Gå til innhold

Ammening, mme og grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en datter som akkurat har blitt 4måneder, fullammer, men i det sisste har hun blitt litt mer urolig og våkner flere ganger på natten så jeg tenkte jeg skulle bynne å gi henne litt grøt på kvelden, for jeg tror hun trenger mer mat enn den melken jeg klare å gi henne. Mannen min har i det sisste gitt henne mme på sengen til hun sovner. Men noen som vet om det går bra at jeg både ammer, gir litt grøt på kvelden og gir henne mme på sengen? blir det for mye forskjellig mat, eller skal det gå greit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler å ikke begynne med flaske på sengen - det er jo noe herk når tennene kommer....

Hva med å amme til "puppen" er tom på kveldstid. Så tar far over med flaske med mme eller pumpemelk.

Hvis du er smart, har du gjort deg klar for natten før siste amming. Så stuper du i seng og overlater leggingen til far - på den måten får du deg litt mer sammenhengende søvn!

Et alternativ etterhvert er jo å begynne med velling på kvelden.

Skrevet

Har hun vært urolig lenge? Hvor ofte ammer du på dagtid? Det kan godt være økedøgn, i såfall er det bare å innrette seg etter sjefsjenta et par dager og gi henne mat når hun vil ha. Da øker produksjonen og hun kan få nok på dagtid.

Det samme skjer dersom du har sluttet med nattamming, eller kuttet ut et nattmåltid - da må maten hun ville fått der dekkes via de andre måltidene, og puppene må stimuleres til å produsere mer på dagtid.

Matmessig går det fint å blande sånn som du gjør, men av praktiske grunner ville jeg ikke vent henne til flaske i senga. Vi gir ei flaske MME med grøtpulver i (velling) etter bading, før sengetid, og jeg ammer henne på sengekanten - helst IKKE til hun sovner. Innimellom legger far henne alene, slik at hun ikke glemmer gamle kunster om å sovne uten pupp og sånn.

• 2 uker senere...
Skrevet

Tusen takk for svar! :) Hun hadde vært urolig i ca en uke. Ammer med ca en time eller to mellom hver gang..merker tydelig forandring i melkeproduksjonen,så håper bare ikke den forsvinner helt. Har gitt henne grøt før leggetid nå i litt over en uke, og tror magen tåler det bra. Sov godt de 3 første dagene, men nå våkner hun mye oftere en da vi startet med grøten.. max stress.. men håper at det er fordi hun er litt små-forkjølet, og at det går over snart! :/ Ser vertfall ut som hun er mett etter grøten, for hun slutter å spise når det nesten er tomt.

Flaske i sengen var vell ikke akkurat vår lureste ide nei, så det ble bare gjort et par tre ganger. ;) Får melk til vi ser at hun nesten sovner, så legger vi henne.

Skrevet

Ikke gi flaske på sengen - stygg uvane og teit når tennene kommer.

La heller far gi en flaske med f.eks. velling på kvelden før natten.

Du kan sikkert også begynne med grøt om du vil det.

Ikke noe problem å gi forskjellig.

Det er ikke lurt å stappe innpå alt av fast føde for dagen rett før legging. Det blir de tunge i magen av og man risikerer et barn som sover dårligere og ikke bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...