★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 13. september 2010 #1 Skrevet 13. september 2010 i utgangspunktet hadde jeg bare tenkt å ha en zinksalve og babyolje...men det er jo så masse greier jo....ble i tvil om jeg skulle kjøpe parf.fri badesåpe og smøre baby med loition etter bad eller om det er bedre for de å bade i litt olje og ferdig med den liksom...litt forvirret og hehe:) litt nysgjerrig på hvilke erfaringer dere har med dette greiene her..hvilke merker kan dere anbefale osv? for 12 år siden var det bare natusan som gjaldt såvidt jeg husker men nå er det jo en jungel der ute!
Puppen og lillemor Skrevet 13. september 2010 #2 Skrevet 13. september 2010 jeg har valgt neutral babyolje, og tenker at en dråpe eller to i badevannet er alt vi trenger. Denne er anbefalt av både astma- og allergiforbundet og grønn hverdag, og er blant annet helt uten parfyme! I tillegg har jeg kjøpt neutral zinksalve!
Voyeur Skrevet 13. september 2010 #3 Skrevet 13. september 2010 Holder i massevis med Olje og zinksalve eller en annen krem for såre rumper i begynnelsen, så må du se etterhvert hva du eventuelt trenger. Hvis du får en baby med tørr hud, kan det være greit med lotion i tillegg til babyolje som man kan smøre med de dagene man ikke bader. Sist fikk jeg en baby med masse hår, så da kjøpte jeg shampo uten parfyme som jeg brukte innimellom De svetter jo endel, og babyolje gjorde at håret hennes bare så fett ut. Kankje litt forfengelig av meg, men men;) Alt ekstra kan man kjøpe etter at babyen er født, snakker av erfaring:D Jeg har kjøpt både det ene og andre som aldri har blitt brukt, og som til sist bare har blitt kastet... Hvis man er i dårlig form etter fødselen, kan pappaen dra ut å handle, eller kanskje man har en god venninne som kan stille opp.
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 13. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 13. september 2010 takk for svar jenter! ble litt klokere.. satser på zinksalve,babyolje og en liten shampo tilfelle han arver parykken til pappaen sin jeg da hahahahahaha:) han var født med DEN lykketrollfrisyren.*smeelt* jeg var helt skalla så vi får se.....50 dager igjen i morgen......
cadence Skrevet 13. september 2010 #5 Skrevet 13. september 2010 Babyolje og sinksalve, samt at jeg liker apotekets A-creme (fin til sarte kinn i vinterkulda og tørr hud). Tviler jeg kommer til å hive meg på alle "duppedittene" man får hivd etter seg:) For å si det slik; jeg merker at det er nr 2 som er i vente:)
nurke84 *mamma til alma* Skrevet 13. september 2010 #6 Skrevet 13. september 2010 jeg kjøpte av babyline produktene på apoteket, kjøpte sikkert mye unødvendig, hehe. var 3 for 2 så...
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 13. september 2010 #7 Skrevet 13. september 2010 Vi har brukt 3 ting etter at vesla ble født: Sinksalve Neutral babolje Klorhexidin (for navlen) Selvsagt kan det være kjekt med shampoer og kremer, men man skal være litt forsiktig også for mye vil bare tørke ut huden og/eller forstyrre den naturlige balansen. Vi har valgt å se det litt an om vi trenger mer enn de tre tingene. F.eks har hun masse hår men det føles helt absurd å begynne med shampoo. Håret både ser og føles rent ut etter å ha blitt vasket i vann med noen dråper olje. Når vinteren kommer og det blir kaldere i været og tørr luft kand et godt hende at vi trenger litt a-creme. Det vil tiden vise
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 13. september 2010 Forfatter #8 Skrevet 13. september 2010 takk for gode råd....a-krem er fast inventar her i huset fra før så den er i boks ihvertfall:) som du tenker jeg også at det er rart med shampo men i alle tilfeller blir det jo en mikroskopisk prikk som blir brukt og ikke så det skummer hehehe:) har stående en prøve fra dr.greve så har no den i tilfelle:) hva med talkum da?noen som bruker det eller har erfaring?virker jo som det holder huden tørr og fin i bleien(utfra det jeg har lest)
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 13. september 2010 #9 Skrevet 13. september 2010 Hei, siden vi fikk gutten vår for 10 dager siden har vi kun brukt vann.. Fikk beskjed på føden at det var unødvendig med olje i vannet også..(hadde kjøpt inn neutral babyolje, den kan uansett være sjekk å ha hvis bæsjen sitter litt godt..hehe). Og så har vi brukt pyrisept til navelen! Ved bleieskift bruker jeg mesoft kompresser fra apoteket (25 kr for 100 stk) med lunkent vann. Han har ikke hatt noe sår stump eller bleieutslett enda Ang. talkum var de veldig på meg på føden om at det måtte man IKKE bruke, de var fan av det tidligere, men det tørker bare ut huden. Disse små er jo født med sånn fin og myk hud, at den ikke trenger noe ekstra den første tiden i allefall!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. september 2010 #10 Skrevet 13. september 2010 Mesoft-kompresser (har byttet navn nå, til Vidi Barn)- til vask ved bleieskift. Det er geniale engangs-"kluter" som man bare fukter m vann og kaster etter bruk; myke og gode, loer ikke. Kjøpes på apoteket, 25 kr for en pakke på 100 stk. Sinksalve ved vanlig sårhet (bruker den fra Neutral) og Inotyol salve ved skikkelig sårhet (Inotyol inneholder tjære, så bør ikke brukes mer enn nødvendig- men den er suuper for å få bukt m det verste bleieutslettet!) Paracet stikkpiller, febertermometer og q-tips+ rensevæske til navlestumpen er kjekt å ha stående klart i skapet, i tilfelle rottefelle. Så små babyer trenger ingen såpe eller shampo; det tørker bare ut huden deres. Noen dråper babyolje i badevannet holder lenge (bruker Natusan). Våtservietter til bruk på trilletur osv, pluss en liten baby-neglesaks Det er ihvertfall dette jeg har klart under stellebordet nå, husker at det var disse tingene som ble mest brukt sist=)
Nat27 Skrevet 14. september 2010 #11 Skrevet 14. september 2010 Noen som vet noe om Natusan sine produkter nå om dagen? Forrige gang jeg hadde baby var Natusan (alt utenom babyoljen) bannlyst pga allergi og kreftfremkallende stoffer. Ikke tålte lillejenten min noen av produktene heller, så jeg brukte dem liiite. Men har forstått at Natusan har fjernet det meste farlige og at produktene nå er godkjent av NAAF? Hva er deres erfaringer/ meninger? Bør jeg unngå disse produktene? Nevner også at jeg sist gang brukte Weleda sine babyprodukter, var superfornøyd med dem, og disse var de eneste hun tålte pga atopisk eksem og veldig ømfintlig hud. Minuset er at de er ganske dyre ( zink salve =over 100,- for 75ml) f.eks. Hva er forresten det beste å bruke til navnestumpen? Skal det renses uansett, eller bare hvis det vesker, o.l.? Og funker det med pyrisept pulver, evt.?
MammaMia=) Skrevet 14. september 2010 #12 Skrevet 14. september 2010 Vi bruker og kommer til å bruke a-krem, og evt potetmel får såre stumper her i huset.. Ellers så ehandles det inn litt babyolje mulig kansje sebamed sin såpe for å ha i badet innimellom og kuldekrem når vinteren nærmer seg.. Lotion og klorexidin er allerede i hus og gode myke kluter for bleieskift:)
magica og lille tryll ♡ Skrevet 14. september 2010 #13 Skrevet 14. september 2010 Ifølge min mor som jobber på apotek, er natusan sine produkter ikke særlig gode, og fortsatt allergifremkallende. Vet om flere som har reagert på produktene deres... Kan også anbefale Weleda sin babyserie på det sterkeste. Eneste aberet er vel at prisen er litt stiv syns jeg. Man kan bestille seg en gratispakke fra weleda.no. Da før man prøvepakke på olje, zinksalve og lotion, perfekt å ha i stelleveska ) Navlestumpen skal behandles tørt dersom den ikke væsker. Hvis den væsker derimot, så ble jeg anbefalt fra barsel å vaske med klorhexidin (den uten sprit) og bomullskompresser.
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 14. september 2010 Forfatter #14 Skrevet 14. september 2010 så fint med mange svar da;) fikk med meg en ting og to her...talkum er fra nå av ikke på handlelisten og klorexidin er kommet på listen:) hadde i grunnen planer om å bruke bare uparf.våtservietter...men vurdere prøve disse mesoft(?)men er de tynne som kleenex feks?ikke særlig drøy tenker jeg da om de er svært tynne..... jo også leste jeg en annen "rar" ting bak på dr.greve sin babyolje..man kunne ikke bruke den i bad før navlestumpen var helet og falt av...blir ihvertfall ikke den oljen da....
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. september 2010 #15 Skrevet 14. september 2010 Test av pleieprodukter til baby, 2009- Grønn Hverdag Det har aldri vært lettere å finne trygge kremer, oljer, såper, sjampoer og våtservietter til babyer enn det er nå. Av de 134 produktene Grønn Hverdag har undersøkt, er mer enn halvparten uten helse- og miljøbelastende stoffer. Se også omtale på Dagbladet.no: Apotekvarer verst i test Resultatet er en klar forbedring siden forrige undersøkelse i 2006. Den gang var mindre enn en fjerdedel av de undersøkte produktene uten helse- og miljøbelastende stoffer. I årets undersøkelse får 75 produkter toppkarakter, altså godt over halvparten. Testvinnerne; http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Kosmetikk/Tester-og-undersoekelser/Test-av-pleieprodukter-til-baby-2009/Pleieprodukter-til-baby-2009-Testvinnerne Mesoft-kompressene er kjempegode til rumpevask, og siden de er så myke føles de nesten som vanlig klut, bare litt tynnere. De har blitt veldig populære til babyvask, sikkert derfor de nå har byttet navn også (Vidi Barn el Mesoft, avhengig av apotek). Ville ihvertfall heller prøvd ut Mesoft enn våtservietter, siden våtserviettene inneholder en del unødvendige stoffer som kan være uheldige på sikt for den sarte babyhuden.
<3<3November Prinsesse<3<3 Skrevet 14. september 2010 #16 Skrevet 14. september 2010 hei tøysekroppenღK.får lillebrorღ. Mesoft er ikke som Kleenex. Mesoft er opprinnelig et sårkompress og er laget i gas. Det loer ikke og funger som en liten klut (men engangs). Du trenger ikke mange til de små rumpene Ett tips: Før navlestumpen har falt av, bruk bare rent vann og sørg for å ha vasket nedentil godt dersom det skal bades Det kan også være lurt å ha en salve/fet krem som inneholder lanolin for såre brystvorter Hilsen Spl
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå