Sadie *Mamman til Johanne* Skrevet 13. september 2010 #1 Del Skrevet 13. september 2010 Jenta vår er 8 dager og vi gir mm på flaske pga vansker med amming (foreløbig) Nå driver jeg å pumper ut melk og den kommer fykende, men hvordan bør jeg best oppbevare det? fyller jo opp flasker og setter i kjøleskap, men nå er jo snart det jeg fylte på først blitt fem døgn, mens det på toppen ikke er det.. bør jeg heller fryse og tine opp? regner med jeg finner et slags system, men om andre har tips blir jeg glad. Hvordan gjør dere det? jeg liker å ligge i forkant av jenta vår og foreløbig går det greit. Melkeproduksjonen er det ingenting å si på. Vi trener på amming parallellt, men trenger mm-pumpingen så lenge. (veldig kos forresten at mannen kan mate også) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142318221-dere-som-pumper-mm-hvordan-oppbevarer-dere-det/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
blomstre Skrevet 14. september 2010 #2 Del Skrevet 14. september 2010 Hei igjen :-) Jeg fylte aldri opp flaskene jeg hadde i kjøleskapet, de hadde jeg ferdig oppmålt til den mengden jenta mi drakk. Så hadde jeg altid 2-3 posjoner stående. Resten frøs jeg. Melken bør fryses fersk. Man kan godt helle nypumpetmelk over i en flaske med frosset melk så sant mengden fersk er mindre enn mengden frossen (for å unngå tining). Jeg frøs en del i fryseposer, litt størreposjoner enn det jenta mi drakk fordi hun jo stadig økte mengdene. Etterhvert som jeg ikke hadde så mye overskudd så frøs jeg rett i flasker (og måtte altså gjerne fylle den i fler omganger). Fersk melk smaker best, men ikke sett i kjøleskap mer enn du greier å bruke. Jeg pumpet gjerne 3 ganger så mye som jenta mi drakk i starten, og satte da 1-2 posjoner i kjøleskap og frøs 1-2 posjoner. Alt ettersom hvordan jeg lå ann :-) Den frossene melken fikk jeg ikke brukt for før perioden da jeg produserte mindre enn det jenta trengte og når fyselageret var tomt så gav jeg mme i tilegg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142318221-dere-som-pumper-mm-hvordan-oppbevarer-dere-det/#findComment-142322196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 15. september 2010 #3 Del Skrevet 15. september 2010 Jeg pumpet i 12 uker pga puppevegring fra jentas side, så tok hun plutselig puppen tidlig en morgen :-) Nå var ikke produksjonen min enorm, men jeg frøs ned omtrent en porsjon pr dag (og gav MME i stedet til ett måltid), ettersom jeg ikke ante hvor lenge jeg kom til å pumpe og tenkte det var greit å være sikker på å ha noe morsmelk å gi ved introduksjon av gluten. Som regel sto ikke melka mer enn en dag i kjøleskapet. I starten fylte jeg det på Avent sine begre, og brukte gjerne en overgang mellom beget og flasketut for å slippe å vaske en ekstra flaske. Jeg fylte i en porsjon pr beger, så det tok jo omtrent ei hylle da :-) Disse begerene tar 180ml, men dersom de fylles helt opp havner mye av fettet i melka oppunder lokket når den har stått en stund - litt vanskelig å få med alt. Så nå, når hun spiser større måltider (hun er 6 mnd snart) fyller jeg melka på Avent-flasker og setter på en ring med forseglingslokk på (de er ikke tette med smokk pga anti-kollik-systemet). Det er fremdeles ca en dags forbruk i kjøleskapet, men det hender jeg pumper mer (feks. dersom hun er hos besteforeldrene eller med pappa i byen en hel dag og får MME i stedet for MM) og da pleier jeg fryse det ned etter et par dager. Bruker Medela sine fryseposer - dyrt som fy, men ellers greit. Jeg (eller rettere sagt Mannen!) setter posen i ei skål i kjøleskapet og tiner over natta. Men jeg blir litt forvirra av at det virker som du har bra med melk og samtidig bruker fem døgn på å fylle ei flaske. Hvilke flasker bruker du? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142318221-dere-som-pumper-mm-hvordan-oppbevarer-dere-det/#findComment-142326449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilywhite Skrevet 19. september 2010 #4 Del Skrevet 19. september 2010 Hvis du pumper til hvert måltid trenger du ikke å la melken stå kaldt. Den kan stå opp til 8 timer i romtemperatur. Hvis du pumper så du har lenger bør du vel helst fryse det. mm skal ikke stå mer enn 2-3 dager i kjøleskap. Jeg pumpet til alle måltidene for jeg hadde samme problem som deg. MEN...da jeg var klar for amming igjen var ikke lillegull det. Hun ble veldig utålmodig. Det går mye fortere med flaske så hun var ikke spesielt gira på puppen igjen. Det er tungvindt å pumpe hele tiden, men hovedsaken er at lillegull får i seg nok mat Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142318221-dere-som-pumper-mm-hvordan-oppbevarer-dere-det/#findComment-142340562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå