Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 7mnd og hun er utrolig kresen når det gjelder middag. Middagsglass kan jeg bare glemme, så jeg lager alt selv.

Problemet er bare at hun er ikke så gira på dette heller! Hun kan ta noen skjeer, men resten må lekes og lokkes inn. Jeg er redd dette er noe som kommer til å følge henne, jeg ser jo hun er sulten, så hvorfor spiser hun ikke? Jeg har prøvd mange varianter. Kan telle på en hånd de gangene jeg har lyktes å få i henne middagen uten nå mye tull.

Flere der ute som har kresne barn og kan fortelle meg at dette vil snu?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var Knerten også en periode. Tror det var ca 5-7 mnd. Men så løsnet det og nå spiser han omtrent alt, han er 9 mnd nå. Det er jo forståelig at de er litt skeptiske i begynnelsen når de får mange nye smaker og konsistenser, men det er bare å fortsette å prøve og prøve, så kan det jo hende det løsner for dere om ikke så lenge.

Forresten må jeg absolutt anbefale samspising hvis dere ikke allerede spiser sammen, det har stooor effekt her. Han er kjempebegeistret over å spise det samme som oss - sammen med oss.

Skrevet

Tusen takk for tips og trøst! :-)

Jeg spiser alltid ett eller annet sammen med henne, og det hjelper til en hvis grad...

Men da er det altså håp!

:-)

Skrevet

Sånn er mini også!

Forresten abella: Når begynte dere med samspising? mini er nå 5mnd og lurer om det lønner seg for meg å begynne med det nå?

Men han skal jo på død å liv LIGGE på fanget å spise, vil ikke sitte i vippestol eller noe annet. KUN fanget. Hvordan avvenne dette?:)

Skrevet

Nå har jo du styra masse med mat og strikte rutiner når det gjelder mat og ungen din..... Jeg tror det er helt normalt at unger ikke spiser pent og pyntelig, uansett alder og hva man tilbyr de. Sånn er mi og alle de andre ungene jeg kjenner oxo. Om du senker skuldrene litt, innser at barnet ditt ikke sulter ihjel om hun ikke spiser etter normen og til andre klokkeslett enn hva du har sett for deg, så blir mat og spising mer lystbetont for dere begge.

Gikk en serie på tv Norge om akkurat dette du "driver" med; unger som får fullstendig spiservegring hjemme fordi det alltid er så masse styr rundt måltidet og mor og far blir stressa. Rikshospitalet i Oslo har åpnet en egen spsieklinikk for å hjelpe til med problemet som bare øker i omfang.... Grunnen til at unger får skikkelig problem med mat, være seg at de bare skal ha melk på flaske til de er ti år, eller bare spiser brødskive med smør, er at de i utgangspunktet var litt skeptiske til nye ting men i tillegg så styra foreldrene noe innmari med maten fordi de var redde for at ungne ikke spiste nok, til rett tid, i riktige mengder og på rett måte.....

Jeg anklager deg ikke for noe, du vil bare være verdens beste mamma som resten av oss, men slapp litt av! Du har et barn; barn gjør de underligste ting med mat, noen dager spiser de masse, andre dager spiser de mindre, noen dager liker de spaghetti andre dager vil de bare ha fisk osv osv osv. La barnet ditt spise i sitt tempo når huun er sulten. Ikke etter hva klokka er eller hva du tror alle andre unger spiser og i slike mengder som "alle andre". Om vekten skulle gå dramatisk nedover, er det noe feil og da vil helsesøster ta affære sammen med deg ;)

Mi skulle f.eks IKKE ha pupp igår. Hun er fem mnd og pupp er hovedbestanden i alt hun spiser. Neivel, så var ikke pupp spennende, men mat på glass var stas og grøt oxo. Da fikk hun det i stedet, når hun var sulten. Idag er pupp kjempegodt igjen, men kanskje hun da ikke vil ha grøt i kveld. Jeg flipper ikke av den grunn; jeg gir henne den maten hun ønsker seg selv om man "SKAL FULLAMME TIL DE ER 6 MND, HELST LENGRE" ifølge alle kloke hoder ;)

Skjønner du hva jeg mener??

Slapp litt av og ikke lag så mye styr over hva hun spiser og ikke og hva klokka må være når mat skal inntas! Hvordan skal det bli når hun bare skal gå i rosa tutu-skjørt da??

Skrevet

Du har helt rett. Det er jeg som lager problem hvor det ikke er noen.

Litt komisk i grunn... Men i to dager nå har jeg slipt taket på "klokka" og mengden og vet dere hva: JENTA SPISER! :-)

Skrevet

Selvfølgelig spiser hun; hun er en frisk og perfekt jente med en små-hysterisk mamma som lager krøll ;)

Kjempeflott at du ser at hun "fungerer" som hun skal! Kos deg med jenta di og alt dere opplever sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...