Gå til innhold

Kjønnsseleksjon

Gjest Angelstath

Anbefalte innlegg

Gjest Angelstath

Hei alle sammen!

Det er jaggu lenge siden jeg har vært her inne! Smublet mer eller mindre over siden og måtte lese et innlegg...å resten av tråden. Jeg ble så provosert av jeg måtte logge meg inn, men finner ikke igjenn innlegget for å få yttret min mening der.

Dessuten var innlegget blitt noe gammelt, så kanskje det er flere som ønsker å dele sine meninger.

Tema er kjønnsseleksjon! For eller imot - og hvorfor??

Noen har genetiske feil som gjør at de kun får et friskt barn om de får det ene eller andre kjønnet.

Noen ønsker seg så sterkt enten gutt eller jente, og de har penger til det...burde de ikke da få ta kjønnsseleksjon om de ønsker det?

Noen har mange barn med et kjønn, og ønsker seg det andre kjønn, burde de da ikke få det de ønsker deg?

Noen kan ikke få barn i det hele tatt, å må ha hjelp!! Er det da feil om de velger kjønn når de alikevel har muligheten fordi cellene ligger jo der i skåla for å bli undersøkt alikevel??

Min mening er enkel, jeg er for kjønnsseleksjon!

Vi har verdens flotteste gutter! Men kunne mest sannsynlig tenke oss ei jente med tiden. Men vi vil kun ha et barn til! Å jeg slipper flere egg hver måned. For å garantere et barn under svangerskapet må eggene ut å kun et settes inn. Jeg ønsker ikke trillinger som blir til tvillinger igjen - uansett hvor tidlig aborten måtte forekomme.

Hvis vi skal ha barn igjen, så har vi også råd til et barn til, er det da feil å foreta en kjønnsseleksjon og velge å få kun et barn til?? Jeg ønsker ikke å abortere et barn så da mener jeg dette er en sikker måte å velge å få kun et barn til på. Kanskje et luksusproblem å få flere barn i slengen...men sånn er livet for meg.

Kom med din mening! Men husk å feie for din egen dør først!

Å er du tøff nok til å ytter meningen din, så behold ditt nick, og dropp å være anonym. Ellers tolker jeg det som at du bør gå hjem å feie!

Min mening..........

Fortsetter under...

Hei!

Jeg synes man selv kan velge hvem kjønn man vil ha.

I allefall når man ikke har problemer med og få det på "vanlig" måte, men at sansynligheten er stor for og få tvillinger/trillinger.

Forstår godt at man kanskje ikke vil sitte med en haug med unger for og kanskje prøve og få ei jente på egen hånd, og kanskje får man tvillinger hver gang.

Det blir kanskje litt mye for noen familier.

Har sett at det er mange som kommer med spydige kommentarer, men jeg mener at man skal få lov til og ha sine egene meninger.

Trenger ikke og komme med ting som kan såre andre.

Vi lever tross alt i 2010, og de som er her inne burde og være voksne nok til og klare og si sin mening, uten og være "nesevis"

Lykke til Angelstath :)

Gjest Angelstath

Takk!

Det er flott å se noen dele meninger uten å kaste dritt! Å ja det hadde blitt for mye med tvillinger gang på gang. Derfor vurderer vi kjønnsseleksjon og å sette inn kun et egg.

Håper dere får en liten prins eller prinsesse snart!

Masse lykke til!! :)

Andre meninger der ute folkens??

Hei,

Jeg har også verdens herligste gutter som jeg elsker over alt på jord, og jeg er en VELDIG god mor tiltross for at jeg også ønsker meg ei jenta. Vi vurderer som dere kjønnsseleksjon dersom vi bestemmer oss for å et barn til.

Har lest flere innlegg her inn om dette tema, og blir svært provosert av de som dømmer "oss" nedenom og hjem.

Det å ønske seg et kjønn fremfor et annet er tabu i Norge. Selv om du har tre, fire barn av samme kjønn skal du ikke si høyt at du ønsker at neste barn skal bli det motsatte kjønn. Selv om det i de fleste slike tilfeller er en selvfølge at i det minste en av foreldrene har et ønske om det andre kjønn.

MEN alle andre kan få si frem til ultralyd at" nå kommer vel gutten/jenta" Helt til ultralyden er gjennomført og de sier jaja, eller off da... Har fått høre så mye rart.

Tiltross for at jeg frem til siste ultralyd hadde et intenst ønske om at dette barnet skulle være en jente, så elsker jeg denne gutten akkurat like mye som jeg elsker de to andre. Må innrømme at jeg kjente en tåre i øyekroken når ultralyd dama sa det var en gutt, men jeg var jo aldri i tvil om at når jeg fikk gutten min i armene så ville han være like elsket som de andre. Ville aldri byttet ut noen av dem med ei jente! Det er ikke det dette handler om. VI ER GODE MØDRE OG VI ELSKER DE BARNA VI HAR FÅTT, OG VI FORTJENER OG FÅ BARN SELV OM VI ØNSKER OSS BARN AV BEGGE KJØNN!!!!! Jeg elsker å følge opp barna mine på aktiviteter og i lek hjemme, men har alltid sett for meg å leke med biler OG dukker. Gå på fotballtrening OG turn. Eller hvilke aktiviterer de måtte velge. Jeg ønsker å oppleve å være guttemamma og jente mamma, mormor og farmor osv.

SÅ til dere som dømmer, slutt med det. Det er ikke bra for barna deres å vokse opp med dømmende foreldre;)

• 1 måned senere...

Annonse

Jeg syns ikke det er greit. Man får ta det man får her i verden og være fornøyd med det! Jeg forstår jo at man gjerne vil ha en av hvert kjønn, men jeg syns ikke det er etisk riktig å kunne sitte å velge sånt. Resultatet av å tillate at man får ta sånne valg kan jo bli fatalt. For tenk om jeg så veldig gjerne ville ha en jente, men det var så ufattelig viktig for meg at hun var blond og blåøyd, og siden "cellene ligger jo der i skåla for å bli undersøkt likevel" så kan jeg jo bare velge det også. Og så plutselig sitter vi der med de spesial designa ungene våre som er mer eller mindre like alle sammen. Det er problemet med å skyve grensen innenfor bioteknologi, den skyves bare lengere og lengere. For når først det ene tillates, så ser man ikke vitsen med å ikke tillate det andre. Og hvem er vi til å leke Gud uansett?

• 2 uker senere...

Hei :-) Jeg har 3 nydelige gutter, men kunne tenke meg å balansere familien med en jente til slutt. Skulle svært gjerne tenkt meg å komme i kontakt med noen som har gjort dette før meg. Jeg er klar over at jeg må utenlands, skulle gjerne hatt info om div. Har prøvd å ringe norske private klinikker, for å få info og evt. anbefalinger om hvilken utenlands klinikk jeg burde bruke. Ønsker info om hvor, hvor mange ganger man må reise, hvor lenge må man være der, priser osv. Noen som kan hjelpe meg ??

Heisan! Hvis du oppretter en brukerkonto på gmail og kaller den noe "anonymt" (f.eks. "[email protected]") kan du gå på "innstillinger" (øverst i høyre hjørne). Deretter trykker du på "kontoer og import". Så ser du på "send e-post som" og trykker på "rediger info". Der kan du velge at de som mottar e-post fra deg kun ser det navnet/ordet du skriver inn der (istedenfor ditt navn/det navnet du brukte når du registrerte deg). Tror du vil forbli anonym for meg (og evt. andre du sender e-post til) da...

Lykke til:)

• 1 måned senere...

Annonse

Hei. Jeg går nå gravid med mitt tredje barn og fikk akkurat vite at dette barnet også blir en gutt. Jeg har hele tiden trodd at dette kom til å bli en jente siden svangerskapet har vært så anderledes denne gangen. Ble egentlig ganske skuffet men selfølgelig også glad for at alt står bra til med lillegutten. Jeg vet også at dette barnet kommer til å bli like mye elsket som brødrene sine. Jeg har tenkt på at neste gang vil vi gjerne få hjelp til å kunne lage den lille tulla som vi lengter ennter. Og som kan skape litt balanse i familien vår. Er derfor interesert i å komme i kontakt med andre som skal gjennomføre dette eller som har gjort det. Kan være greit å være flere og få litt råd. Vennlig hilsen meg.

• 2 uker senere...

Her i landet er jo dessverre det meste forbudt.

For å være ærlig syns jeg nå at eggdonasjon, embryoadopsjon og surrogati kommer foran å velge kjønn i køen.

Er jo gjerne de som virkelig sliter med i det hele tatt å få barn.

Er også skeptisk over at en kan velge kjønn når en ser til feks Kina.

Også med tanke på hva de barna en allerede har som fort kan føle de har "feil" kjønn.

En skal trå varsomt.

Selvfølgelig er det en medisinsk grunn er saken en annen.

Må legge til at jeg er imot å velge utseende på donorer, ja de skal ligne til en viss grad, men dette burde være opp til klinikkene.

Jeg har enda til gode å lese en eneste god grunn til å velge kjønn i denne tråden? Jeg forstår ikke problemstillingen, ikke så lenge det bare er snakk om å "ønske seg" en jente eller en gutt. Hadde det vært en sykdom inne i bildet som følger et kromosom eller kun slår ut hos ett av kjønnene så kunne jeg være med på at det kan være greit å velge. Men dere snakker bare om drømmene deres om et til barn og "balansere" familien og drømmer om å leke med biler og dukker. Synes dere virkelig at det holder mål til å kontrollere hvilket kjønn man får? Som dere selv sier, man blir jo like glad i barnet uansett hvilket kjønn det har.

Så ja... jeg synes det er feil å bedrive kjønns-seleksjon dersom man ønsker seg ett barn (til). Og dersom man tar abort fordi det er "feil" kjønn så bør man nok vurdere hvorvidt man virkelig ønsker seg ett barn (til).

Som andre her har sagt allerede: "look to China". Dersom mennesker skal velge slike ting selv så er vi alvorlig på feil spor. Det er ikke meningen at vi skal tukle med slike ting.... mener nå jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...