Wopi Skrevet 14. september 2010 #1 Skrevet 14. september 2010 Jeg er forbi termin, og må slå i hjel dagene. Så nå tenkte jeg å bake litt, til barselbesøk som uansett ikke er langt unna. Har dere forslag til kaker som kan fryses og som er gode?
cadence Skrevet 14. september 2010 #2 Skrevet 14. september 2010 Sjokoladekaker!!! Glasur eller ikke, det tar jo null tid å lage glasuren:) Har oppskrift på en kanelkake som er utrolig god (men en kaloribombe), kan sende deg den hvis du er interessert.
blid frøken :) Skrevet 14. september 2010 #3 Skrevet 14. september 2010 Alt av av langpanner; gulrotkake, sjokoladekake, krydderkake m.m. Muffins, american cookies. Dette var det jeg kom på i farten. Lykke til med baking og venting. Jeg er selv 1 uke over og frysa er full
Gjest Skrevet 14. september 2010 #4 Skrevet 14. september 2010 snikkerskake den tiner på fem min, serveres med is eller krem. Og den er så mektig at du trenger ikke mye av den. mmmm se på detsoteliv.no
blangn Skrevet 14. september 2010 #5 Skrevet 14. september 2010 Jeg har oppskrift på en deilig daim iskake. Det er nøtter i bunnen, men de kan du jo evt bytte ut med knust kjeks (ala ostekake) dersom du ikke vil spise nøtter mens du ammer. :0) Bunn: 3 eggehviter piskes sammen med 100g sukker. Bland i 100g hakkede mandler eller hasselnøtter (evt en blanding). Fordel gjevnt i en rund form og stek i 1time ved 150grader. Bunnen avkjøles og løsnes fra kanten, men beholdes i formen. Fyll: Pisk eggedosis av 3 eggeplommer og 100g sukker (sett til side) Stivpisk 3dl fløte og tilsett 1ts sterk kaffe. Hakk 1 stor plate daim (evt bruk en pakke med daimstrøssel til is). Bland eggedosis, krem og daim og hell blandingen over den avkjølte bunnen) Settes i fryseren og taes frem ved servering. Lykke til med alt som kommer!
mio34 Skrevet 14. september 2010 #6 Skrevet 14. september 2010 Har funnet denne bra mat bloggen: http://trineblogg.blogspot.com/search/label/Gjærbakst Har laget innbakte horn pluss boller, det ble kjempegodt, pluss at det ble noe til overs til å ha i fryseren
Hera_75 Skrevet 14. september 2010 #7 Skrevet 14. september 2010 Har fått tips om at man ikke trenger masse kaker i fryseren, fordi folk kommer med kaker på besøk. Det man kanskje har mer bruk for er ferdige supper og gryter og slikt, slik at man ikke trenger å tenke så mye på handling og middagslaging i den aller første tiden, men har noe sunt og godt "på lur". Ikke meningen å ødelegge bakegleden her, altså!! Bare kom på at at dette er noe jeg har hørt fra flere..
Hera_75 Skrevet 14. september 2010 #8 Skrevet 14. september 2010 Cadence - utrolig god kaloribombe av en kanelkake - det kunne jeg godt tenke meg å få oppskrift på!! Kan jeg det?
lykkeligmammaoglillemor<3 Skrevet 14. september 2010 #10 Skrevet 14. september 2010 Er selv begynt å bake, og igår smalt jeg fort sammen en røre til mokkabiter som er veldig god, og ikke minst tiner fort når du plutselig trenger noe godt til kaffen (",) 2 egg 3 dl farin piskes til eggedlosis 1,5 del melk 4,5 dl hv.mel 3 ts bakepulver 150 g smeltet margarin 2 ts vaniljesukker 1 ss kakao 180 grader i 30 min. Fyll: 3,5 dl melis 4 ss smeltet margarin 4 ss sterk kaffe 2 ts vaniljesukker 1 ss kakao Når jeg lager den i langpanne bruker jeg å doble oppskriften, men bruker da litt mindre sukker til eggedosisen.
minnimus83 Skrevet 14. september 2010 #11 Skrevet 14. september 2010 har du oppskriften på kanelkaken du har nevnt, er en stund til eg skal begynne å bake noe til fryseren men alltid kjekt å finne ut hva eg skal bake?
laroos Skrevet 14. september 2010 #12 Skrevet 14. september 2010 Langpannekaker er som regel et sikkerstikk. Sjokoladekake og skuffkake er supre. Men signerer noen av de over her som sier at det slettes ikke er nødvendig med så mye i fryseren - de fleste besøkende er (og bør være) høflige nok til å ta med seg kaker selv!
cadence Skrevet 14. september 2010 #13 Skrevet 14. september 2010 KANELKAKE Sett ovnen på 175-180 grader, lag røren mens ovnen varmes opp. 4 kopper sukker 4-5 ts kanel (eller mer, jeg dobler gjerne siden jeg eeelsker kanel) 3 ts natron 6 kopper hvetemel 4 kopper kefir 1 kopp smeltet smør/ margarin Bland det tørre (spar igjen litt av melet, ikke alltid nødvendig med siste koppen) og tilsett det våte. Ha over i langpanne (har aldri smurt langpanna), settes midt i ovnen i 20-30 minutter. GLASUREN: 100 g smør 250 g melis 1 ts vaniljesukker 1 ss kakao 3-4 ss kaffe Jeg har fortsatt til gode å mislykkes med denne, og jeg er alt annet enn god på kjøkkenet. En sikker slager som min datter er helt vill etter, og som familie/venner/kollegaer "frykter"
Hera_75 Skrevet 14. september 2010 #15 Skrevet 14. september 2010 Hjertelig takk - skal testes i en fei!! Ingen barselbesøk med det første her i gården, jeg snoker her på 3 trimester selv om jeg bare er i 2, for det er så mye hyggeligere her. Så denne kaken skal brukes som ventekake ;-) Kanel skal jo liksom sette igang fødselen - en fin unnskyldning for å spise masse sånn kake når den tid kommer.
septermor Skrevet 14. september 2010 #16 Skrevet 14. september 2010 muffins er greie å fryse ned, og de er greie å tine også! Ellers er bakverk ofte populært: boller og rundstykker og denslags. heldig du er som har overskudd til å bake. jeg bare sover og sover.
MyLittlePony Skrevet 15. september 2010 #17 Skrevet 15. september 2010 Hei! Ser at mange her sier at folk tar med seg barsel-mat...enig i at de burde det, men tror ikke jeg hadde stolt på det altså?? Ser ikke for meg at de fleste av mine venninner hadde gjor det altså... Tips til utrolig god kake som kan fryses: OREOKAKE!! Den er helt fantastisk, og er blitt en favoritt her i huset :-) Du finner oppskrift på nettet da dette er en veldig populær kake :-) Eneste er jo at det er en skikkelig kake-kake, og blir kanskje litt stor å ta opp om dere får et par på besøk?? Kan eventuelt dele den i stykker, eller kanskje lage den mindre? To små heller enn en stor? Er jo ikke så kjekt å servere en halvspist kake...hehe... Lurer på om jeg skal lage den i en liten langpanne, for da er den lett å dele i fine firkantede stykker :-)
Wopi Skrevet 15. september 2010 Forfatter #18 Skrevet 15. september 2010 Tusen takk for mange innspill, jenter. Jeg hadde vel i grunn planlagt å kjøpe inn noen iskaker og diverse som enkelt kunne tas ut. Men det var før jeg gikk over termin og dagene ble laaaange! Så dette er rett og slett tidsfordriv. HeHe, hadde bakt en kringle, men den gikk med til lunsj i går, gitt! Den ventetiden er så kjedelig, altså!
Wopi Skrevet 15. september 2010 Forfatter #19 Skrevet 15. september 2010 Du lager den i stor langpanne?
heldigesnart4barnsmamma Skrevet 15. september 2010 #20 Skrevet 15. september 2010 Litt anna snacks som er supert å fryse! "Suksessterte" (mandel/ nøttebunn og eggekrem imellom og oppå, og sjokolade på toppen) blir også kalla "gulekaka". "Verdens beste/ Kvæfjordkaka". Desse kakene blir i alle fall alltid godt tatt imot hos meg I tillegg har vi cøliaki i familien og desse kan godt lagast med glutenfritt mel!
termin 17.10.10 Skrevet 15. september 2010 #22 Skrevet 15. september 2010 Suksseterte er perfekt og ha i fryseren. Den kan man bare ta ut av fryseren og skjøre opp bitene man vil ha og dette resten tilbake i fryseren med en gang. Bitene tiner på 15 min. Ellers kan man lage Chocolate chip cookies. Da har man deigen i i fryseren som en lang pølse og skjærer opp de bitene man trenger og steker de i 10 min. Disse er FARLIG GODE!!! Oppskriften: http://www.nrk.no/programmer/tv/frokost_tv/5232526.html
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 15. september 2010 #23 Skrevet 15. september 2010 Mmmmm...her var det mange deilige forslag. Nå i eplesesongen er jo eplekake i langpanne også kjekt å bake og fryse ned i mindre biter. Så kan vi ha eeeeekstra mye kanel på den biten vi spiser nå - og håpe det hjelper :) Ellers synes jeg jo både is og Daim-kaken fra frysedisken til Rema også er grei å ha på lur jeg...en kan jo nesten ikke forvente hjemmebakt på barselvisitt Veldig greit med gjester som tar med seg mat forresten...det er min tur til å ha forening neste gang...og den ble iallefall organisert over hodet på meg. Alle de andre fordelte oppgaver seg imellom - så jeg aner ikke hva som skal serveres engang... Har teflonhjerne for tiden så husker bare at jeg holder kaffe, brus og dekke bord. Juhuu - får håpe det ikke blir overtid da - for foreningen er kun 10 dager etter termin
Wopi Skrevet 16. september 2010 Forfatter #24 Skrevet 16. september 2010 Nå skal jeg forsøke å bake kaka di, Cadence. Takk for tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå