EllaMaria Skrevet 13. september 2010 #1 Skrevet 13. september 2010 Jeg er nå 36+0, og det ser ut til at babyen ligger i tverrleie. Jeg skal til jordmor i morgen for ny kontroll og ultralyd. Har søkt litt på nettet om tverrleie, og ble litt skremt av en artikkel der det sto at årsaken til tverrleie kan være at det er noe galt med barnet (misdannelser, lammelser, vannhode..), men siden alt sto bra til på forrige ultralyd regner jeg jo ikke med at det skal være noe galt med ham. Jeg har også hørt at mange er skeptiske til snuing av fosteret fordi det kan medføre stress for babyen, at navlestrengen kan snurre seg rundt babyen osv., samt at i mange tilfeller vil babyen snu seg tilbake uansett. Er det noen som har noen erfaringer med tverrleie? Ser at det kun er 0,25% av svangerskap hvor babyen ligger i tverrleie, så det er vel ikke så mange av dere som har opplevd det samme... vil så gjerne føde normalt, men det viktigste er jo selvsagt at alt er bra med gutten min!
nmcx Skrevet 13. september 2010 #2 Skrevet 13. september 2010 Hei, Babyen min laa ogsaa i tverrleie til uke 34 og saa snudde han seg ned. Jeg har aldri hort at det er tegn paa at noe er galt med barnet (og jeg leste og spurte masse om det), tror babyen finner den mest behagelige plassen og saa plutselig blir det kanskje for trangt til aa snu ned saa de blir liggende paa tverrs. Det er muligheter for aa prove aa snu dem (inkludert ovelser og sitte stillinger du kan prove), men jeg fikk beskjed om at hvis han ikke snudde seg selv (og det er visst ganske uvanlig etter 34 uker) saa ble det keisersnitt. + hvis fodselen starter av seg selv - kom inn med en gang! Lykke til! x
EllaMaria Skrevet 13. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. september 2010 Takk for svar, godt å høre at du ikke har hørt noe om at det kan være noe galt med barnet, da skal jeg ikke bekymre meg for det. Ja, jeg er jo i 37. uke nå, så det er vel ikke så sannsynlig at han snur seg. Blir spennende å se hva de finner på ultralyden, må jeg ta keisersnitt så får jeg jo bare gjøre det - det viktigste er at han kommer ut og at alt går bra med ham!
smilla73 Skrevet 13. september 2010 #4 Skrevet 13. september 2010 Hei, ei lita oppmuntring til deg: Eg er no i veke 38, og ungen min har lege i hodeleie på kvar sjekk sidan juni/juli, inkludert på UL forrige mandag - har av ulike grunnar vore på fleire sjekkar den siste veka og på onsdag låg ho plutselig på tvers. Men etter det har ho romstert noko forferdelig og i dag blei eg sjekka igjen og no ligg ho heldigvis med hovudet ned :-)) Håpar ho blir i den posisjonen til ho skal ut. Dei var visst veldig overraska over at ho i det heile tatt hadde snudd seg så seint, men - det er altså fullt mulig at den snur seg tilbake like fort! Eg har aktiv og frisk baby i magen, seier dei, og jordmora kommenterte at det må jo ein viss muskelstyrke til for å snu seg når det er så trangt! :-)
EllaMaria Skrevet 13. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 13. september 2010 Takk for svar! Lillegutten min har ligget i denne stillingen så lenge jeg har kunnet kjenne ham, men jeg gir ikke opp håpet om at han skal rekke å snu seg før han er klar til å komme ut. :-) Godt å høre at det fortsatt er mulig! :-)
EllaMaria Skrevet 13. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 13. september 2010 Takk for svar! Lillegutten min har ligget i denne stillingen så lenge jeg har kunnet kjenne ham, men jeg gir ikke opp håpet om at han skal rekke å snu seg før han er klar til å komme ut. :-) Godt å høre at det fortsatt er mulig! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå