Gå til innhold

Ang. den 1-literregelen og velling igjen

Anbefalte innlegg

Jeg har nå lest på Hipp sine tyske sider, der de har lov til å skrive om mme (i motsetning til de dustete reglene her). Det står det selvfølgelig også at morsmelk er best og blabla, men så kan de i tillegg informere om mme. Det står spesifikt at ungen selv må få regulrere antall måltider, og drikke til de blir mette. Står ingenting om øvre mengde. Det som derimot står er at man IKKE skal blande i andre ting, f. eks. grøtpulver i melka før babyen kan begynne å spise selv ved 4-måneders alder. Det kan gjøre at babyen overspiser, og at det akkurat tilpassede næringsbehovet som er i mme til små babyer kan bli forstyrra.

Dette kan jo ikke være reklame, for Hipp selger jo også grøtpulver.

En bekjent av meg har kontaktet Nestle, og de sier også at det ikke er noen øvre grense. Myten henger visst igjen fra tidligere da proteinnivået i mme var høyere.

I Tyskland har de forresten ulike mme fra Hipp så jeg også. Hypoallergen (H.A.) bl. a. Synd de ikke har bedre utvalg her:(

Fortsetter under...

Ja, jeg la også merke til det, da vesla var mme-barn. Så flott at du gjør seriøse undersøkelser, så får vi fakta på bordet. Synsing er litt skummelt når det gjelder ting som er ansett for farlig, sånn som morsmelkerstatning kan være hvis den ikke tiberedes og brukes riktig. :)

Babyer under 4 mnd. trenger ikke fast føde, og nå ser det også ut til at vi kan begrave det der 1-litershysteriet!

Hurra!

Til Blomstre, du bør vurdere om akkurat den delen skal omskrives i HOLDES OPPE-tråden.

Ha en god kveld alle morsmelkbarn og -foreldre! :)

Oi, en liten feil oversettelsen. Det står ikke "f.eks. grøtpulver" (som eksempel på hva som ikke skal tilføres melka), men "f.eks. korngryn" (Trodde "Getreideflocken" var "korngrøt", men det betyr korngryn/kornflak). Uansett så står det at melka ikke skal tilsettes noe da, siden næringsinnholdet i melka forstyrres.

Det om mengde står under eget punkt "Hvor mye skal babyen drikke?". Der ville det vel ha stått om det finnes en max. mengde. Står flere ganger gjentatt at de skal selvregulere, akkurat som når man ammer. At babyen vet når den er mett, og må få drikke det den vil.

Huff, driver og prøver å finne ut for jeg har bekymra meg så mye selv over den der literen. Tenkte jeg skulle begynne tidlig med velling. Men etter ha lest dette + svaret fra hun svenske ernæringseksperten som svarte meg på mail (og også sa at det ikke er grunn til bekymring om de drikker over en liter så lenge de ikke er overvektige), så kommer iallefall jeg til å bare gi mme til han er fire måneder!

Supert at du tar tak i dette Hanna30!

Av det jeg har klart å finne ut om dette, så er det jo svaret fra eksperten på matportalen sine sider fra feb2008, som er det jeg har lent meg til. Nå var det vel nettopp i løpet av 2008 at det ble iverksatt en ny forskrift for mme (vi som var her da husker jo alle fovirringen da de nye hipp pakkene kom). Så kanskje det hadde vært på sin plass å spurt om dette rådet fremdeles er gjeldene?

http://matportalen.no/artikler/2008/2/1202111501.43

Det er som du påpeker for store mengder protein man vil unngå. Sakset fra heftet "anbefalinger for spedbarnsnæring (til helsepersonell)":

"Hvis inntaket av protein er større enn behovet, brytes overskuddet ned til nitrogenholdige forbindelser som må skilles ut i urinen. Denne evnen er ufullstendig utviklet i de første levemånedene"

Videre står det en tabell for anbefalt proteininntak for barn som ikke ammes:

0-1 mnd - 2,7 g/kg kroppsvekt pr døgn

1-2 mnd - 2,07 g/kg kroppsvekt pr døgn

2-3 mnd - 1,57 g/kg kroppsvekt pr døgn

3-4 mnd - 1,47 g/kg kroppsvekt pr døgn

Så en øvre grense finnes jo! Men litt jobb å finne ut hvordan man ligger ann selv. Først må man se på barnets alder og vekt for å finne ut hvor høyt inntak babyen kan ha. Så må man finne ut på pakken hvor mye g/liter protein den inneholder og gange opp med hvor mye babyen drikker pr døgn for å se hvordan man ligger ann. Det er vel da strengt tatt dette man skal få hjelp til på helsestasjonen, og man har satt en 1-liters regel for å forenkle det for oss, og være sikker på at de som har for høyt proteininntak blir fanget opp - men da mulig 1- literen bør vurderes settes høyere etter at proteinmengden i mme ble lavere.

Mitt inntrykk er ikke at hs gjør denne beregningen, men at det blir synsing og at rådene da varrierer med hvem man spør - slik burde det ikke være!

Enig i at man ikke bør introdusere grøt/velling før 4 mnd uten grunn. Men dersom man har et reelt for høyt proteininntak så er man i en situasjon der man må velge det som gir minst skade av to dårlige alternativer....

Takk! Har aldri sett de proteinanbefalingene før. Men da har jeg regnet ut at min får dekket proteinbehovet med bare 7dl Hipp.. Hvis over det er belastning på nyrene, så bør han jo drikke mye under en liter da? Huff, jeg blir ikke klok på dette.. :( Han drikker ca. 1,2 liter nå og har gjort det i en og en halv måned. Er bare to og en halv måned nå! Hjelpemeg..

Her er link til heftet:

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00001/IS-1019__1971a.pdf

Les selv også, og se om du tolker det annerledes.

Tabellen er jo en annbefaling for proteininntak, så den sier jo ikke noe om hvor mye som er skadelig egentlig, hvor langt mye som kan være akseptabelt å gå over... Det står noe i teksten om at proteininntaket ikke bør overstige10 energiprosent før seks måneders alder. Men jeg vet ikke hva energirposent betyr.

Enig, dette er vanskelig! Heftet er jo for helsepersonell, så det er jo meningen at de skal kunne dette. Kanskje du kan printe ut å ta med til hs så kan dere finne ut av det sammen?

Annonse

Energiprosent er andelen av det totale energiinntaket noe utgjør.

Protein og karbohydrater har ca 4 kcal pr gram, fett ca 9 kcal/gram. Anbefalt fordeling er maksimalt 10% protein, 45% karbohydrat og 45% fett. Dersom man skal spise ca 650 kcal/dag, bør 65 av disse komme fra protein (dvs ca 15g protein), 300 fra karbohydrater (75g) og 300 fra fett (33g). Sammensetningen av alle MME på det norske markedet er i tråd med dette dersom de blandes ut riktig.

Småfolk inneholder 13g protein pr liter ferdig drikke. For et barn på 4kg blir dette 3.25g/kg, for et barn på 7kg blir det 1.86g/kg - dersom de drikker 1 l pr dag. Behovet for protein er større dess nærmere fødselen man er, og går altså ned når barnet vokser (fordi det vokser saktere). Men uansett er disse tallene høyere enn anbefalt proteininntak på s 24 i brosjyren - kan være jeg som har regnet feil et eller annet sted?

Jeg skjønner ikke helt sammenhengen mellom tabell 4 (energifordeling) og tabell 5 (proteingrenser), jeg synes ikke anbefalingen om mengder henger helt på greip. En 5 mnd gammel unge på 7 kg (omtrent snittet) skal i følge tabell 5 ha maksimalt 1.2 g protein pr kg kroppsvekt. Med 13g/liter vil dette si 650 ml MME pr døgn - og det er vel litt lite? Ved å drikke 1 liter, får ungen 1.86g/kg, altså 50% over anbefalingen. *forvirra*

Flere som er forvirra her, hehe:D

Jeg sendte mail til Hipp i Tyskland også jeg. Skrev det med 1-literregelen og at det sies det kan være skadelig for nyrene å drikke mer. Spurte hva de mener om det, og om man burde begrense melkemengden om den kommer mye over 1 liter. Her er svaret:

schön, dass Ihr Kleiner HiPP Milchnahrung bekommt.

Von HiPP Säuglingsanfangsnahrung darf Ihr Babys wie von Muttermilch so viel und so oft trinken wie es mag.

Wichtig ist dabei, dass Sie Gewicht und Größe Ihres Kindes altersgemäß entwickeln. Solange das Gewicht Ihres Babys im Normalbereich liegt, braucht die Trinkmenge nicht beschränkt zu werden.

Säuglinge haben ein noch ungestörtes Hunger und Sättigungsgefühl. d.h. sie trinken nach Bedarf und können Ihr Hunger- und Sättigungsgefühl in der Regel sehr gut selbst regulieren.

Zwischen dem 4. und 6. Lebensmonat kommen die meisten Baby mit Milch alleine nicht mehr aus und brauchen Beikost. Ihr Kinderarzt kann am besten beurteilen, wann ihr Baby reif für Beikost ist und feste Nahrung bekommen soll.

Ich wünsche Ihrem Kleinen weiterhin eine gesunde Entwicklung.

Herzliche Grüße

Waltraud Bischoff

De sier det samme som hun Hipp Norge at man bare må begrense hvis babyen er overvektig, så lenge den utvikler seg normalt og ligger i normalområdet på vektskurva skal de drikke så ofte og mye som de vil.

Jeg spurte også om velling forresten, om man skal begynne tidligere enn 4 måneder med dette hvis babyen drikker mye over 1 liter. Hun skriver at fast føde skal de først ha mellom 4-6 måneder, når babyen ikke lenger blir mett av melk. Det har altså ikke med mengde å gjøre, men at babyen trenger fast føde for å bli mett. Akkurat det samme som ved morsmelk.

Hvis man ser i forhold til den 10 volumprosentgreiene, stemmer jo dette. Volumprosenten protein i mme vil jo alltid være konstant, og hvis babyen utvikler seg normalt, trenger den jo energien den får i mme, og da vil heller ikke proteinnivået bli for høyt (den bruker proteinet til å vokse, og nyrene trenger ikke bryte det ned). Hvis babyen blir overvektig derimot, betyr det at den får for mye energi i forhold til vekt og alder, og da blir proteinnivået også for høyt og en belastning på nyrene.

Jeg lurer på, siden babyen har behov for større volumprosent protein etter hvert, er det ikke da mer protein i grøt enn i mme, isåfall er det iallefall tullete å gi velling/grøt tidlig. Det er DA babyen får i seg for mye protein! Men nå vet jeg ikke om det er større volumprosent protein i grøt enn i mme da, bare en tanke..

Men Lillenims har et poeng. Det ser ut som om det er større volumprosent protein i mme enn det som er anbefalt. Det er jo merkelig, mme er jo godkjent og skal være helt riktig sammensatt?

Blir tullete av dette. Men en ting er sikkert, jeg har slutta å bekymre meg og stoler på svarene jeg har fått. Bare nysgjerrighet som får meg til å fortsette å undre meg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...