Gå til innhold

Hirsegrøt - hvilket merke bruker dere og er det tilsatt jern?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte "Holle" hirsegrøt på helsekostbutikk, og dama i butikken sa at man ikke trengte å tilsette jern i denne grøten fordi hirse inneholder "naturlig jern". Andre som vet om jeg kan stole på dette?

Andre som bruker andre merker? Med tilsatt jern?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Holle er økologisk og det er ikke lov å tilsette noe som helst i økologisk mat. Men det stemmer at hirse inneholder en del naturlig jern, 4,8 mg, som er mye høyere en de 'vanlige' kornslagene.

Det er minst like viktig å gi barnet en c-vitamin kilde til hvert måltid for da øker du jernopptaket i tarmen så mye som 2-4 ganger.

Dersom du lurer på jerninnhold kan du sjekke i matvaretabellen.no.

Skrevet

Du kan forresten øke jerninnholdet ved å tilsette mm eller mme etter at grøten har kokt opp, dersom du lager tykk grøt. Alternativt kan du servere melken ved siden av .

Skrevet

Jeg skal også begynne å bruke hirsegrøt fra Holle når poden blir 4 mnd, nå gir vi litt smaksprøver bare. Jeg er rimelig sikker på at denne grøten inneholder det jernet babyen trenger. Bak på pakken står det at den skal blandes med mm eller mme, men lengre ned står det alternativer med å bare blande med vann osv. Hva kommer dere til å gjøre for at dette skal bli ett måltid? Blande til grøt med mme og da gi vann på flaske ved siden av, blande den med vann og gi mme på flaske ved siden av, eller blande med vann og gi vann ved siden av? Kan det være at når den blandes med mme, så blir det riktig mengde jern som babyen skal ha? Med bare vann, så må man gi mme ved siden av?

Skrevet

Jeg ville ikke blandet med vann og servert vann ved siden av, da blir jerninnholdet samlet sett litt lite. Jeg pleide å koke grøt på vann og servere mme ved siden av (brukte en anne type enn Holle, men samme prinsipp).

Skrevet

Jeg bruker Holle hirsegrøt til la petite på 5,5 mnd.

Vi blander med mme og har i litt eplemos. Etter grøten får hun det hun har lyst på av mme. Dette til formiddags og kvelds.

Lager bare halv posjon enda og hun spiser halve den.

De er veldig store de porsjonene fra Holle.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Hmm... hadde tenkt å gi morsmelk før måltidet ( i hvertfall i starten), da får jeg vel blande mme i grøten for å øke jerninnholdet. Evt gi ham en slant med vann om han blir veldig tørst underveis i måltidet. Men det er nå enda et par uker til jeg skal starte med intro av grøt, så kommer til å høre med helsestasjonen også hva de sier.

Skrevet

abella, hva gir du barnet ditt som c-vitamin-kilde? (man skal visst være forsiktig med sitrus, men vet ikke om alle er enig i dette)

Skrevet

Hei!

Havnet her ved feiltrykk, gutten er nemlig 18 mndr allerede.

Vi ga Holle grøt hele veien. For det meste blandet vi grøten med MME, og jeg tilsatt 1 ts nypeekstrakt for å få opp C-vitamin innholdet, 1 ts rapsolje og 1 ts sviskemos (for å få fart på sakene...).

Hirse var en av guttens favoritt.

Jeg likte godt at Hollegrøten var så fleksibel. Vi lagde fruktgrøt og grønnsakgrøt, grøt uten melk, grøt med MME, grøt med vanlig melk (etter at han ble 1 år)... Og det å kunne tilsette den frukten du vil i stede for å sitte med grøt som har allerede fruktsmak i seg.

Skrevet

Så flott at du stakk innom .-) Nypeekstrakt ja, det var lurt! Jeg er helt enig, mye man kan gjøre med denne grøten. Også har jeg hørt at den smaker bedre i seg selv enn nestle-grøtene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...