og ble mye bedre. nå får hun laktosefri melk i maten, men ellers ikke noe melk.

Skrevet

Symptomer var løs mage, magesmerter og luft.

Du trenger ikke unngå alle melkeprodukter bare de som inneholder laktose, dvs. melkesukker.

Det som inneholder mest laktose er brunost og prim.

Hvitost og smøreost er helt uten laktose. Ellers finnes det laktosefri melk og yoghurt (Litagoen og de små biolaflaskene).

Skrevet

Takk for svar:)

Jeg har ikke merka at han har magesmerter..men bare veldig løs/bløt avføring..og gjerne flere ganger om dagen. Av og til litt luft. Vet ingen som har laktoseint. i slekta fra før..men samboer har aldri drukket melk(hvetfall ikke i voksen alder)..så vet jo ikke..hehe. Vi får kanskje teste ut div.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...