Gå til innhold

Håp til alle med livmorhalssvikt og GBS!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fant ut at jeg måtte dele min historie med dere. Jeg har livmorhalssvikt og GBS. Hadde vannavgang i uke 22 i mitt forrige svangerskap, men gutten ble heldigvis i magen til uke 29. Alt har gått bra med han.

Er gravid nå, og fikk cerclage i uke 15. Har hatt FANTASTISK oppfølging på Riksen dette svangerskapet, hver 14. dag fra uke 12-20 og hver uke fra uke 20. Det ble bestemt at GBS hos meg skulle behandles med antibiotika et langt stykke ut i svangerskapet. Utrolig nok har jeg kun hatt det en gang dette svangerskapet. Jeg har spist melkesyretabletter for å holde miljøet "der nede" nøytralt. Det har virkelig gjort underverker. Jeg har også vært plaget av hyppige urinveisinfeksjoner, men nå har jeg ikke hatt en eneste en!

I dag er jeg 34+2 uker, overlykkelig og overrasket. Så til alle dere med lignende problemer: Det kan gå bra:) Lykke til alle sammen.

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

• 1 måned senere...

Hei!

Dette høres veldig bra ut og gleder. Selv er jeg i en situasjon som er noe lik din historie. Fikk min førstefødte 24 dager før termin (go’gutten blir 4 år i januar) og alt gikk fint heldigvis. Fødte i uke 23+0 med jenta vår i 2008, men det ble for tidlig for henne – hun var sterk til å begynne med, men så gikk det fort nedover, huff.. Kom inn med uthegende fostersekk 5 dager før fødsel. Fikk lungemodningssprøyte, riehemmende middel, men det ble for tidlig, dessverre. Jeg fikk også påvist GBS ved denne fødselen. Får mest sannsynlig cerlage ved en ny graviditet (etter vurdering i uke 10). Godt å høre din historie! :) Hvordan har dette svangersakpet vært? Sykmeldt mye? Hvilke meleksyrebakt. spiser du? Ønsker deg fortsatt masse lykke til :) Stor klem

• 1 måned senere...

Hei

Jeg har vel noe til felles med deg også.

Fikk mine 2 første jenter uten komplikasjoner, men med 3 mann fikk jeg 0,5 cm åpning i uke 25, ble liggende på st olavs i 5 uker.

Vannet gikk i uke 29, og 5 dager senere ble han forløst med keisersnitt, men døde etter 4 timer pga infeksjon.

Livet falt i grus.

Ble gravid 8 mnd senere og fikk cerklage på, men vannet gikk i uke 34,det viste seg at cerklagen hadde "fallt" av. De fant den når de skulle sjekke om jeg hadde åpning, hun ble forløst etter 1 døgn og er i dag den nydelige lille tulla på 6 mnd :)

Ønsker oss indelig en til, men føler meg overhode ikke trygg på cerklagen, lurer på om jeg skal få de til å sy igjen inne i magen i øverkant av livmorhalsen, dette var noe vi fikk tilbud om sist også, men valgte det vekk.

Eneste bakdel med det, er at man må ha keisersnitt igjen :(

Et prematurt barn er ikke noe man ønsker seg i alle fall, selv om tulla vår var bare 6 uker for tidlig, så var det en påkjenning i seg selv.

Tankene gikk ofte tilbake på prinsen vår som døde året før.

Håper at går bra med deg og din lille i magen :)

Hva er GBS??? Har ikke hørt om det.

Klem fra meg.

• 3 uker senere...

GBS, er bakterier (gruppe B-streptokokker) som forekommer naturlig i skjede/tarm hos 20-30% av oss norske damer. Kan være svært uheldig under fødsel - at babyen blir smittet, men det går som oftest bra. Får antibiotoka før eller under fødsel hvis en har fått påsvist disse bakteriene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...