Gå til innhold

Dere som pumper mm : hvordan oppbevarer dere det?

Anbefalte innlegg

Jenta vår er 8 dager og vi gir mm på flaske pga vansker med amming (foreløbig)

Nå driver jeg å pumper ut melk og den kommer fykende, men hvordan bør jeg best oppbevare det? fyller jo opp flasker og setter i kjøleskap, men nå er jo snart det jeg fylte på først blitt fem døgn, mens det på toppen ikke er det.. bør jeg heller fryse og tine opp? regner med jeg finner et slags system, men om andre har tips blir jeg glad. Hvordan gjør dere det? jeg liker å ligge i forkant av jenta vår og foreløbig går det greit. Melkeproduksjonen er det ingenting å si på. Vi trener på amming parallellt, men trenger mm-pumpingen så lenge. (veldig kos forresten at mannen kan mate også)

Fortsetter under...

Håper du får til amminga etter hvert. Blir veldig travelt å pumpe hele tiden. Men ikke gi opp, søk råd hos ammehjelpen eller ammepoliklinikken på sykehuset om nødvendig. Det er så lettvint å amme - når man først får det til. Min tok ikke brystet før etter 2 uker, og det var masse jobb før han gjorde det. Jeg la til for å amme annenhvert måltid, og så fikk han pumpemelk annenhvert. De blir veldig slitne av puppetreninga.

Håper det går bra, det er så lettvint og greit når det først blir. Går det ikke, så har vi mme, men lov meg og prøve masse før du gir opp!! Mm er det beste :)

Jeg fryser mm i Avent-bokser. Siden tulla di er så liten, kan du kjøpe slike plastbeger på apoteket (egentlig tissebeger). Disse rommer 50 ml. Frys ned og ta opp etter hvert. Tin helst i kjøleskapet over natten.

Takk! :o) Ja vi har vært på poliklinikken på sykehuset. Nå tar hun den ene puppen, men vil ikke ha den andre. foreløbig må jeg stable opp tusen puter for å få til rett stilling så hun skal suge. Hvor lang tid tok det for deg at det ble "naturlig" og lett ? Ser for meg at om jeg er ute et sted kan jeg ikke sånn som det er nå bare ta fram pupp og amme. For lite rutinert.. tenker foreløbig å ha med mm på flaske når vi er ute i tilfelle jeg ikke får til å amme. Hvor mye bør jeg ta med meg pr måltid da tror du som har litt samme erfaring?

Min hadde også en favorittpupp, og det var et strev i begynnelsen. Han var så liten, og lite sugevillig. Jeg drev med putestabling i lang tid. Tok vel over en mnd før det ble lettere å "koble han på". Jeg var så pass lenge på sykehuset at når jeg først skulle amme andre steder enn hjemme, gikk det slik noen lunde greit. Jeg har hatt mange ammestiler for å si det slik. Nå som han er 3 mnd, er det naturlig og lett. Da er også kosen med amminga kommet, og det er ikke lenger et strev.

Jeg gråt mine modige tårer, men plutselig så blir det, ja slik over natta begynner de å ta puppen og skjønne at her er det god mat å få. Det som er litt dumt nå, er at hun kan bli vendt på flaske før hun greier ta puppen skikkelig. Ville heller matet henne med kopp eller håndmatet henne. Men det er jo mye arbeid det og.

Tror jeg ville satset på 30 ml når hun er så liten, kanskje ikke det en gang. Kommer an på vekt og str.

Lykke til, ikke gi opp enda :-)

Annonse

Jeg pumpet i 12 uker før hun ville ha puppen i det hele tatt, og da brukte jeg ca en måned på å få henne til å spise nok (til å legge på seg så mye som HS ville, hun var glad og fornøyd) og minst like lenge på å klare å få henne i en komfortabel stilling uten ammeputa mi. Jeg synes det var mye enklere å stable opp en 4 mnd gammel unge enn en nyfødt, siden hodet ikke ramler av (ned) og sånt.

Håper du ikke ble skremt av 12-ukers-ammevegringa her, ungen min ville overhode ikke ha pupp; at din tar den ene er veldig bra! Har du lagt merke til om utdrivingsrefleksen er tregere på den andre, eller om det spruter forskjellig når du pumper? Det kan være det kommer mindre melk, og at hun ikke er interessert i å sutte på noe som ikke gir mat. Eventuelt at det kommer for mye melk?

Kommer det (for) mye kan du prøve å pumpe litt før amming, evt håndmelke. Er utdrivingsrefleksen treg kan du prøve å gi litt på den kjappe puppen først, deretter gi den trege. Vær obs på om begge brystene føles tømt etter amming, du kan få brystbetennelse om ikke melkegangene tømmes bra. Pumping vil hjelpe en del.

Om du savner ammeputa på tur ut så kan du prøve med ei god hodepute i stedet. Jeg kjøpte ei til 100 kr på Obs, stor og tjukk (vattfor). Den får fint plass i en plastpose i kurva under vogna mi - perfekt følge på babykino :-)

Min unge spiste forresten rundt 120-140 ml til hver måltid (6-7 pr dag) da hun var 2-3 uker. Hun sov hele natta, mammaen var oppe hver 3.-4. time og pumpa....

Nå tar hun begge! :-) hun tar den ene en halvtimes tid eller jeg lar henne suge en hel time. Hvis hun slipper etter en halv prøver vi den andre. Hvis hun ikke vil det skifter vi bleie og prøver igjen. Da vil hun som regel og hun suger der et kvarter eller mer. Etter det har hun både igår og inatt sovet to til tre timer.. (med mindre hun har våknet før eller ikke ville sovne og da har hun bare fått mer pupp). Hurra! Vi bruker standard stilling, men nå er jeg nede fra fem puter til en! og en pute kan jeg jo faktisk ta med meg på tur hehe. Lillenims: vekket du henne hver 3. eller 4. time da? oå natta altså? genialt med pute på kino forresten. Tror hun drikker rundt 130 eller noe vil jeg tro nå. Vi skal ut på tur etterpå og da tar jeg med flaske for sikkerhets skyld, men håper å amme.

*host* Nei, hun sov... veide 4.2 kg ved fødselen (en uke etter termin) og la bra på seg, og ingen sa noe om vekking om natta før etter to uker med nattsoving. Da var alle skjønt enige om at det var greit. Litteraturen er litt vag på om fullbårne, velfødde unger faktisk må vekkes eller om de regulerer de selv - jeg stoler på selvregulering, hun var aldri slapp eller sløv. Bare sovende :) Og opplagt og sulten når hun våkna.

Ellers er en time amming lenge. Sikker på at hun drikker, eller bare sutter hun? Det skal komme 4-5 sugetak, så et svelg (og gjerne melk i munnviken) - er det bare sutting så er du redusert til en kjempesmokk. Koslig nok, men lett å bli sår (og tidkrevende). (Om hun svelger og det kommer melk er det selvsagt helt ok å fortsette å ha henne ved puppen, det tar tross alt litt tid å lære å suge, og å trene opp musklene. Sugingen stimulerer også melkeproduksjonen.)

Må presisere at når ungen din er bare et par uker gammel så bør du nok se det an før du lar være å vekke. Vår fikk kun flaske, så jeg visste nøyaktig hvor mye hun fikk i seg - og med 800-900ml pr dag så visste jeg at det sannsynligvis var tilstrekkelig.

Likedan er ikke en time amming FOR mye (særlig ikke når hun ikke har diet hele tiden siden fødselen), selv om det er lurt å sjekke at hun faktisk spiser og ikke bare sutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...