høstjenta ~ lille vesla mi Skrevet 13. september 2010 #1 Skrevet 13. september 2010 Har en liten diskusjon her, fordi sambo egentlig ville på svangerskapskurs, jeg melder oss på, og så kommer han å forteller at han har fått tilbud om å jobbe to av de tre kveldene det er kurs, og at gjerne vil jobbe de kveldene! Kjedelig, for jeg meldte oss på fordi han ville det og han mente det kunne være nyttig.. Hva er deres erfaring? Er et sånt kurs nyttig? Skal dere på svangerskapskurs? Skal mannen være med?
Tulla med tre små Skrevet 13. september 2010 #2 Skrevet 13. september 2010 Jeg opplevde svangerskapskurset som totalt bortkastede penger! - Men så hadde jeg lest absolutt alt jeg kom over om graviditet og fødsel i løpet av svangerskapet også, sånn at det var "intet nytt under himmelen" på kurset, for å si det sånn. Ellers ble jeg kraftig provosert av informasjonen vi fikk på kurset, om fødsel, sykehusets rutiner, hvordan ting skulle skje osv. Greit nok det der om journalskriving osv, men å diktere hvilke undersøkelser jeg måtte gjennom når jeg kom til sykehuset, og hvordan JEG skulle føde MITT barn, DET likte jeg dårlig. JEG bestemmer over min kropp, og jeg har RETT til å få vite hvilke alternativer jeg har, sånn at jeg kan ta veloverveide valg. Så hvis du føler at du har lest deg til den viktigste kunnskapen om fødselsforløpet, og ellers det som skjer under fødselen (og rundt deg), ville jeg anbefalt deg å droppe svangerskapskurset, og heller be om en samtale med jordmor før fødselen, f.eks på en av de siste kontrollene. Forøvrig var mannen min også med på svangerskapskurset, og han satt igjen med mange av de samme inntrykkene som meg.
MissVaiper Skrevet 14. september 2010 #3 Skrevet 14. september 2010 Jeg hadde og lest meg til det meste, så det var lite nytt for meg. Men samboeren min var kjempe glad for det kurset vi dro på. Vi var på et kurs som ble holdt på St.hans haugen i Oslo, og det var lagt bra opp. Han synes han fikk så mye igjen for det at han anbefaler det til alle, spesielt menn. Kurset gjorde at han følte seg mye tryggere på fødsels forløpet og hans rolle i det, og da det plutselig endte i hastekeisersnitt var det ikke så skummelt som det kunne ha vært om han ikke hadde hørt om det på forhånd. Om mannen din skal være med på fødselen og han ikke har lest så mye om fødsel og barsel så tror jeg han kan ha meget god nytte av kurset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå