*septemberbaby* Skrevet 13. september 2010 #1 Skrevet 13. september 2010 Hei! Førstegangsfødene, 6 dager fra termin! Var på kontroll hos legen min idag, siden jormor er bortreist. det var en ung vikar, virket ikke som han hadde tatt så altfor mange svangerskapskontroller før.... Status var at blodtrykket var litt høyt. 145/95. Urinen var fin da. Men har lagt på meg 2 kg! på en uke og hadde 1-2 på ødemer i beina. han ville ha meg inn til ny kontroll på fredag for å kontrollere blodtrykket og urin. Han spurte og om jeg hadde hodepine/kvalme, og det er noe jeg har slete med hver morning de siste dagene.... han ble litt betenkt men sa ikke mer.... fikk oppsummert forskjellige scenarioer, om jeg ble akutt kvalm med oppkast/vondt i øvre del av mage måtte jeg kontakte føden, ved kramper i magen ol....... Sitter her og er litt betenkt.. liker ikke helt de resultatene jeg hadde idag, og som førstegangsfødene bekymrer jeg meg vell litt ekstra.... føler meg litt svimmel, uvell og, og tung i hodet, småkvalm, kjennes litt øm/sår ut inni magen liksom...... har jo kjent liv i magen idag, så reiner med lillegull har det bra, men når jeg møter en slik lege som er litt nølende, ikke virker som han vet helt hva han gjør på... blir jeg bekymret..... hva hadde dere gjort...?
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 13. september 2010 #2 Skrevet 13. september 2010 Ville bare si at jeg forstår deg veldig godt. Jeg jobber selv som helsesekretær på et legekontor, og vi har også en ny ung vikar. Han har aldri jobbet på et legesenter før (just ferdig utdannet..) og derfor aldri vært borti graviditetskontroller før. Har fått tilbakemelding av mange av de gravide at de ikke føler seg trygg hos han, at han er nølende og ikke helt kan svare på ting dem lurer på. Hadde jeg vært deg, hadde jeg bedt om å få komme til en av de andre legene på senteret (om det er noen) eller ringt jordmora di eller føden. Hvertfall med de symptomene du har. Det trenger ikke være noenting, men om det skulle være en begynnende svangerskapsforgiftning er det best de oppdager det med engang. Åssen har blodtrykket ditt ligget tidligere? Lykke til!
lillespire08+10 Skrevet 13. september 2010 #3 Skrevet 13. september 2010 Jeg tenkte at 2 kg på en uke ikke er såå mye. Ei venninne av meg hadde litt høyere BT enn deg og gikk opp 10kg på 2 uker, fikk da kontantert begynnende svangerskapsforgiftning. Ellers ville jeg insistert på å komme på sykehuset for en sjekk når han legen var så usikker/ urutinert...
Tingenes Herre Skrevet 13. september 2010 #4 Skrevet 13. september 2010 Hva har trykket ligget på tidligere? Ødem 1-2 er jo veldig vanlig på slutten. Hvis urinen foreløbig var fin, så synes jeg det virket riktig å ta deg inn til kontroll i slutten av denne uka. Da vil man lettere kunne sammenligne og dermed vurdere om du feks må settes igang. Følg selv med på om du blir veldig hoven, og vei deg hver dag, så ser du fort om det røyner på flere kilo. Jeg gikk opp tre kilo på tre dager i forrige uke og fikk skikkelig fødefjes, men urinen var fin og trykket ikke faretruende, så vi valgte å se det an. Skal sies at jeg ikke kjenner meg dårlig da, slik som deg. Ring legen og krev å komme inn tidligere dersom du er veldig bekymret, eller evt ring føden! Trykket siger jo hvis du blir nervøs også da...
Tingenes Herre Skrevet 13. september 2010 #5 Skrevet 13. september 2010 Hva har trykket ligget på tidligere? Ødem 1-2 er jo veldig vanlig på slutten. Hvis urinen foreløbig var fin, så synes jeg det virket riktig å ta deg inn til kontroll i slutten av denne uka. Da vil man lettere kunne sammenligne og dermed vurdere om du feks må settes igang. Følg selv med på om du blir veldig hoven, og vei deg hver dag, så ser du fort om det røyner på flere kilo. Jeg gikk opp tre kilo på tre dager i forrige uke og fikk skikkelig fødefjes, men urinen var fin og trykket ikke faretruende, så vi valgte å se det an. Skal sies at jeg ikke kjenner meg dårlig da, slik som deg. Ring legen og krev å komme inn tidligere dersom du er veldig bekymret, eller evt ring føden! Trykket siger jo hvis du blir nervøs også da...
*septemberbaby* Skrevet 13. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 13. september 2010 Trykket har ligget jevnt på 130/80 siden uke 30. Regner jo med allt er greit, men man blir jo bekymret.. får se det ann utover dagen forma om jeg tar en telefon til føden! nå sitter jeg her med hodepine, småkvalm og svimmel, så får se hvordan dette utvikler seg....
heltutrolig #Overtid# Skrevet 13. september 2010 #7 Skrevet 13. september 2010 hmm.. formen min ligner det du beskriver.. er 13 dager til termin her.. eg tror eg hadde fulgt nøye med og ringt for ny kontroll om noe forandret seg i det hele tatt... det er nok sv.forgiftning han var bekymret for.. Ring føden om du fortsatt er bekymret og om formen forværres i det hele tatt.. kan aldri bli for forsiktig..og bedre ringe en gang for mye enn en gang for lite...
Spinella Skrevet 13. september 2010 #8 Skrevet 13. september 2010 Her er min erfaring: Har gått til ukentlig urin/blodtrykssjekk i over en mnd. Har hatt det omtrent som deg, litt høyere blodtrykk, følt meg dårlig, vondt i hodet, men helt fin urin. Og det min jordmor sier er at så lenge urinen er fin, er det ingenting å bekymre seg for. Det er som legen din sier, det man skal være obs på er vondt øverst i magen, midt mellom puppene, akutt svimmelhet og oppkast etc. Hvis man får noe av dette så må man ringe føden med en gang. Jeg synes du bør konsentrere deg om å få ned blodtrykket. Ligg mye, slapp av. Ligg gjerne med føttene høyere enn magen. Prøv å stress ned og ta det med ro. Skjønner at dette er lettere sagt enn gjort, men det er egntlig ikke så mye mer man kan gjøre.
maysa 1979 ter 3 okt Skrevet 13. september 2010 #9 Skrevet 13. september 2010 Jeg syns du skal ringe føden og snakke med dem oghøre om de syns du kan vente til fredag eller om de vil ha deg inn til kontroll.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå