Gå til innhold

Jippi! nå er jeg på Småtroll. Lurer på oppbevaring av smokk og opptining av mm!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hurra jeg har født! Johanne er her og kom 10 dager før tiden så jeg stikker inn hit før jeg hadde opprinnelig termin hehe.

Vi er hjemme etter fem dager på barsel. Ble ekstra fordi jenta vår tilsynelatende sugde pupp og jeg har masse melk men hun fikk ikke i seg nok og gikk ned for mye. Nå har vi vært hjemme i tre dager og merker at det går kjempefint at jeg pumper meg og hun får det på flaske. Vi skal på ammeveilednng på sykehuset idag, men kan nok hende vi holder oss til mm på flaske. Er jo min melk hun får, og det er koselig at Pappan kan gi henne mat også. Veldig koselige stunder. Men! da lurer jeg på: hvordan tiner man best opp morsmelk fra fryser? foreløbig pumper jeg og setter det i lukket flaske i kjøleskapet der det kan holde seg i fem døgn, men etterhvert vil jeg nok ønske å fryse ned litt også. Tiner jeg i vannbad eller mikro? tar det lang tid? Vi tenker å gi smokk etterhvert hvis vi likevel ikke skal amme. De skal så klart kokes før bruk, men hvordan oppbevares etter det før bruk? i en boks? en pose? håper noen vet. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gratulerer så mye:-)

Mm har jeg tint på benken eller i vannbad. Suttene kokte jeg hver dag de 2 første mnd. Jeg hadde 2 sutter. 1 i senga og 1 i vogna. Hun ville ikke ha sutt i begynnelsen så de ble ikke så mye brukt.

Skrevet

Hei og gratulerer så mye med vesla jenta :-)

Å gi mm på flaske har sine fordeler, men jeg har prøvd begge deler (altså enten kun pupp eller kun flaske) og jeg må si at amming er det klart enkleste og hadde jeg kunnet velge så hadde jeg valgt det. Så ta imot ammeveiledningen og prøv litt til å få henne til å ta brystet, det vil spare deg for myye!

Å kunne fullpumpe hele mm-perioden er slitsomt. Det går veldig lett i starten, da er produksjonen ofte større enn det banet trenger, men når barnet har tatt deg igjen og du må ha økedøgn så er det ikke alle som får til dette. I tilleg til pumping så kommer jo da vasking og sterilisering av utstyr som ekstraarbeid. Man blir også litt mer bundet til hjemmet. Det er ikke bare, bare å komme seg ut av huset eller å dra på tur eller ferie når man må ha med pumpe, kjøling osv... Huff, ikke meningen å ta alt motet fra deg her nå, for det lar seg jo gjennomføre. Jeg har selv pumpet i 11 mnd til min yngste. Men som sagt så ville jeg gjort en ekstra innsats for å kunne slippe...

Jeg har laget en egen pumpetråd på Ammedebatten:

http://www.dinbaby.com/forum/thread/140050539

Ammehjelpen har akkurat oppdatert sin infor om pumping også:

http://www.ammehjelpen.no/artikkel/123/Pumping

Så til det du lurte på ang tining av morsmelk. Det er best å tine melk over natten i kjøleskapet. Hvis man ikke har fått planlagt det slik, så er tining under rennende kaldt vann bedre enn tining i romtemperatur. Til nød kan man også tine i lunket rennende vann, men da må melken brukes med en gang. Det er når melken er over 4 grader at bakteriene vokser mest, så poenget er å holde den så kald som mulig fram til den skal brukes. Mer om oppbevaring av morsmelk finner du også på ammehjelpen sine sider:

http://www.ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk

Masse lykke til videre, håper dere finner en god løsning for dere og at dere koser dere med den lille :-)

Skrevet

Tusen takk for svar og masse gode råd! :-) nå har jeg lest og fundert. Dette skal vi fikse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...