braveheart Skrevet 13. september 2010 #1 Skrevet 13. september 2010 Jeg har en liten gutt på 6uker. Han har alltid slitt med magen,emn ikke så mye at det kan kalles kolikk. Tidligere nå så hadde han sjelden avføring, det gikk 9 dager mellom hver gang han bæsja.han sleit veldig med å få d ut da.tar i veldig mye og fiser veldig mye. Det gjør han også fortsatt,men de siste dagene har han begynnt å bæsje hele tiden.til nå idag tror jeg han har bæsja 6 ganger...han sliter veldig for å få d ut og det er helt rennende.den siste gangen han bæsja nå var det kommet noen "klumper oppi"(ligna litt små havregryn...) er dette normalt eller skal jeg kontakte lege? han får bare pupp. han styrer veldig på natterstid og grynter og kommer med mye rare lyder... takknemmelig for hjelp
Tantrum Skrevet 13. september 2010 #2 Skrevet 13. september 2010 Alt fra å bæsje ti ganger om dagen t ilå bæsje en gang hver tiende dag, er HELT normalt for en baby som får pupp. Så lenge han leverer gode tissebleier flere ganger om dagen, får han iallefall alt han trenger av mat. Noen babyer er harde i magen og sliter veldig med å få ut bæsj. Jeg har lest og lærtat når de styrer på som værst med å trykke, kan det hjelpe å stikke et termometer i rompa og på den måten "åpne litt opp". Ikke langt opp, bare rett innenfor åpningen. Rompeåpningen er en muskel og noen ganger sliter babyer med å slappe av i denne og da kommer ikke bæsjen ut. Du kan jo prøve dette når du ser han presser og sliter med å bæsje. Konsistens på bæsj fra baby som ammes, varierer veldig; fra rennende lysebrun-oransje med "hvaregryn"/levret melk klumper i, til tykkere brun-svart greie. Grønn bæsj er tegn på magevondt og typisk for kolikk-barn. Datteren min leverte alt mulig, noen ganger var den mer skummete, et tegn på at de sluker litt for mye luft når de spiser sies det (men hun hadde aldri knip i magen) og hun kunne like gjeren vært gassdrevet.... At han promper masse er jo bra; da er det iallefall ingenting som sitter fast =) At han grynter og lager mye lyd om natta, er oxo HELT normalt! Alle babyer gjør det, og de begynner plutselig med dette. Og slutter like plutselig når de er eldre. La han være nårhan styrer på sånn om natta,han vil våkne helt og si ifra om han er sluten eller har vondt noe sted. Legg han i egen seng (om han ikke alt ligger i egen seng) og om du ikke får sove, legg han på et eget rom. Du vil GARANTERT våkne dersom han gråter og er våken.
Mammahjertet <3 Skrevet 13. september 2010 #3 Skrevet 13. september 2010 Jenta mi er nesten like gammel som babyen din Og jeg kan si at de kornene i bæsjen er heelt normalt. Du kan jo ta et søk på baby avføring på nettet. Da er jeg sikker på du får en god beskrivelse på hvordan den skal se ut. Og bråk og grynting på nattestid? Jeg tror nesten det er unormalt hvis små babyer ikke holder leven på nattestid. Har inntrykk av det ut fra alle innlegg jeg har lest her inne. Jeg har begynt å ta jenta mi opp av senga når hun grynter og presser som verst på natta. Da er det i blant hun bæsjer i det jeg bare løsner litt på bleia hennes på stellebordet. Andre ganger prøver jeg å rape henne hvis hun blir veldig høylytt. Enkelte ganger har hun roet seg en del etter hun har fått bæsja eller rapet. Er du usikker kan du alltids ringe helsestasjonen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå