blomstre Skrevet 13. september 2010 #1 Skrevet 13. september 2010 Jenta mi vil gjerne lære å strikke, uheldigvis for henne har hun en mor som fikk Ng i håndarbeid... Jeg skal vel alltis greie å friske opp min akk så skarve kunnskap, men trenger litt tips for hvordan starte for en 9-åring. Tjukke pinner og tjukt garn? 2 pinner eller 1 rundpinne? Unngå loddent garn? Hva lønner seg?? Og hva skal man starte på av strikkeprosjekt som er overkommelig? Andre ting å tenke på?... HJELP!
Formerly known as Tina Skrevet 13. september 2010 #2 Skrevet 13. september 2010 jeg ville tatt tynt garn på mellomstore pinner (for at det ikke skal stramme seg sånn). Unngå loddent garn. Start med et skjerf eller et lite dukketeppe. Jeg er ikke flink til å strikke selv så her går det bare i tepper:-) (og skjerf)
Formerly known as Tina Skrevet 13. september 2010 #3 Skrevet 13. september 2010 internett er supert:-) http://www.hvordanstrikke.no/ Jeg brukte endel andre sider for å lære meg det, men jeg klarte ikke å finne de igjen... Lykke til:-)
blomstre Skrevet 13. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 13. september 2010 Hm, tynt garn altså? Tenkte kanskje det gikk lit fortere med tykt,,, Er det lettere å strikke med tynt?? Hadde hun fått til et skjerf hadde hun sikkert blitt stolt. Selv har jeg klart 1/2 skjerf (tålmodigheten lenge leve)... Men et skjerf til lillesøster er sikker overkommelig :-)
Formerly known as Tina Skrevet 13. september 2010 #6 Skrevet 13. september 2010 tykt garn blir går litt fortere, men jeg husker fra barndommen at det ble så utrolig stramt hvis man brukte riktige pinner i forhold til garn... eller så var det bare meg:-) Jeg tenker ikke på sånn supertynt garn, men sånn noe i midten. Lag et 5 cm bredt skjerf til lillesøster så skal du se at det går unna:-) Hvis ikke er dukke.grytekluter fort unnagjort. hehe
blomstre Skrevet 13. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 13. september 2010 Ja det er vel noe med å få riktig strl på pinner i forhold til tykkelse på garn ja. Skal huske på det :-)
mamma og my Skrevet 13. september 2010 #8 Skrevet 13. september 2010 Niesa mi hadde slike lær-å-strikke-pinner for nybegynnere. De var litt tykke pinner (ca nr 4), og av tre. Trepinner er lettere å holde i og holder bedre på tråden enn metallpinner. Ville begynt med noe som var ca ti cm bredt, for da slipper de å snu hele tiden- den snuinga kan by på problemer i starten...
Formerly known as Tina Skrevet 13. september 2010 #9 Skrevet 13. september 2010 De er ofte veldig flinke til å hjelpe på sånne garn-butikker. Noen steder hjelper de deg til og med å starte prosjektet:-) Hmmm kanskje jeg skal spille dum så strikker de en jakke til snuppa:-)
blomstre Skrevet 13. september 2010 Forfatter #10 Skrevet 13. september 2010 Ah, lær-å-strikke-pinner av tre høres jo lurt ut! Hvis de finnes i rundpinner også, så kunne hun jo strikket et skjerf til lillesøster på langs istedenfor på tvers, he, he...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå