Gå til innhold

Flere som har høytblodtrykk her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt litt høyt blodtrykk den siste uken og konstant hodepine.var på kontroll hos legen i dag og skal tilbake om 2 dager å sjekke det igjen.blotrykket var 148/95 og 2 i ødem.det som plager meg mest er den intense hodepinen:(fikk beskjed om å ta paracet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når har du termin?

Jeg fikk også påvist høyt blodtrykk i uke 27 og ble satt på medisiner faktisk. Nå har jeg 13 dager igjen til termin og blodtrykket stiger, men de velger å ikke gjøre noe med det. Skjønner ikke helt hva de tenker med.

Jormor på føden mente at høyt blodtrykk kunne faktisk hjelpe til en lettere fødsel fordi hjernen og kroppen virker sånn at babyen kommer ut fortere. Ikke vet jeg, men hun sa så. Ikke vær redd for å ta paracet. Men synes blodtrykket ditt var litt høyt ja, så du kan jo be om en døgnmåling så de får til å se gjennomsnittet? Det gjorde jeg, kjip natt med disse ledningene men de tok det iallefall på alvor da. :-) Det er jo ikke farlig å gå noen mnd med høyt blodtrykk, men som du sier så er det både hodepine og ødem med i bildet. Så de følger deg nok opp :)

Skrevet

Vær så snill å ta dette på alvor. Jeg vet ikke hvor lenge du har igjen, men jeg opplevde det samme som deg. Første gangen var det 14 dager før termin. Var til kontroll på dagen, jm sendte meg hjem med beskjed om å si ifra om jeg fikk mer hodepine. Samme natt fikk jeg kramper - eklampsi. Siste svangerskap fikk jeg svangerskapsforgiftning i uke 32. De klarte å holde igjen fødsel til uke 37, men jeg var for det meste innlagt med kontinuerlig oppfølging. Det var nervepirrende og da fødselen var vel overstått sa jeg : ALDRI MER! Men nå er jeg gift på nytt å 35 uker gravid. Var sprek frem til uke 25. Da fikk jeg ødemer og blodtrykket steg. Jeg ble sykmeldt på dagen. Siden uke 32 har jeg gått til kontroll 2 ganger i uka. Jeg har nå 2-3 i ødem og bt ligger på 140-150/90-95 Det er slitsomt og jeg har fått føle på angsten siden sist. Gynekologen sier at jeg ikke får bortforklare noe. ved hodepine og/eller synsforstyrrelser, kvalme, smerter øverst i magen må jeg ta kontakt umiddelbart. Han sier at ødem kan gå opp til hjernen.

Jeg synes det ikke høres logisk ut at høyt bt gir lettere fødsel. Jeg hadde som sagt høyt bt sist og både jeg og babyen ble nøye overvåket. Jeg fikk da beskjed om at høyt bt ikke var gunstig for noen av oss, og at blødningsfaren etterpå ble større.

Jeg sier ikke dette for å skremme deg, men ta heller kontakt med føden en gang for mye. Hvil MYE! Det er det eneste som holder trykket nede hos meg.

Skrevet

Jeg har termin 23 sep,så ikke så lenge igjen heldigvis.fikk førstemann 5 dager før termin sist.jeg fikk også høytblodtrykk på slutten med han.ble lagt inn 15 dager før termin med totalt hvile.bt var da litt høyere 150/100,men ingen hodepine som nå.legen min ringte til vakthavende på føden når jeg var på kontroll i går.hun så at så lenge urinen var fin så kunne jeg bare komme på kontroll igjen om 2 dager.er visst tydelig at det er proteiner i urinen de går etter,men uansett så syntes jeg det er rart at de ikke tar gravide med høyt blodtrykk og hodepine mer på alvor.får høre hva legen har å si igjen i morgen.ikke gøy å gå rundt sånn heller:(

Skrevet

Det er viktig med nøye oppfølginger- kjempeflott at du får tilbud om det! Problemet med for høyt blodtrykk er at det kan være negativt for morkaken, og at morkakefunksjonen kan bli dårligere ved alt for høyt trykk over lang tid. Jeg har også litt forhøyet trykk og hodepine og ødemer (125/88), og det som fungerer for meg er å ligge mye i løpet av dagen, og slappe skikkelig av til rolig musikk før sengetid. Er nå i uke 39, har hatt disse plagene siden uke 33- ingen forverring heldigvis!

Du kan også senke skuldrene om du ikke har proteiner i urinen, da du MÅ ha det for å ha svangerskapsforgiftning :)

Ang paracetbruken- vil bare si obs- det kan være skummelt å "kamuflere" hodepinesymptomene dine ved å bruke paracet. Om du har hodepine, kan det være greit å følge litt med på den og hvis du bruker smertestillende kan du unngå å merke forverringer tenker jeg.. Også er det jo mye i media for tiden om paracetbruk hos gravide og allergier hos småbarn, at dette står i stor sammenheng.. Jeg bruker personlig sjelden og aldri paracet, kun ved ekstreme hodepiner som jeg vet årsaken til.. (dagen-derpå osv).. :) Så minimale doser er nok tingen :)

Lykke masse til!

Skrevet

Jeg har spor av proteiner i urinen nå. det hadde jeg sist også. Men den gangen jeg fikk kramper var urinen fin på ktr. D kan hvist snu fort tror jeg. Ikke gøy iallefall. De bør jo ta hensyn til hvordan du var sist også. Hvorfor ta sjanser. Ikke mange dagene igjen, så det er ingen fare om babyen blir født nå.

Denne gangen har de tatt blodprøver av meg et par ganger, så selv om urinen har vært fin har de ikke stolt 100% på den. Jeg har fått beskjed om at 2 av 3 (høyt bt, ødem, protein i urinen) behandles som svangerskapsforgiftning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...