☆septemberbarn☆ Skrevet 13. september 2010 #1 Skrevet 13. september 2010 Jeg vet at lillemann ligger med hodet godt nedover, og det har han gjort i 10 uker snart.. Men fortsatt ikke festet hodet. Hvis vannet mitt skulle gå, skal jeg bare stå oppreist som vanlig eller er det da man skal legge seg ned? Eller hvilke tilfeller skal man gjøre det? Bare lurer siden ingen har nevnt noe om det. 14 dager igjen til termin, så etter teorien kan det jo skje når som helst :-)
Linnymor_87 Skrevet 13. september 2010 #2 Skrevet 13. september 2010 jeg har hørt at om hodet ikke er festet og vannet går må du bare skynde deg å legge deg ned fort som bare det, uansett om det er midt på gata eller i butikken eller whatever..... =O
E-sept10 Skrevet 13. september 2010 #3 Skrevet 13. september 2010 Henger meg på her. Småen min ligger også med hodet nedover, men ikke fester, og bare 18 dager til termin.
carina86 Skrevet 13. september 2010 #4 Skrevet 13. september 2010 sleng deg ned så fort som du bare kan. kan vist bli farlig. her er ikke mini i hodeleie, men jeg har forsatt 4 uker igjen.
Voyeur Skrevet 13. september 2010 #5 Skrevet 13. september 2010 Det er litt ulik praksis på dette, men de har gått bort i fra at man skal legge seg ned å vente på ambulanse, det er bare de med ufestet seteleie som skal gjøre det. Man skal derimot holde seg i ro, og ikke stresse rundt å gjøre masse saker. Uansett ville jeg ha ringt til jordmor/lege/fødeavdelingen du sogner til for å få vite praksisen på ditt sykehus.
☆septemberbarn☆ Skrevet 13. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 13. september 2010 Takk for mange svar, jenter :-) Skal spørre legen på onsdag hva jeg skal gjøre. Vet jo at han ligger riktig vei iallefall. Mulig han har rukket å feste seg siden sist kontroll, men det er ikke godt å si :-) Det er jo ikke alle vannet går til hjemme heller, men greit å ha forberedt seg på det som kan skje også.
smilla73 Skrevet 13. september 2010 #7 Skrevet 13. september 2010 Hei, Er i samme situasjon som deg (er i veke 38). På Ullevål har eg fått veldig klar beskjed om å ringe føden med ein gong dersom vatnet har gått, og så skal eg ta det med ro og legge meg ned når eg kan - men forstod det ikkje sånn at eg måtte legge meg rett ned "på gata" viss eg er ut og går :-) I denne situasjonen vil dei ha meg inn for ein sjekk med ein gong så dei kan bekrefte leiet og om alt ser fint ut og ungen har det bra. F.eks. kan navlestrengen ha kome i klem. Antar at fødeavdelinga vil fortelle deg om du skal vente på ambulanse eller kome inn sjøl (kjem kanskje an på kva som går raskast). Forresten, når vatnet går skal ein uansett ringe føden, har dei fortalt oss, for då skal dei følge med og evt ha deg inn og gi antibiotika dersom det tar lang tid (meir enn eit døgn) før fødsel kjem i gang. Dette fordi fosterhinna er ein barriere mot bakteriar og når den blir brutt (vatnet går) kan det bli infeksjonsfare inn til barnet.
Tyren82 Skrevet 14. september 2010 #8 Skrevet 14. september 2010 Hei. Tenkte jeg kunne svare deg siden dette skjedde meg for 6 dager siden:-) Hodet var ikke festet, så da vannet gikk ringte jeg til føden. Fikk beskjed om å komme inn til en sjekk, selv om riene ikke hadde begynnt enda. Ble lagt inn med en gang. Så ring til føden dersom det skjer, de vil som regel ha deg inn. Lykke til:-)
heldigesnart4barnsmamma Skrevet 14. september 2010 #9 Skrevet 14. september 2010 Forrige svangerskap sat snuppa heile vegen. Var på snuing 3 veker før og ho blei snudd med hovudet nedover. Var på kntrl 1 veke etter snuing og da var ikkje hovudet festa, fikk då beskjed om at dersom vatnet går må eg komme på føden for å sjekke kva veg ho ligg, men fikk ingen beskjed om å legge meg ned osv... Vatnet gjekk og vi var til sjekk, blei sendt heim for å vente på rier etter å ha konstatert at ho låg rette vegen
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 14. september 2010 #10 Skrevet 14. september 2010 Gutten min hadde ikke festet hodet da vannet gikk for 12 dager siden, vannet gikk om natten, jeg ringte å sa ifra, fikk beskjed om å ta på bind og sove litt, og komme inn til sjekk på formiddagen om riene ikke tok seg opp! Da jeg kom inn til føden hadde jeg ikke noe rier, hodet var fortsatt ikke festet, fikk valget mellom å bli, eller dra hjem å vente siden jeg har en time å kjøre! Så tror ikke de ser på dette som noe krise lengre..de sa at før var de nøye på det, men nå var det visst bevist at det ikke var farlig.
☆septemberbarn☆ Skrevet 14. september 2010 Forfatter #11 Skrevet 14. september 2010 Åh, jeg ble litt letta nå. Håpet å få slippe noe pes hvis hodet ikke var festa og vannet gikk :-) Da slipper jeg å tenke på det. Skal inn til kontroll i morgen da, 12 dager før termin, har kjent voldsomt nedpress i dag. Nesten så man ikke klarer gå. Pluss litt blødninger så kanskje han har funnet veien ned nå ;-) Håper på det :-) Men takk til alle sammen for svar.. :-) Det er jo mange ting som surrer gjennom hodet før man skal føde første gangen. Greit å ha noen å spørre!
nurknr3<3 Skrevet 14. september 2010 #12 Skrevet 14. september 2010 jeg spurte faktisk jm på kontroll om dette i går, Hvis vannet går og hodet ikke er festet, så skal du ta det med ro og ringe føden, i de fleste tilfeller fester hodet seg når vannet går. Det som er risikoen hvis hodet ikke er festet, så er det at navlestrengen kan komme i klem, men hun hadde bare opplevd dette èn gang i løpet av 30 år! Er du ute på farten bør du kanskje ta en taxi/bli kjørt hjem, ring føden, ta deg en dusj og slapp av! de aller fleste kan være hjemme i 6-8 timer og vente på rier før de kommer inn på føden. er mannen din hjemme, få han til å pakke ferdig fødebaggen og hjelpe deg med det du måtte ønske. Ikke lag noe drama:o) det er alt for mange skrekk historier ute å går sa hun, og det velger jeg å høre på )
Herkules Skrevet 14. september 2010 #13 Skrevet 14. september 2010 Vannet mitt har gått ved begge fødslene mine. med første viste jeg ikke engang leie på babyen. Etter å ha snakket med 3 forskjellige jm var det ingen som ba meg legge meg ned. Jeg skulle dra for å sjekke om det var vannavgang - akkurat som om jeg ikke viste at det var det når vi ankom sykehuset 5 timer senere hadde hode festet seg og jeg kunne gå som jeg ville, Når jeg gikk til kontroll med nr 2 så spurte jeg alle leger og jm jeg møtte om dette. Alle sa jeg skulle ringe føden men ikke legge meg ned. Med nr 2 så var ikke hode festet 19 timer før vannet gikk Jeg ringte føden og fikk besked om å komme en tur, Altså ingen hysteri ved vannavgang Jeg har spurt minst 10 leger og jm om temaet. Jeg ville nok likevel forholdt meg roligere enn det jeg gjorde med førstemann, for da farta jeg rundt for å komme meg fra hytta og til sykehuset .,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå