Gå til innhold

Hydrokortisol når man er gravid? (Noen som har binyretretthet, eller lignende som kan forklare hva de gjorde, og om det hjalp med hydrokortisol)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk et tips av ei venninne, som nettopp har funnet ut at hun har binyretretthet, at hydrokortisol hjelper. Selv har jeg de samme symptomene som hun har og har en mistanke om at jeg kan ha det samme, men forskjellen på meg og henne er at jeg er gravid og er i tvil om jeg kan bruke hydrokortisol. Noen som vet om det er skadlig for fosteret?

Beklager for et rotete innlegg, men er veldig gira på å finne ut om dette virkelig kan kureere det jeg har eller om det bare er hodet mitt som er ødelagt.

Skrevet

Uansett om det er skadelig eller ikke for fosteret.

Burde du ikke starte med å ta deg en tur til legen og få bekreftet at det er binyretretthet?

Mange symptomer som kan være like og skal man prøve ut det ene og det andre fordi det kan jo være det, så stakkars kropp.

Skrevet

Jeg har tatt det opp med legen. Han har tatt en blodprøve på 9 år, og mener at jeg heller har angst og er hypokonder.

Kortisol burde vel ikke være farlig om man prøver det ut 4-5 dager? Er bare en krem.

HI

Skrevet

HudrokortisoN med N, ikke L.

Det er en krem som brukes når du har eksem, er ikke farlig for fosteret.

Ingen ting som heter hydrokortisol.

Hydrokortison kjøpes reseptfritt på apoteket.

Skrevet

Det er noe som heter KORTISOL jo!

Men salven heter HydrokortisoN :)

Skrevet

... og tablettene som man tar ved binyrebarksvikt heter Cortison. De er reseptbelagte, og det trodde jeg Hydrokortison også var.

Jeg har ikke hørt om binyretretthet, og det har ikke legehåndboka heller. Uansett vil en krem du smører på huden ikke ha noen som helst effekt på binyrene dine. Men ifølge Felleskatalogen går det heller ikke over placenta, så for all del, slå deg løs.

At legen din kun har tatt èn blodprøve av deg på ni år, høres lite troverdig ut. Da bytter du i så fall lege.

Skrevet

Ehhh...Du burde sjekke faktaene dine Super- Mish.

Prøv å google binyretretthet. Feks Binyretretthet behandling, så vil du se at faktisk en krem kan føre til at man får mer av hormonet kortisol, som er et stresshormon, som igjen går på binyrene. All krem går inn i blodbanen.

At min lege har tatt EN blodprøve på 9 år, er et faktum, enten du vil tro det eller ikke.

HI

Skrevet

Og en feil til i teksten din. Hydrokortison er IKKE reseptbelagt. Slutt med synsing og "truing", Super- Mish

HI

Skrevet

Jo takk, det vet jeg, men er ikke noe humor gjemt inni mine innlegg her fra min side.

HI

Skrevet

Jeg skrev at jeg _trodde_ Hydrokortison var reseptbelagt. Sjekker mine fakta nærmere og ser at den svakeste kremen ikke er det.

Og effekten blir ikke systemisk når man smører det på kroppen, med mindre man har store brannskader e.l. Desto mindre med reseptfri utgave.

Behandlingen av binyrebarksvikt (eller binyresvikt, for den del) er fremdeles substitusjon av hormoner, i tablettform.

Når det kommer til diagnosen binyretretthet, ja, jeg kan også bruke google, men jeg lar ikke "Sonjas stoffskifteforum" trumfe skolemedisinen. Noe det aner meg at du gjør - scenarioet er en slitsom pasient (deg) som klager over diffuse symptomer, symptomer som høyst sannsynlig skyldes psykosomatisering. Legen utreder deg for alt som tenkes kan av fysiske lidelser og konkluderer med at du trenger samtaleterapi e.l. Det finner du deg ikke i, derfor fremstiller du det her som om "legen har tatt èn blodprøve på ni år".

Men, som tidligere nevnt (eller "truet", hva nå enn du mener med det), Hydrokortison vil ikke ha noen effekt på babyen din, så det er bare å fylle badekaret med krem.

Skrevet

Vi får se da vettu, Super Mish, så får du sitte der med dine fordommer og liksomkunnskaper innenfor et område du tilsynelatende ikke har peil på. Jeg har vært hos legen 4 ganger på 9 år. Alt han har gjort er å ta en, JA EEEENNN, blodprøve for å utelukke lavt stoffskifte. Det hadde jeg ifg prøveresultatene ikke, og han konkluderte da med at siden blodprøvene var normale, var jeg hypokonder, tenkte for mye på symptomer fra kroppen, og at jeg hadde angst. Har brukt 9 år med terapi, zoloft, cipralex, trening og kostholdsendringer, uten hell. Derfor mener jeg at det er på sin plass å begynne å forske på egenhand, for jeg tror ikke på å sette seg på ræva å tro at man har angst løser noenting. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke har angst.

For å rydde opp i hodet ditt, så er ikke binyrebarksvikt, binyresvikt og binyretretthet det samme! Så google videre du, for det klarer du ikke så godt. Står mye mer enn "Sonjas stoffskifteforum" Fikk over 1 mill treff jeg. Skolemedisin eller ikke!

HI

Skrevet

Jeg googlet også binyretretthet, men det kommer bare useriøse sites opp.. Dvs homeopati, naturmedisin osv. Så langt jeg kan finne er ikke dette en reell diagnose en gang (innen skolemedisin).. Om du er så misfornøyd med legen din - hvorfor ikke bytte? Redd for at en annen lege skal komme til samme konklusjon som din nåværende lege??????

Skrevet

Hvorfor jeg ikke bytter fastlege, er fordi det ikke er en ledig lege på mils omkrets, og siden sønnen min følger min lege, og det er umulig og få han over til fars lege, gir det meg ikke så mye valg. Kan ikke reise flere mil for å dra til legen! Også bruker jeg sjeldent lege, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal bytte. At dere tror at jeg er ikke vil innse at jeg har angst, bryr jeg meg ikke så mye om, men jeg vil bare si at jeg VET ganske sikkert at jeg ikke har angst. Jeg er glad, har en fin hverdag ellers, bortsett fra disse symptomene fra det jeg tror er binyretretthet, jeg er pigg og trener endel, bortsett fra når jeg blir veldig sliten, det er da problemene slår til. Har ikke noen anfall, og er sjeldent redd. Hyperventilerer ikke, og jeg har ingenting som samstemmer med diagnosen : Angst!

HI

Skrevet

Hva med ta det opp med jordmor eller en gynekolog på fødeavdelingen? Bør ikke starte opp med kortison uten å rådføre seg med fagfolk. Kortison påvirker også fosterets binyrer.

Skrevet

Hydrokortison påvirker ikke fosteret på noen måte, 10.00. Det går såvidt inn under huden må mor. Det er alt for lav dosering HI. Jeg råder deg til å gå ferdig gravid, og bestille time hos en endokrinolog for 24timers måling av kortisolen din/hormonene dine. Syntes at det er flott at du ikke gir deg, jeg. Du kjenner din egen kropp bedre enn disse suppehuene her inne. Håper du finner ut hva det er :)

Lykke til.

Skrevet

Ordet binyretretthet står ikke i min medisinske ordbok i hvertfall.

Er det Addisons sykdom dj tenker på? I så fall er dette en diagnose legen din må sette og gi medisiner i form av tabletter. Salve hjelper ingenting på dette. kremer og salver brukes kun til eksemer og annen hudirritasjon

http://felleskatalogen.no/ og søk hydrokortison. Det var ingen treff på Hydrokortisol i fk

Skrevet

Binyretretthet er binyresvikt i en mildere form. Har man binyresvikt/binyrebarksvikt betyr det at binyrene ikke produserer kortison, eller nærmere ingen kortisol. Har du binyretretthet, produseres det lav mengde med kortisol, sånn akkurat i grenseland. Dvs at de gangene binyrene ikke får produsert nok kortisol, får man samme symptomer som en binyresvikt. Det er ikke så alvorlig som Addison, men kan føre til det, om man går for lang tid uten å finne feilen.

Skrevet

Siden jeg, i følge HI, er så dårlig til å google, sitter jeg nå og blar i Robbins & Cotrans Pathologic Basis of Disease.

Adrenokortikal insuffisiens deles i tre typer, 1) primær akutt (adrenal krise); 2) primær kronisk (Addisons, som kan lede til primær akutt ved manglende substitusjonsterapi); 3) sekundær adrenokortikal insuffisiens.

Av disse tre er det den siste som initielt høres mest ut som binyretretthet. Men dette er en tilstand som kommer av skader/dysfunksjon i hypothalamus/hypofysen, dvs cancer, stråleskader e.l.

Jeg er enig med annie lenger oppe som sier at 24h-måling av hormonnivåer (+ evt en synacthentest) er nødvendig, siden nivåene svinger på døgnbasis. Men samtidig, hvis det er så lett å finne informasjon om "binyretretthet" på internett, burde ikke de samme sidene inneholde informasjon om behandling? Å gå til fastlegen med en diagnose man har funnet på selv blir jo som å drive eksorsisme med penicillin.

For de som skulle lure, grunnen til at jeg engasjerer meg i dette er at jeg har flere i nær familie med Addisons sykdom, samt at stoffet var svært relevant for meg i eksamenssammenheng for noen måneder siden.

La meg til sist påpeke at det HI i utgangspunktet spurte om, var om det er ok å bruke Hydrokortison under graviditeten. Det har du fått svar på opptil flere ganger nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...