Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangsmor og veldig kontrollfreak.

Jenta mi er 7mnd og jeg er veldig bunnet til rutiner, kl og "skjema".

Dette merker jeg at går stadig dårligere og fører til mer og mer stress for meg. Jeg blir fortvilt og gråter, men har ingen svar på problemet mitt.

Jeg har ut i fra snuppas rytme kommet frem til at hun vil ha 4 måltider pr. dag med ca 4 timer mellom, men det ser ut som at hun forandrer på dette nå. Tidliger har hun tatt 270ml mme på morgene, men nå blir det stadig mindre ser jeg. Har prøvd å suplere med grøt, men hun vil ikke ha. Jeg er redd dette fører til et måltid utenom "skjema" og da vet jeg ikke hvordan jeg skal få dagen til å gå sammen. Frykten min er at jeg da må tilpasse meg og at hun da spiser så sen middag at jeg ikke får i henne noe særlig til kvelds. Det er jeg redd vil forstyrre nattesøvnen min og hennes.

Finnes det noen exkontrollfreak ut der som har noen råd til meg

Vil så gjerne kose meg istede for å kikke på klokka...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff kjenner meg igjen.. For meg hjelper det at mamma ler litt av meg når jeg tar helt av:-)

Men... prøv noen dager uten "kontroll". Vær hjemme og la henne styre dagen. Jeg ville tatt sove-tidene til samme tid. dersom hun ikke spiser før hun legger seg så er det greit, men da vil hun nok spise etterpå.. Kort ned et måltid dersom du ser at kveldsmaten kommer til å bli kraftig forskjøvet. Gi henne heller litt vann da eller litt mme.

Det kommer til å gå så bra. De forandrer seg jo hele tiden:)

Skrevet

Så det finnes flere som meg?

Vet ikke om det er betryggende eller hva...

Sukk....

Jeg får vel bare prøve som du sier. Det vil jo sikkert gå bra, men det er så slitsom å gå å tenke minutt og timer HELE tiden. Drar ingen plass til middagstid fordi det er det måltidet vi kjemper aller mest med. Hvorfor må det være en sånn kamp? Hvordan får man barna til å gape når maten kommer?

Prøve uten kontroll.... Ja, det hadde vært godt. Mamman min sukker og ler av meg hun også...

Skrevet

Ha, ha:) Jeg er også klokkemenneske:) (kaller det heller det, enn kontrollfreak, selv om det er det jeg er...) Men dersom barnet ikke er lett å lese, må man jo holde seg til noe for å vite hvorfor barnet er urolig/sutrer= søvn, mat etc.

Det blir mye lettere å slappe av med dette når de blir eldre:) Dessuten trenger du ikke stresse så mye med at lite kveldsmat gir dårlig søvn. Når de blir såpass store at de sover jevnt gjennom natten, betyr ikke dette så mye lenger. Det viktigste er at totalinntaket på dagtid er bra, ikke hvor sent barnet spiser.

270ml mme er jo veldig mye? (nå har jeg bare hatt ammebarn, så kan ikke fryktelig mye om mme) Det fyller uansett godt opp, så ikke så rart om hun ikke vil ha frokost? Samme med gutten min rundt 6-7 mnd. Fikk pupp til morgenen, men mått gå 1,5-2,5t før han ville ta til seg noe særlig grøt. Middagsglass har han bare spyttet ut nesten, men nå ved 9 mnd vil han bare ha vår middag:) Så da er det frem med stavmixer'n og blande det mest utrolige babymat...:)

Dersom du faller "utenfor skjema": det er ikke noe du får gjort med det! Disse små er dessverre ofte sine egne herrer...(ja, til min stooore irritasjon:)) Prøv å beholde sovetider faste. Mitt beste tips til mer matinteresse: være skikkelig sulten! (men nå har jeg hatt en gutt som holder sin høye kurve veldig fint, så jeg har kunnet "slappe av" med maten- selv om jeg egentlig ikke klarer det ut fra mitt kontrollbehov...)

Som andre sier her: ting endrer seg hele tiden, når man tror noe er i boks- nei, der var den perioden over... På godt og vondt..

Dette ble et rotete svar, sorry.... Men du er ikke alene om kontrollbehovet: de fleste mammaer er jo sånn. (De fleste spør pappaen om hvor mye/når/hvor lenge etc når pappa har passet..?)

Prøv å slappe mer av....:)

Skrevet

Uff klokka ja.... da hun var nyfødt så jeg på klokka hver gang hun våknet for å holde oversikt.... stakkars baby dersom hun våknet for ofte:-) Jeg ble kjempe stressa...

Mitt problem er ikke matingen, men å besøke andre eller å få besøk på ettermiddagen. Bare for å gi et eksempel på klokkekontrollen her:

18.30- kveldsmat

19- bading

19.30- senga....

Blir litt stressa når bestemora kommer innom kl 19..... haha. Det er så utrolig tåpelig og jeg vet det, men det er umulig for meg å slippe kontrollen for det meste:-)

Snuppa mi gaper nesten aldri. jeg lurer i henne maten:-) Jeg gaper vel mest tenker jeg:-)

Skrevet

Ser at det er så mange som stresser med å få i barna mat. Slapp av! Barna spiser (stort sett) når de er sultne, og sover like godt/dårlig uansett. Fortsett å tilby henne mat 4 ganger om dagen og la henne regulere helt selv. Spiser hun mindre til ett måltid vil hun bare kompensere med å spise mer til neste måltid.

Vi gir ca 200 ml mme på morgenen og da er han fortsatt litt sulten så spiser litt grøt etterpå. Hvis hun ikke vil ha grøt kan du jo tilby litt brød eller frukt i tillegg. La henne få stoppe når hun tydelig mister interessen for maten og er mett. Da blir hun også lettere sulten til neste måltid. Tilby variert mat til de ulike måltidene så hun får ulike smaker og konsistenser i løpet av dagen og kan spiser mer/mindre av forskjellig mat etter som hun vil.

Hvis det blir bare rot med måltider en dag, kan du bare putte inn et lite mellommåltid der det måtte passe, slik at hun er skikkelig sulten igjen til kvelds.

Skrevet

Bortsett fra det jeg skrev over her er det beste rådet mitt å bryte vanene! Vi dro på langreise med Knerten til utlandet, og da lærte vi både å slappe av og improvisere. Det var reising til ulike tidssoner, mat han aldri hadde spist før, reising på ukurante tider av døgent som overhodet ikke passet med hans døgnrytme, soving der det passet best der og da, nye mme-merker osv... Det kurerte mye kontrollbehov og anbefales!

Skrevet

uff ja, kjenner me igjen..

Første 6 mnd noterte jeg kl slett og om det var høyre eller venstre bryst han ammet fra...

vi hadde også en periode da han spiste seen middag pga at han "tullet" til tidsskjemaet mitt.. da fikk han bare en yoghurt til kvelds..

Men i bunn og grunn bekymrer vi oss for mye.. Legg bort og gjemm alle klokker i en dag!! ikke kikk noen gang (ja, vanvittig vanskelig, men det hjalp meg), og la datteren din gi beskjed selv når hun er sulten..

Det beste tipset er som ovenfor sier; bryt alle vaner.. gjør noe som hindrer deg i å følge alle "tvangstankene" dine.. For dette er en mild form for tvangstanker, men det har alle mennesker i en eller annen form :)

Ble rotete dette, men skjønner deg veldig godt ;-)

Skrevet

Det må være utrolig deilig å være så rolig! Det misunner jeg deg...

Skrevet

Gjem bort klokker, skjemaer ol... Ja... Det hadde vært noe.

Jeg har nok alltid vært et kontrollfreak. På jobb har jeg kontrollen. Det er jeg som har svarene og det er meg mine kolleger henvender seg til, uten at jeg har noen lederstilling. Kontroll gir trygghet og uten kontrollen, ja da blir jeg trygg. Så hvis jeg skal legge bort skjemaer og klokker ja hva har jeg igjen da? Som å vandre i et mørkt rom med et hull i gulvet, men man vet ikke hvor hullet er.

Men jeg er jo enig i hva dere skriver. Jeg vet det er det riktige. Så hvorfor er det da så vanskelig... Jeg må vel bare ta en dag av gangen og ha tro på at jeg gjør det riktige. Snart skal pappa'n ha permisjon, da har jeg ingen kontroll i det hele tatt. HJELP!!!!!

Men det er sikkert sunt det også...

Hadde hun bare hatt en sutre/skrikelyd for smukk, en for mat, en for søvn osv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...