Gå til innhold

Er det noen her som får svangerskapspenger i stedet for sykemelding?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Sykepenger får du fordi DU er syk,svangerskapspenger er hvis ARBEIDSGIVER ikke kan tilrettelegge arbeidsplassen din , og det er fare for foster ved å fortsette jobben.

Det ser jo bedre ut på papirene at man er i permisjon og at man ikke er syk, for det er jo ikke en selv som er syk, og egentlig arbeidsgiver som er skyld i fraværet.

Jeg har fått svangerskapspermisjonssøknad innvilget...tok litt over 2 måneder... når jeg ringte dem sa dem at det var behandlingstid på 2 UKER... LITT forskjell....

Ja, var sykemeldt fra den datoen jeg søkte om svangerskapspermisjon. Og når den ble innvilget, ble det omgjort til permisjon hos nav,og sykemelding "annulert". Jeg har ikke sjekket i etterkant om dette har blitt gjort da, så det kan godt hende at jeg ligger inne som sykemeldt for alt jeg vet... er ikke akkkurat imponert over nav for å si det mildt...

Fikk råd fra NAV om å få svangerskapspenger i stedet for sykemld jeg, men arb.giver vil ikke tilpasse arbeidet, og ei heller skrive under på at han ikke kan tilpasse det :( Arb.giver mener jeg heller skal få aktiv sykemld, for da kan han ha meg der gratis oppå de andre som er på vakt, og ikke få det i papirene sine at han ikke tilpasser jobben for gravide...Så vet ikke helt hva jeg skal finne på nå jeg :(

Må innrømme at jeg er litt misunnelig på dere som har ålreite nok arb.givere til at de enten tilpasser, eller hvertfall tillater svangerskapspenger :P

Må bare slenge inn ett par spm ang dette:

Betyr svangerskapspenger endringer mtp utbetalt "lønn" og feriepengegrunnlaget? Det blir vel NAV som utbetaler dette da, men vil utbetalingen bli det samme som lønna var? Og når det er NAV som utbetaler, vil det bli mindre grunnlag for feriepenger av dette, sånn som under permisjonen?

Forrige svangerskap var jeg ansatt i en annen kommune, som utbetalte meg under permisjonen og fikk betalt tilbake av NAV. En kjempefordel for meg, for dette betydde jo at jeg fikk feriepengegrunnlag for hele permosjonstiden!! :)

Men sånn er det jo ikke når NAV betaler, da er det bare for noen uker. Gjelder svangerskapspenger i samme ordning?

Jeg får svangerskapspenger. Fikk svar fra NAV i går, etter 2 ukers ventetid. Men så ble det feil fra arbeidsgiveren sin side dersom jeg fikk ufattelig lav sum :( Jobber med saken, men må ta det opp med arbeidsgiveren før de hos NAV tar det opp igjen!! utrolige frustrerende at det ble feil fra arbeidsgiveren sin side dersom de hos NAV har gjørt en fin jobb!

Annonse

Skal selv sende inn søknad om 20 % svangerskapspenger fra uke 25 nettopp fordi det ikke er mulig å tilrettelegge arbeidsdagen (sykepleier, fysisk krevende og stressende).

Fikk også beskjed av jordmoren min at en søker fra en dato, men må ikke vente på svar. Jobben min vil gi meg min lønn og så får de utlegget fra NAV når søknaden er innvilget, skal få utbetalt full lønn for det.

Fordelen med svangerskapspenger er at det ikke går ut over sykemeldingskvoten en har. En kan også bruke egenmelding hvis en blir syk en dag og det kan en ikke hvis en er sykemeldt. Ellers så får en bedre feriepengegrunnlag kontra når en er sykemeldt.

Det som er viktig å understreke er at det er kriterier som må oppfylles for at søknaden skal godkjennes. Du kan ikke allerede ha et rygg/bekkenproblem når du søker, da skal du sykemeldes.

De sier mye forskjellig angående behandlingstid. men det skal ikke gå lenger tid enn ved behandling av sykepenger, siden det er livsopphold! For meg tok det ca 2 uker:)

Jeg fikk 20% svangerskapspenger i tre uker mot slutten av forrige svangerskap, men jeg skjønte i ettertid at jeg heller skulle ha hatt sykmelding.

Svangerskapspenger får man hvis man ikke kan arbeide pga babyens helse, f.eks. hvis man jobber med løsemidler og ikke kan omplasseres til annet arbeid i bedriften.

Sykmelding skal brukes hvis man f.eks. ikke kan jobbe pga kvalme, bekkenløsning e.l., dvs problemet er mors helse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...