Alice8 Skrevet 13. september 2010 #1 Del Skrevet 13. september 2010 Jeg har hatt 13 tidlige spontanaborter (de ganger jeg gått lenger har noe skjedd tidlig likevel). Jeg har lest veldig mye om dette og har oppdaget at man helt misset dette med hormonstyring når det gjelder meg. Jeg har fått progesterone-gel med kommentaren at det troligen ikke har noen betydning og jeg kan begynne å ta det fra uke 6-7 (enkel dose). Etter "forhandling" med legen sa han at jeg kan ta det fra positivt test hvis jeg vil og nu skal jeg begynne fra eggløsning (dobbelt dose hvis jeg vil " men vi rekommenderer det ikke ettersom det er så dyrt".). Jeg har veldig lyst å ta noen blodprøver før å sjekke hormoneutvikklingen i begynnelsen av graviditeten men fikk nei fra legen og fikk beskjedet at de ikke kan gjøre mere for meg (det er vel femte legen som sier det nå tror jeg). Nå står jeg allene igjen. men har en haug med resept på allt mulig rart. Er det noen som har fått tatt blodprøver for å sjekke hormonnivåer under graviditet? Hvilken dose Crinone tar dere og når begynner dere? Jeg har sett at noen tar HCG-injeksjoner. Hva heter preparatet og i hvilken dose? Er det noen som kan rekommendere en lege/klinikk i Oslo-området hvor de akksepterer at man tenker litt selv? Jeg blir lei av at alle bara snakker om statistikk og at man ikke kan bevise noe vitenskaplig. Det er vel helt selvfølgelig at man ikke kan ta fram statistikk når det er så mange forskjellige årsaker bak... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142316703-progesteron-og-hcg/
Luddes mamma Skrevet 13. september 2010 #2 Del Skrevet 13. september 2010 Hei Alice 13 stk, herregud... Jeg etter 6 aborter (både 2 MA og 4 SA) går jeg for förste gang på Progesteron stikkpiller. De heter bare Progesteron MIC APL 400 mg. En om morgen og en om kvelden. Dette har jeg tatt fra förste positive test (3+3) Jeg får også på Prednisolon (Kortison) som jeg har tatt i flere måndener - i den persioden jeg har forsökt å bli gravid. Dette fordi siste terori for alle abortene er at kroppens imunforsvar stöter bort fostrene, så kortisonen skal redusere imunforsvaret. Så går jeg på Trombyl (blodfortynnende) for å minimere risikoen for blodpropp i kroppen og i livmoren som er den andre teorien... Jeg bor i stockholm, så noen av disse medisinene har kanskje andre navn i Norge. Men jeg vet at det fins en lege i Bergen som også bruker Prednisolon som medisin ved Habituell abort. Vet ikke navnet, men det kan jeg forsöke å finne om du er intressert. Jeg er nå gravid igjen (tror jeg). Venter på UL i om 10 dager som skal se om det er liv eller ikke etter en blödning. Jeg har mine tvil for å si det sånn. Blir en tanke negativ og pesimistisk etter flere sånne runder. Håper du får tak i en lege som er lydhör! Da jeg bodde i Oslo gikk jeg til Majorstuaklinikken, men jeg aner ikke om de jobber med habituell abort. Tvilsomt. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142316703-progesteron-og-hcg/#findComment-142316769
Alice8 Skrevet 13. september 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 13. september 2010 Hej Luddes mamma, Det høres litt ut som om du har den samme historien som meg, unntatt at jeg flyttet fra Sverige og du til... Min lege på rikshospitalet er egentlig bra men han får ikke gjøre noenting utenom det "generelle". Jeg snakket med ham om prednisolon, og han sa ikke at jeg ikke kunne prøve, men han kunne ikke skrive ut det. Heldigvis har jeg det for min astma, så jeg prøvde det førre gangen jeg var gravid litt lenger (uke 5-6). Jeg har fått en masse autoimmune problemer ett at jeg fikk min dotter (5 år) (allergi, astma, skjøldbruskkjertelproblem etc). Jeg tar en rad mediciner hver gang jeg blir gravid, men det meste (blodfortynnende etc) virker hjelpe senere når jeg leser om det. Jeg "håller tummarna" at det går bra for deg denne gangen. Man vet aldrig hva som skjer. For meg er det litt forskjellig hver gang, men som du førstår har jeg litt vanskelig å håpe... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142316703-progesteron-og-hcg/#findComment-142316785
Håpefull77 Skrevet 13. september 2010 #4 Del Skrevet 13. september 2010 Huff: Utrolig trist å lese. Og det virker som du har vært utrolig uheldig med legene dine. Jeg får HCG injeksjoner. Det heter Pregnyl, 5000 IE. Jeg får det som sprøyte 2 ganger i uken. Den settes av sykepleier på sykehuset i Drammen. Medisinen må jeg hente ut selv på apoteket og koster ca 145 kr for 3 injeksjoner. Det tok jeg fra jeg fant ut at jeg var gravid, og skal ta til og med uke 12. Jeg testet denne gangen tidlig og fant ut når jeg var ca 3,5 uker på vei. I tillegg tar jeg Abyl-E. Det var en lege på Drammen sykehus som fant ut av behandlingen på meg. Han konfererte min situasjon med en professor på fertilitetsklinikken i Porsgrunn. Dr Kan tror jeg han heter(han i Porsgrunn). Legen som jeg hadde i Drammen har nå flyttet til Kongsberg sykehus. Men alle legene jeg har vært til i Drammen har vært utrolig hyggelige og gitt meg en kjempeoppfølging. Ellers var jeg innom Volvat i Oslo, han var veldig på at jeg skulle bruke progesteron og jeg fikk det på resept av han. Men jeg likte ikke legen og følte meg mer komfortabel med legen i Drammen. Jeg vet at andre har vært kjempefornøyd med legen på Volvat. Så det er jo vert et forsøk. Ellers har jeg hørt at Aleris er veldig bra, men de har jeg ikke vært selv. Men begge disse er jo private så det koster litt! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142316703-progesteron-og-hcg/#findComment-142316971
Håpefull77 Skrevet 13. september 2010 #5 Del Skrevet 13. september 2010 Jeg kom på en ting til. Jeg går også til behandling på Frøyaklinikken i Oslo. De driver med homeopati, akupunktur og fotsone terapi bla. Det koster jo også litt. Men de har kanskje noen å anbefale. De hadde ikke hørt om HCG injeksjoner før jeg kom dit, de heller mer mot progesteron. Hun jeg går hos på Frøyaklinikken ba meg kutte ut hvete og melk. Melken har jeg testet ut, og virkelig funnet ut at jeg ikke tåler. Hvete har jeg holdt meg unna siden februar i år. I tillegg tar jeg en haug med vitaminer etter hennes anbefaling. Huff blir mye fra meg nå, men vil bare fortelle om hva som kanskje ser ut til å funke på meg. Er 9 uker i morgen og var på UL i dag og alt er som det skal. Så legen er veldig positiv. Jeg har hatt 3 SA i uke 4-5 og 2 MA i uke 8 og 11 (dødt foster i 2-3 uker). Sykehuset har aldri målt så høye HCG verdier før på meg. Det sjekket de ca en gang i uken til de kunne se noe på UL. Og igjen kjempemasse lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142316703-progesteron-og-hcg/#findComment-142317003
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå