Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så genialt ut helt til jeg leste metoden hun brukte for å få det til. rykende varmt i en gryte høres ikke bra ut for ullfibrene, så de klærne der er nok som bomullstøy å regne.

Skrevet

Det går faktisk helt fint an å "koke" ull uten at de blir ødelagt, det er når det er bevegelse i kombinasjon med varme det skader ullen - så vidt meg bekjent i allefall. Det vil si når vannet koker og det kommer bobler i gryta..

Skrevet

Funker sikkert det der ja:)

Men jeg søkte endel på nett jeg, og så dukket det opp noe som heter sitronsåpe. Det var en tråd ett eller annet sted der noen skrev og tenkte at da kanskje sitron funka?

Vel... jeg hadde liggende en ulldress som av en eller annen grunn hadde fått masse mørkebrune flekker på seg... prikker...

Jeg kjøpte sånn sitronsaft (sånne små gule), og mens dressen var tørr fuktet jeg prikkene med sitronsaft og lot den ligge en stund... sikkert noen timer.. og på ettermiddagen da jeg skulle sjekke var prikkene borte:))

Vet ikke hvor bra eller dårlig dette er for ulla da, men vil ikke tro det skader?? Dressen blir i allefall likevel arvet av lillesøster til neste år tenker jeg:) (var en lys ullfleecedress fra sparkjøp detta)

Ja, jeg vaska den i maskina i milo etterpå da..:)

Skrevet

Gallesåpe tar også en del flekker på ulltøy.

Skrevet

Jeg har også hørt at det er bevegelsen i vaskemaskinen som gjør at ull ikke tåler høy temperatur der. Men koker du i kjele så ødelegger ikke dette ulla.

Interessant det med sitron da, men funker det på gamle flekker på ull som allerede er vasket? Eller må flekkene være ferske?

Skrevet

Har hatt problem med noen bæsjeflekker på ulltøy. Har funnet ut at det går bort om jeg legger flekken i bløt m Milo en stund før jeg vasker plagget i maskin. Har fungert på "ferske" flekker og gamle :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...